Abercrobie & Fitch geeft startschot voor winkel in Brussel

Abercrombie & Fitch opent pas op woensdag 8 december de deuren voor het grote publiek, maar enkele gelukkigen kregen vrijdag al een voorsmaakje.

AMERIKAANS MERK ‘ABERCROMBIE’ DROPT 50 BLOTE BOVENLIJVEN IN BRUSSEL, Kirsten Betrand, Het Laatste Nieuws, 03.12.2011

Ik eet nooit frietjes, enkel kip, wat pasta en slaatjes. Ik ga ook nooit uit de avond voor een opening. Het vereist dus discipline, ja Alexander (18) uit Brasschaat

Vaders, hou uw (tiener)dochters binnen! Abercrombie & Fitch, het populaire Amerikaanse modelabel dat z’n allereerste winkel opent in ons land, heeft gisteren 50 godenzonen in Brussel gedropt. De halfnaakte mannen zullen nog tot de ‘grand opening’ donderdag de wacht houden voor de flagshipstore langs de chique Waterloolaan. “We moeten elke dag ons borsthaar scheren, anders mogen we hier niet staan.”

“Everybody ready?? Gogogo!!” Na de obligate teamyell kwamen de halfgoden naar buiten gewandeld om hun drooggetrainde lijven op het trottoir en op het balkon van de nieuwe A&F-winkel aan de mensheid te tonen. Een parade van 101 ‘shirtless guys’ was beloofd, maar het waren er uiteindelijk slechts half zoveel “omdat de stoep niet breed genoeg was”. De jongens, hét uithangbord van het modelabel met de kaptruitjes en geblokte hemdjes, werden de afgelopen dagen ingevlogen uit de hele wereld. We spraken met Franse, Britse, Zweedse, Deense maar ook met twee Belgische bovenlijven. Zij moeten de potentiële klanten (lees: tienermeisjes) warm maken voor de winkel. “Ik werk bij Hollister in het Wijnegem Shopping Center, dat is ook eigendom van het Abercrombie-concern”, vertelde de 18-jarige Alexander Van Ballaer uit Brasschaat. “Daar hebben ze me in de zomer ontdekt.” Sindsdien doet de student KMO-management openingen voor Abercrombie in heel Europa. Zo was hij vorige week nog te bewonderen in Düsseldorf en ging hij eind oktober met half Spanje op de foto in de openingsweek van de flagshipstore in Madrid. Wie ‘shirtless guy’ wil zijn, moet daar wel iets voor over hebben. Zijn borsthaar onder andere. “We moeten ons elke dag scheren ja, en als je bast niet glad genoeg is, dan scheren ze je hier, in de winkel.” Nog opmerkelijk: de jongens hebben een specifiek lichaamsgeurtje. “Net voor we buitenkomen, spuiten ze wat Abercrombie-parfum op ons, zodat de klanten de huisgeur herkennen.”

Hotpacks

De kou kan bijten, al viel dat gisteren best mee. Maar in Düsseldorf bijvoorbeeld was het bibberen geblazen. “En dus kregen we daar hotpacks: zakjes die in de magnetron opgewarmd worden en die we in onze broek konden stoppen.” Om z’n wasbord te onderhouden, doet Alexander 5 keer per week aan fitness. Verder let hij heel erg op z’n voeding. “Ik eet nooit frietjes, enkel kip, wat pasta en slaatjes”, klinkt het schraal. “Ik ga ook nooit uit de avond voor een opening. Het vereist dus discipline ja, maar dat heb ik er voor over. Ik zou mijn modellencarrière verder willen uitbouwen.” Alexander heeft een vriendin en die is best trots, alleen vindt ze dat haar verovering wel erg veel aandacht krijgt van het andere geslacht. “Jonge meisjes kunnen soms nogal opdringerig zijn.” Hoeveel ze precies verdienen, mochten de levende etalagepoppen niet zeggen, maar we vermoeden dat het de moeite is. Immers, tussen de torso’s ook die van een leraar biologie. “Ik geef nu parttime les, omdat ik dit er zo graag bij doe”, aldus Greg (24) die doorgaans voor de Londense vestiging postvat. “Gelukkig reageren mijn leerlingen goed als ze me voor de winkel zien, want daar was ik wel bang voor. Ik verwachtte gemene opmerkingen, maar ze vinden het juist geweldig.”

Homo-erotisch

Tussen de blanke spierbundels bespeurden wij ook twee zwarte bovenlijven. Niet toevallig, Abercrombie heeft op dat vlak veel goed te maken. In 2005 kreeg het in thuisland Amerika heel wat rechtszaken aangesmeerd omdat het personeel opvallend wit was. Het bedrijf moest meer dan 30 miljoen euro schadevergoedingen betalen. “Intussen is wel meer dan 50% van onze medewerkers van diverse komaf”, legde woordvoerder Eric Cerny gisteren uit. En toch, het aanwervingsbeleid van Abercrombie blijft een heikel punt. Of je nu in New York, in Tokio of volgende week in Brussel de winkel binnenstapt, de mensen zien er altijd uit alsof ze recht uit een modeadvertentie komen. Er wordt wel degelijk geselecteerd op uiterlijk, maar dat wil de keten niet officieel gezegd hebben. Nog een teken aan de wand: we mochten de afgelopen maanden geen enkele casting bijwonen, ook niet van personeel dat binnenin de winkel aan de slag gaat. “We weren geen oudere of minder mooie mensen”, pareerde de woordvoerder. “Wél zoeken we onze medewerkers in clubs, bars, aan de unief of in fitnesszalen. Dat zijn ook de mensen die onze kleren dragen. Voorwaarde is enkel dat ze gepassioneerd zijn door het merk. Oudere mensen zijn dat wellicht niet.” De passanten lieten het gisteren niet aan hun hart komen. Tienermeiden, Japanse toeristes, omaatjes, ze gingen allemaal gretig op de foto met de All-American boys. “Het heeft iets homo-erotisch”, zei Guido Verkessen, die met z’n vrouw voorbijwandelde. “We hebben vrienden in het homomilieu, die zullen dit zeker leuk vinden.”

Minder exclusief

Het label is intussen aan een ongeziene expansie bezig. De Brusselse flagshipstore is al de negende die buiten de VS wordt geopend. Tegen 2015 wil de keten er over de ganse wereld 30 hebben gelanceerd, goed voor een jaaromzet van 1,25 miljard dollar (0,93 miljard euro). Toch denken marketingspecialisten dat de groei niet oneindig is. Vroeger moest je naar de VS voor de kleren, of je moest ze op het internet bestellen. Volgende week kunnen ook Janneke en Mieke gewoon naar Brussel karren om ze in te slaan. Daardoor zal het exclusieve karakter onvermijdelijk afnemen.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Abercrobie & Fitch geeft startschot voor winkel in Brussel

  1. Pingback: Brussel klaar voor Abercrombie & Fitch op 8 december | Lacquemant

Plaats een reactie