Jeffrey Wammes geeft Olympische Spelen in Londen op

Nederlands topturner Jeffrey Wammes zal niet meedoen aan de challengerwedstrijden in Gent. Wammes heeft zich door een knieblessure moeten terugtrekken en geeft zich daarmee in feite gewonnen in de strijd met rivaal Epke Zonderland om een Olympisch ticket.

Wammes vocht eerder dit jaar met succes de aanwijzing van Zonderland bij de rechter aan. In de wedstrijden die daarop volgden kon hij alsnog aantonen waarom hij deelname aan de Spelen verdiende. “Tijdens het EK ging het voor Epke en mij mis, in Maribor raakte ik geblesseerd”, verklaarde hij vandaag. “De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik het niet heb kunnen laten zien. Ik wens Epke veel succes.”

Bij Wammes werd vandaag in het AMC een breukje in de knie geconstateerd, een blessure die hij afgelopen vrijdag bij een challenger in Maribor opliep. Zonderland excelleerde daar juist.

Gymnastiekbond KNGU maakt woensdag de voordracht bekend. Bij de vrouwen wordt een keuze gemaakt tussen Céline van Gerner en Wyomi Masela. Die laatste meldde zich ook af voor Gent. Masela, wier aanwijzing voor de Spelen door de rechter eveneens voorbarig werd verklaard, blesseerde zich in Maribor ook aan de knie en wil in Gent geen risico nemen. Yuri van Gelder, geen kandidaat voor de Spelen, herstelt van een breuk van een middenhandsbeentje en ontbreekt ook in België.

De knieblessure levert Wammes geen langdurig letsel op, liet hij weten. De Amsterdammer stelt zich gewoon beschikbaar als reserve voor de Spelen. “Met alle prestaties van de afgelopen cyclus – 4 WK- en 5 EK-finales – heb ik laten zien dat ik tot de wereldtop behoor. Dit ga ik de komende jaren voortzetten. Ik blijf proberen me verder te ontwikkelen.”

Wammes deed verleden jaar zijn coming-out.

Dit bericht werd geplaatst in Holebi, Sport en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

