Gelijke Kansen onderzoekt ‘halfnaaktpremie’ Abercrombie & Fitch

We voorspelden het een jaar geleden al: het personeelsbeleid van Abercrombie & Fitch zorgt ook in België voor problemen. Na een periode van hypen komt er nu meer kritiek op A&F in de media. Dat heeft A&F niet graag. Woensdagavond werd een journaliste van De Standaard geweerd op de perspreview.

“Wie halfnaakt werkt, krijgt premie”, Kim Clemens, Het Laatste Nieuws, 09.12.2011
CENTRUM VOOR GELIJKHEID VAN KANSEN START ONDERZOEK NAAR PERSONEELSBELEID KLEDINGKETEN A&F

Een mens zou bijna vergeten dat het draait om kleding, gisteren bij de opening van de eerste Belgische Abercrombie & Fitch. Horden tienermeisjes stonden klaar om tegen een blote mannenbast aan te schurken. Al was het ook voor die ‘shirtless guy’ – het uithangbord van de keten – een topdag. “Wie halfnaakt gaat, verdient méér.” Aanleiding genoeg voor het Centrum voor Gelijkheid van Kansen om een onderzoek te starten.

“Hij lijkt op Justin Bieber”, fluistert een blozende bakvis. “Niet genoeg spieren”, oordeelt haar vriendin. Aanschuiven voor A&F is getuige zijn van een bijzonder schouwspel: een vleeskeuring, maar dan door meisjes. Zelfs de security wordt van kop tot teen ontleed. De klanten – 80% meisjes jonger dan 20 – mogen in groepjes van tien naar binnen voor de passage langs de zogeheten ‘shirtless guy’. Een verplicht nummer, met een polaroid als souvenir. “We zijn hier eigenlijk meer voor de kerels dan voor de kleding”, giechelt Alicia Delprat (19) bij de aanblik van de adonis. Praten doet de mooie jongen niet, op het zinnetje “Hey, what’s going on?” na. Een knap meisje en wat jongens staan te dansen op de bonkende kerstplaat die de winkel vult. Anderen hebben schijnbaar niks anders te doen dan het huisparfum te verstuiven over de stevig geprijsde kleding: simpele jeans, geruite hemdjes en kap- en kabeltruien. De kledingstukken mogen dan al een bijrol spelen in het verhaal, ze zijn wel de bakens van het historische pand. Letterlijk. Vloeren zijn er inktzwart, ramen verduisterd en muren donkergrijs. Als er geen spots op de rekken gericht stonden, zou je over je eigen voeten struikelen.

Steekproef

Uren na de opening blijft de file buiten 150 mensen lang. Een dame die al even geen tienermeisje meer is, kijkt er weemoedig naar. “Mijn zoon werkt hier als model. Maar een uur wachten, zie ik niet zitten.” Is hij de fameuze ‘shirtless guy’? “Jammer genoeg niet. Zijn foto is naar Amerika gestuurd, maar zijn buik bleek niet gespierd genoeg. Een tegenvaller, want wie halfnaakt gaat, krijgt een premie.” Met die praktijk en het hele aanwervingsbeleid is Jozef De Witte van het Centrum voor Gelijkheid Van Kansen niet gediend. “Rekruteren op basis van leeftijd of uiterlijk mag alleen als dat noodzakelijk is voor het beroep. Bijvoorbeeld als je een acteur zoekt die Obama moet spelen. Voor een verkoper is dat zeker niet het geval.” Het Centrum start een onderzoek tegen de Amerikaanse keten. “We horen dat ze alleen jonge, grote en knappe mensen aannemen. Schoonheid is relatief, dus zullen we een steekproef houden naar de leeftijd van het personeel. Blijken ze allemaal bijvoorbeeld jonger dan 25, zal Abercrombie moeten bewijzen dat dat toeval is.” De eis voor het personeel om geen piercings of tattoos te hebben, kan wel. “Daar zit nog steeds een element van eigen keuze in. Een werkgever mag bijvoorbeeld ook een verzorgd voorkomen vragen.” Bij Abercrombie was niemand bereikbaar voor commentaar.

Dit bericht werd geplaatst in Fashion, Media en getagged met , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie