Politie onderzoekt homofoob geweld in Winterland Hasselt

Het incident dinsdagavond in Winterland Hasselt, waarbij homokoppel Dennis Swerts en Roy Bekaerts hardhandig uit de feesttent werd gezet, wordt onderzocht door de lokale politie. “We weten waarover het gaat”, zegt communicatieadviseur Dorien Baens in Het Nieuwsblad. “We onderzoeken de zaak, want er zijn tegenstrijdige verhalen. We verhoren de betrokken partijen en alle getuigen. Een politieploeg ging dinsdagavond nog ter plaatse. Ze namen verklaringen af en we zullen nu achterhalen welk verhaal waar is.”

Het koppel en de uitbater vertellen een diametraal verschillend verhaal in Het Nieuwsblad en Het Laatste Nieuws. “We bezochten Winterland samen met enkele vrienden en hadden een leuke avond, tot ik naar buiten ging om een sigaret te roken. Onderweg werd ik tegengehouden en aangesproken door een wat oudere man die zich uitgaf als verantwoordelijke voor de zaak. Die riep me toe dat ik mijn manieren moest houden.” Dennis wist niet waar hij het over had, tot de man kort maar krachtig liet horen dat Dennis en Roy elkaar niet meer mochten kussen. “Hij dreigde ermee ons buiten te zetten als het nog een keer gebeurde”, aldus Dennis en Roy in Het Laatste Nieuws.

“Mag dat dan ook al niet meer? Zoveel anderen doen dat toch ook. We zijn homo’s en komen daar voor uit, maar we provoceren niet.”

Het jonge koppel werd later toch door veiligheidsagenten van het kerstdorp naar buiten gewerkt. “We werden door die kleerkasten vastgegrepen en vooruit geduwd. Ik viel op de grond en twee van hen begonnen me te slaan en te stampen. Ik kreeg meppen op mijn hoofd, op mijn schouder en nek. Tijd om me te verweren kreg ik niet.” Ook Roy werd bij de kraag gegrepen maar hij kon zich op een bepaald moment loswringen. “Ik liep naar Dennis om hem te beschermen maar ik deelde zelf in de klappen. Gelukkig zagen we kans om weg te lopen. We zijn meteen naar de politie getrokken om klacht in te dienen.”

In de broek

Organisator van Winterland Maurice Schoenmaeckers heeft een heel andere kijk op de feiten. Samen met de directie van RD Security hebben zij de feiten overlopen en zijn ze tot de conclusie gekomen dat de fout bij de twee heren lag. “In het café vertoonden de twee heren dinsdagavond obsceen gedrag. Niet alleen tongzoenden ze, ze zaten ook bij elkaar in de broek. Toen een oudere heer daar een opmerking over maakte, gedroegen de twee zich verbaal agressief. De echtgenote van die meneer is dan tussenbeide gekomen en heeft direct een klap op haar borst gekregen. Op dat moment is de beveiliging tussenbeide gekomen en heeft ze de twee heren gevraagd de tent te verlaten. Toen de twee daar geen gehoor aan gaven, heeft de beveiliging hen uit het café gezet. Ze verzetten zich hevig bij het naar buiten begeleiden en zo is een van de twee mannen gestruikeld en met zijn gezicht op de grond gevallen. Hij liep daarbij een bloedneus op. Van een klap in het gezicht is absoluut geen sprake,” benadrukt Schoenmaeckers.

De directie van Winterland laat het daar niet bij en dient bij de politie officieel een klacht in tegen het homokoppel. “De twee heren hebben zich misdragen op onze eigendom en dat pikken wij niet. De vrouw die de klap op haar borst kreeg, vertelde ons dat ze opgelucht was dat de beveiliging kordaat heeft gereageerd. Ze vreesde anders een heel andere afloop.”

Steun op Facebook

Swerts en Bekaert zijn hoe dan ook erg onder de indruk. “We gaan twee keer nadenken voor we ons nog bij een publiek evenement laten zien. Dat zoiets kon gebeuren, hadden we totaal niet verwacht. Dat er nog zoveel onverdraagzaamheid heerst. Gelukkig krijgen we heel wat hartverwarmend reacties binnen via Facebook, zelfs van volslagen onbekenden. Dat is een serieus hart onder de riem.”

Er is zaterdag een kusactie gepland.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Politie onderzoekt homofoob geweld in Winterland Hasselt

  1. Pingback: Winterland dit klacht in tegen homokoppel voor laster en eerroof | Lacquemant

Geef een reactie

