NL topturner Kas van Weelden gay (+ video)

Jeffrey Wammes is niet meer alleen. Kas van Weelden (23) uit ‘s-Hertogenbosch heeft zijn coming-out gedaan. Hij wordt gezien als topturntalent.

Tweede topturner uit de kast!, Mart Roumen, Gay.nl, 27.10.2012

Achter de topturnvereniging Flik Flak in Den Bosch woont de 23-jarige Kas van Weelden, wellicht bekend als Nederlands kampioen vloer en aankomend toptalent in de turnwereld. Hij vertelt voor het eerst openlijk over zijn sport, seksualiteit en coming out.

Toen ik 15 jaar oud was ben ik gaan turnen. Dat is betrekkelijk laat in mijn sport. Toch was ik heel zelfverzekerd en wilde ik alles eruit halen. Gelijk al. Ik kwam binnenlopen bij de eerste training en zei tegen mijn trainer dat ik kwam om een EK, WK of Wordcup te turnen. Niet minder. Hij was blij met mijn ambitie en adviseerde me om eerst maar eens in de derde divisie te beginnen, mijn dunne enkeltjes moesten het ook houden, was zijn zienswijze.’

‘Bij mijn eerste training zei ik dat ik kwam om een WK te turnen’

‘Iedere training ging het beter. Ik was zelf ook verbaasd over de snelheid waarmee ik me ontwikkelde. Datzelfde jaar nog was ik Nederlands kampioen vloer. Eindelijk mocht ik met de grote jongens meetrainen.’ Vertelt een stralende Kas.

‘Mijn ouders pushte me om mijn HAVO af te maken. De deal was dat als ik mijn HAVO-diploma zou halen ik een jaar lang fulltime mocht gaan turnen. Een enorme stimulans voor mij om dat papiertje te bemachtigen. Gelukkig lukte dit ook. Ik ging in Den Bosch wonen samen met 2 andere turners, waarvan één Jeffrey Wammes. We hadden het overigens nooit over seksualiteit. We waren eigenlijk alleen maar met trainen bezig, en veel!’

Eindelijk mocht ik met de grote jongens meetrainen

‘Dit eenzijdige bestaan van alleen maar trainen viel me toch wel zwaar. Ik besloot de ALO (opleiding tot gymdocent) te gaan doen in Tilburg en eindelijk kreeg ik weer wat meer contacten om me heen. Dat is ook aanleiding geweest om mezelf op andere vlakken te ontdekken.’

Kas steekt gelijk van wal: ‘Ik was 19 toen ik vertelde dat ik homo was. Eerst heb ik het mijn zus verteld en daarna ook mijn ouders. Mijn moeder reageerde trouwens nog wel grappig. Zij vertelde op dat moment dat ze vroeger dacht dat ik homo was, maar nu ik zo met meisjes bezig was geloofde ze toch dat ik hetero was. Een inkoppertje uiteraard. Ik vertelde haar dat het ook zomaar zou kunnen dat ik met een vent thuis zou komen. Ze lachte en dat was eigenlijk mijn coming out tegenover haar.’

‘Sommige mensen denken dat turnen een gay-sport is, maar het is juist heel erg macho!’

‘Die hele coming out heb ik eigenlijk nooit echt een ding gevonden. Ik heb nooit de behoefte om het van de daken te schreeuwen. Soms kijk ik dat programma van Arie Boomsma: KRO Uit de Kast, dát is dus hoe ik het zelf níét wil doen. Goed programma hoor, maar soms wordt het zo opgeblazen en uitvergroot. Alles wordt alleen maar versmald tot het homo-zijn.

Huisgenoot Kas: ‘Ik geloofde eerst niet dat hij homo was, hij leek zo normaal’

‘Wat ik wel jamnmer vind bij sommige homo’s is dat ze zo’n slachtoffergedrag vertonen. Je hoeft niet bij elke keer dat iemand ´flikker op´ zegt te reageren en je persoonlijk aangesproken te voelen. Nog sterker: Ik scheld zelf wel eens met flikker of homo, en als ik in een stadion zit zou ik ook die liedjes gewoon meezingen. Het is allemaal niet persoonlijk en zonder lading. Ik zou graag willen dat iedereen – vooral ook de homo’s zelf – er lekker relaxed en nuchter mee omgaan. Een beetje humor kan soms ook geen kwaad’

‘Als ik in een stadion zit, zing ik gewoon mee met die homo-liedjes!’

Daarna weloverwogen: ‘Toch wil ik graag op een groot podium mijn verhaal doen. Ik wil mensen inspireren en aantonen dat het een non-issue is. Je kan gewoon doodnormaal topsport beoefenen en tegelijkertijd je homoseksualiteit niet verbergen of wegstoppen Daarnaast heb ik sterk het idee dat wij – als kleinere sporten – het voorbeeld moeten geven voor de voetbalwereld. Wellicht zal er dan ooit een voetballer opstaan en uitkomen voor zijn homoseksualiteit. Misschien worden er dan wel liedjes over de scorende homo gezongen door eigen publiek! Dat zou toch mooi zijn!’

Dit bericht werd geplaatst in Holebi, Media, Sport en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

