“Niet langer Mohamed, enkel nog ‘vuile homo'”

Mohamed Akhayad bekeek voor De Morgen Mixed Kebab. Hij vertelt zijn eigen ervaring als homoseksuele moslim.

Niet langer Mohamed, enkel nog ‘vuile homo’, Nathalie Carpentier, De Morgen, 29.02.2012

Met ‘Mixed Kebab’ snijdt regisseur Guy Lee Thys een gevoelig thema aan: homoseksuele moslims. Mohamed Akhayad (35) weet wat het is om verstoten te worden. ‘Mijn moeder noemde mij ziek en tegennatuurlijk. Ook nu, vijftien jaar later, blijft het taboe voor haar.’ ijdens de film kan Mohamed af en toe een lach niet onderdrukken, hoewel de scène helemaal niet grappig is. “De clichés zijn zo groot dat ik spontaan moet lachen. Misschien wou de regisseur zo de film aanvaardbaar maken bij de allochtone gemeenschap. Als het te realistisch zou worden, zou het misschien te veel over die homo’s gaan. Want dat taboe is wel realistisch.” Mohamed is vrijwilliger bij Merhaba, een organisatie die werkt rond homoseksualiteit bij allochtonen. “Ik hoor van homoseksuele jongeren dat ze nog heel bang zijn om ervoor uit te komen.” “Vergelijk het met de situatie hier, maar dan vijftig jaar geleden. Toen de katholieke kerk hier nog heel sterk stond, moest je thuis ook niet eventjes komen vertellen: ‘hee, vader, moeder, ik ben homo.’ In Marokko bestaan allang homobars. Maar veel oudere moslims die hier wonen, zijn niet mee geëvolueerd omdat ze zijn afgesneden van hun afkomst. De islam staat bij hen nog altijd op nummer één. Er is geen breuklijn tussen de eerste en tweede generatie hier. Mijn moeder woont hier al van haar tiende, maar is nog altijd tegen homo’s. Ze zal het nooit accepteren. Enkel stilzwijgend. Don’t ask, don’t tell. Mijn zus van 21 had er geen enkel probleem mee. Bij elke nieuwe generatie gaat het beter gaan. Dat vraagt tijd.”

In het klad

Zijn moeder heeft het stommelings ontdekt. “Toen ik zestien was, worstelde ik heel erg met mijn seksualiteit. Ik viel nooit op meisjes, alleen maar op jongens, maar dat was abnormaal. Op een dag zag ik in de Koopjeskrant onder de rubriek contactadvertenties: ‘M zoekt M.’ Ik heb mijn stoute schoenen aangetrokken en heb een brief geschreven. Heel braaf: eerst in het klad, daarnet in ’t net en in verschillende versies. Dat klad gooide ik weg. “Enkele dagen later zat mijn moeder aan tafel te huilen toen ik van school kwam. ‘Wat doet gij mij allemaal aan!’ foeterde ze. Toen zag ik mijn kladbriefjes op tafel liggen. Alle door mij versnipperde stukjes weer volledig aan elkaar geplakt. Dat is uitgelopen op een fikse ruzie. Daarna heeft ze mij mee genomen naar een psychiater. Die antwoordde dat hij daar niets aan kon veranderen. Dat aanvaardde ze niet, dus gingen we naar de huisarts voor een pil. Daarna stuurde ze nonkels om me om te praten. “Toen dat allemaal niet werkte, is het even grimmiger geworden. Toen kreeg ik enkele klappen. Ze noemde mij ook niet meer bij mijn naam Mohamed, maar enkel nog janet, vuile homo, viezerik. Het was zo erg dat ik een klacht heb ingediend bij de politie. Het was niet meer leefbaar. Ik kreeg geen eten meer, moest voor mezelf zorgen, mocht niet meer buiten, vrienden van school werden meteen bestempeld als homo’s. De sociale controle was totaal. “Jeugdzorg heeft met mijn moeder onderhandeld, maar ik wist dat ze het nooit zou aanvaarden. Ik ben naar de jeugdrechtbank gestapt omdat ik thuis weg wou. Toen daardoor de pers aan de deur stond, werd de schande alleen maar groter. Toen kreeg ik zelfs regelmatig klop van de Turkse jongeren. Moslims steunen moslims.” Waar was zijn Marokkaanse vader? “Mijn ouders zijn gescheiden toen ik twee was. Sindsdien zag ik hem niet meer. Tot hij mij rond mijn vijftiende heeft proberen te ontvoeren naar Marokko, maar ik ben kunnen ontsnappen. Sindsdien is hij spoorloos verdwenen. Mijn vader moet via kennissen in de gayscene hebben geweten dat ik homo was. Dat besefte ik pas toen later de puzzelstukjes op hun plaats vielen. ‘Gij zijt net gelijk uw vader!’ had mijn moeder gesnauwd toen ze mijn kladbriefjes ontdekt had. Pas achteraf durfde ik vragen wat ze daarmee bedoelde. Ze had mijn vader ooit in bed betrapt met een man.”

Homo light

Het duurde jaren voor Mohamed de hele situatie kon verwerken. “Ik kon geen relaties aan gaan. Ik ben pas open gebloeid door met Merhaba in contact te komen. Ik kon er zijn wie ik ben.” Is het taboe groter als je iets met een niet-moslim hebt? “Voor de buitenwereld niet – homo’s blijven homo – voor de homoseksuele relatie zelf wel. Dat zeggen jonge moslimhomo’s mij vandaag ook. Een Belg gaat nooit snappen dat dat thuis niet bespreekbaar is. Ze begrijpen niet dat ze je ouders niet kunnen leren kennen, dat ik een verbod heb om hen mee te nemen. Ik ga ook geen ruzie zoeken als dat niets uithaalt.” De reden dat hij nog contact heeft met zijn moeder is zijn zusje. Eén keer is zijn moeder wel voor hem opgekomen. Toen hij bebloed en vol schrammen na een uit de hand gelopen duw door zijn vriend voor de deur stond. Onderweg naar zijn huis, stootten ze op zijn ex die zijn verontschuldigingen kwam aanbieden. “Toen heeft ze met een pan op zijn hoofd geklopt. ‘Van mijn zoon moet ge afblijven.’ Dat was de enige keer. Daarna zei ze ook wel dat ze ‘mijn vuiligheid’ niet meer wou zien.” “Ik spreek vandaag met mijn moeder over van alles, behalve over mijn privéleven. Het is zoals in de film: als je het discreet doet, mag je weer thuiskomen. Eén keer heb ik in haar bijzijn expliciet tegen mijn zus gezegd: ‘Ik heb een vriend en ik zwijg niet meer. Als zij het niet accepteert, dan is het maar zo. Misschien trouw ik er wel mee.’ Toen trok mijn moeder lijkbleek weg, maar ze zweeg. “Ik heb me erbij neergelegd. Ik ben blij dat ze mij met rust laten. Ik kan niet verwachten dat de oude generatie het aanvaardt. Dat zit erin gebakken. Ik loop er niet mee te koop in hun gezicht, maar leid het leven dat ik wil.” De rol van religie in het taboe hangt af van wie het belijdt. “Mijn moeder gaat uit, rookt, is getrouwd geweest met een Belg en gescheiden. Niet zeer religieus, wel? Bij haar is het veeleer verstikkende sociale controle door hààr ouders. Ze heeft zich niet bevrijd, ik wel.” De bekendmakingvalt voor heel wat moslimjongeren vandaag beter mee dan gevreesd, hoort Mohamed. “Ik ken zelfs een paar gasten waarvan de ouders het gewoon weten. Maar die ouders behoren zelf tot de derde generatie. Sommige heteroseksuele moslima’s brengen hun homovrienden ook mee naar feestjes. Maar ik ken evengoed homo’s die trouwen met een meisje en een dubbelleven leiden. Uit respect voor de familie. Het is vooral de oude generatie die het er moeilijk mee heeft.” En de recente opstoten van homofoob geweld dan? “Ik ga al vijf jaar uit in Brussel, ik heb geen last. Wel vragen veel Vlaamse homo’s mij waarom Marokkaanse jongeren hen niet lastig vallen als ik erbij ben. Ik heb ook geen verklaring. Ik zie alleen dat het doorgaans ongeschoolde allochtone jongeren zijn die zich derderangsburger voelen. Zij grijpen terug naar hun roots, maar op een verkeerde manier. Ze scholen samen, hangen rond op straat, dat geeft problemen. Voor mij signaleert dit niet dat het taboe erger wordt.” Kan de film helpen? “Die kan het helpen bespreekbaar maken. Ook omdat de homoseksualiteit zo braaf getoond wordt. Je ziet amper iets, je moet alles fantaseren. Daar is duidelijk over nagedacht. Mocht de film te fel confronteren, dan zou die meteen afgekeurd worden. Als mijn moeder in een tv-serie ziet hoe mensen een kus geven, zapt ze al weg. Als er expliciete scènes in zouden zitten, zouden mensen de filmzaal uitlopen. Nu zegt de film: het gebeurt, deal with it.” http://www.merhaba.be

Mixed Kebab is vanaf vandaag te zien in de bioscoop.

Mixed Kebab
Van: Guy Lee Thys.
Met: Cem Akkanat, Simon Van Buyten, Lukas De Wolf, Gamze Tazim.

Dit bericht werd geplaatst in Antwerpen, Film, Holebi, Media en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

