Holebi’s overschatten clichédenken

Scholieren denken minder in clichés dan LGBT’s zelf denken.

Persbericht: Holebi’s en transgenders schatten stereotypen zwaarder in dan scholieren

Bij een bevraging bleek dat scholieren lgbt’s (holebi’s en transgenders) minder vaak negatieve kenmerken toedichten dan lgbt’s verwachten. Scholieren benoemen homo’s wel vaak stereotiep als ‘ijdel’, ‘vrouwelijker’, ‘gevoeliger’, ‘modewust’ en ‘bevriend zijn met meisjes’, terwijl ze lesbiennes zien als ‘mannelijke’, ‘kortharige’ vrouwen die ‘geen rokken willen dragen’. De ondervraagde holebi’s en transgenders verwachtten echter dat homo’s worden gezien als ‘ontrouwe’, ‘oversekste’ ‘mietjes’ met een ‘obsessie voor anale seks’, en lesbiennes als ‘mannenhatende’, ‘lelijke’ ‘butchen’, die ‘geen man kunnen vinden’ en ‘geen echte seks hebben’.

Overigens vond niet elke scholier dat je holebi’s specifieke eigenschappen kunt toedichten, maar toch vond 71% van hen dat dit wel opgaat voor homomannen, en 43% voor lesbiennes.

Naar de reden voor die verschillen is het wel raden. Misschien antwoordden de scholieren eerder sociaal wenselijk op de vraag of holebi’s “specifieke eigenschappen hebben”, terwijl holebi’s en transgenders de vraag naar de “meest voorkomende vooroordelen” interpreteerden als de “meest negatieve”? Of misschien schatten lgbt’s hetero’s homonegatiever in dan dat eigenlijk het geval is?

Internationaal project

Dit verrassende resultaat is te lezen in het onderzoeksrapport dat çavaria opstelde naar aanleiding van een Europees project over homofobie in het onderwijs. Dit project, het Niso-project gedoopt naar een homopersonage uit Vergilius’ ‘Aeneis’, wil homofobie doorbreken in het onderwijs door te werken aan actief burgerschap en media-educatie.

Het project bestond uit een kleinschalig onderzoek en het opzetten van een campagne met de leerlingen zelf.

Onderzoek naar stereotypen

Het onderzoek peilde zowel bij 249 leerlingen uit het secundair onderwijs naar hun opvattingen over stereotypen en hun ervaringen op school als naar de opvattingen en ervaringen van 259 holebi’s en transgenders.

Bij deze laatste verklaarde 56% dat ze vooral op school vooroordelen hadden ervaren. Nochtans denkt 52 % van de leerlingen dat holebi’s en transgenders zonder problemen welkom zijn op hun school.

Uit het onderzoek bleek ook dat 53% van de mannelijke scholieren en 16% van de meisjes zich storen aan een jongen die zich vrouwelijk gedraagt. In een vroeger onderzoek van Dr. Dewaele (2009) bleek dat 40% van de jongens en 26% van de meisjes hier mee akkoord gaan.

“Drie kwart van de leerlingen heeft geen probleem om vrienden te zijn met een holebiklasgenoot”, zegt Katrien Vanleirberghe die de leiding had over het Vlaamse luik van dit internationale project, “maar tegelijkertijd zou 69% van de jongens die klasgenoot duidelijk maken liefst geen fysiek contact te hebben. 39% van de meisjes zou liever geen kamer delen met een lesbische klasgenoot. Het oude verhaal van ‘ik heb geen probleem met holebi’s, zolang ze van me blijven’, kortom.”

Scholieren zetten campagne op

Een tweede onderdeel in het project was het opzetten van campagnes tegen homofobie op school. Binnen dit Voice OUT-traject vormden de leerlingen politieke partijen die acties ondernamen op hun school tegen homofobie. De beste partij werd, zoals dat in de politiek hoort, bepaald via verkiezingen.

Een beroepsklas in het vijfde jaar van het PTI Eeklo kwam als winnaar uit de bus. Deze leerlingen organiseerden met de ganse school een Mexican wave die RESPECT spelde.

Deze leerlingen trekken in oktober naar Brussel waar ze samen met de winnaars van de andere partnerlanden (Italië, Nederland en Estland) een white paper rond homofobie in het onderwijs zullen indienen bij het Europees parlement.

“Ook andere scholen kunnen nog een “Voice OUT”-traject opzetten in hun school”, zegt Katrien, “In november wordt de toolbox gelanceerd die alle methodieken bundelt gebruikt in deze wedstrijd.”

Dit bericht werd geplaatst in Holebi en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s