Carl Hoefkens (Club Brugge): “Gay = OK”

Club Brugge-kapitein Carl Hoefkens staat op de cover van Inch, de nieuwe naam van Labels.

CLUB BRUGGE-AANVOERDER TOONT ALS EERSTE TOPVOETBALLER DAT HIJ ‘GAY OKÉ VINDT’, Joost Freys, Johan Koekelbergh, Het Laatste Nieuws, 10.07.2012

Club Brugge-aanvoerder Carl Hoefkens (33) siert als eerste Belgische topvoetballer ooit de cover van een homoblad. Niet om zélf uit de kast te springen. “Wel om te tonen dat het best oké is om gay te zijn”, zegt hij. Moedig van de ex-Gouden Stud. Want al mogen voetballers waarden als respect en fair play hoog in het vaandel dragen, voor veel spelers én fans is homoseksualiteit nog steeds taboe.

Elke voetballiefhebber die vanaf morgen het gay lifestyleblad ‘INCH’ onder ogen krijgt, zal toch even slikken. Carl Hoefkens, één van de stoerste spelers van ons land, die halfnaakt langs de waterkant verklaart dat homo zijn “dik oké” is. Het lijkt dé outing van het jaar. Maar mannen die nu meteen hun kans willen wagen bij Carl óf vrouwlief Vanessa, keren van een kale reis terug. Hoefkens is nog steeds op en top hetero. “Als je het interview leest, wordt dat wel meteen duidelijk”, reageert hij. “‘INCH’ vroeg me of ik als eerste Belgische sportman ooit een lans wilde breken voor homo’s in de topsport. Ik heb dat met veel plezier gedaan. Het debat over homofobie moet ooit gevoerd worden. Als ik het kan aanzwengelen, dan graag.”

Reacties van fans

In het interview met ‘INCH’ neemt de aanvoerder alvast geen blad voor de mond. “Homo zijn is in het voetbal ‘not done'”, zegt hij. “Ik kan me moeilijk voorstellen dat een speler die homo is ervoor zal uitkomen. (…) Ik denk dat gay spelers die nog in de kast zitten vooral de reacties van de fans een beetje schuwen. Ik kan me voorstellen dat ze gigantisch op hun doos krijgen. Je moet al stevig in je schoenen staan om ervoor uit te komen.” Hoefkens zelf heeft duidelijk geen problemen met collega’s die homo zijn. “Ik ken er wel enkele. Vijf of zes. Toen ik in Engeland speelde, zaten er enkele in mijn club. Alle teamgenoten wisten dat van hen, ze namen zelfs hun vriend mee naar de training en niemand die er een probleem mee had. (…) Moest er morgen bij ons in de ploeg iemand vertellen dat hij homo is, zouden wij waarschijnlijk eerst iets hebben van ‘what the fuck, stop met zeveren’. Maar daarna, als blijkt dat hij serieus is, ben ik er vrij zeker van dat hij in onze groep wel aanvaard zou worden.”

Janet

Of Hoefkens niet vreest dat hij straks in zowat alle Belgische stadions voor ‘janet’ of erger zal worden uitgemaakt? “Pesterijen heb je overal en zijn van alle tijden. (…) Ik schaam me er in elk geval helemaal niét voor. Overigens, David Beckham doet dat toch ook, in zijn onderbroek poseren voor mannenbladen? Met zulke dingen heb ik totaal geen moeite, hoor. (…) Voor mij is dit net hetzelfde als op de cover van ‘Ché’ of ‘Menzo’ staan.” Ook vrouwlief Vanessa heeft overigens geen problemen met Carls ‘gevoelige’ optreden in een homoblad. “Het is niet dat ze nu dolenthousiast was of zo, maar ook voor haar is dit de normaalste zaak van de wereld.”

Dit bericht werd geplaatst in Holebi, Media, Sport en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

