Hof van Cassastie gewraakt in homofobiezaak aartsbisschop Léonard

Advocaat Jean Marie De Meester wilt het Hof van Cassatie wraken. De Meester spande een rechtszaak in tegen aartsbischop André-Joseph Léonard omdat die homofobe uitspraken had gedaan. Maar de klacht van De Meester tegen Léonard werd onontvankelijk verklaard. De Meester ging in Cassatie.

De raadsheren van het Hof van Cassatie zijn niet (meer) onpartijdig, stelt meester De Meester. De magistraten hebben immers op 15 november, Koningsdag, het Te Deum bijgewoond. Deze mis ter ere van de Koning wordt opgedragen door de aartsbisschop. “Hij heeft homoseksualiteit en holebi’s al herhaaldelijk veroordeeld als minderwaardig“, zegt de advocaat deze week in Humo. “Hij zet aan tot haat en discriminatie van holebi’s. Ik ben zelf homo én getrouwd met mijn man, ik voel me dus geviseerd. Maar ik stel me vragen bij de neutraliteit van die magistraten.”

“Ik heb na mijn klacht tegen Léonard dreigende brieven gekregen waarin ik ‘handelaar in bruingoed’ en meer van dat fraais werd genoemd. Wat moet er dan gebeuren om die man tot de orde te roepen? Moeten er eerst nog meer holebi’s het slachtoffer van fysiek geweld worden? Men wil gewoon tot elke prijs vermijden dat Léonard voor assisen moet verschijnen, want ik heb hem aangeklaagd na zijn uitspraken in de media, en dus is het een zogenaamd drukpersmisdrijf voor assisen.”

De Meester vindt dat de cassatiemagistraten niet meer onpartijdig zijn. “De grondwet en het Europees verdrag voorde Rechten van de Mens garanderen mijn recht op onafhankelijke en onpartijdige rechters. Ik vind dat raadsheren van Cassatie de schijn van partijdigheid hebben gewekt door aanwezig te zijn tijdens het Te Deum van de aartsbisschop. Daarom zal ik die raadsheren formeel wraken.”

Zijn redenering is niet te ver gezocht, maakt de advocaat zich sterk. “Herinner u dat onderzoeksrechter Jean-Marc Connerotte door Cassatie van het Dutroux-onderzoek werd gehaald omdat hij een bord spaghetti had gegeten op een benefiet met de familie van slachtoffers: daardoor zou hij ook een schijn van partijdigheid hebben gewekt. De wet werd toen zeer strikt geïnterpreteerd. Wat is het verschil met magistraten die een viering mét communie bijwonen die geleid wordt door een man over wie ze later moeten oordelen? Een kerk is toch geen neutrale plaats? Zouden de magistraten niet gewraakt worden als ze op een feestje waren dat ik organiseerde? Buiten de rechtszaal mag er géén contact zijn tussen rechters en partijen. Ik hoop dat de wet nu even secuur zal worden toegepast als bij Connerotte.”

Immanent, de actiegroep en blog die zich concentreert op deze kwestie heeft@nicobouton @blender32 @piejay @jonasdeweer @gertjanvanegdom @__sven__k @vansket @skerit @laurensverhulst het volledige artikel van Humo overgenomen.

Dit bericht werd geplaatst in Godsdienst, Holebi, Media en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Hof van Cassastie gewraakt in homofobiezaak aartsbisschop Léonard

  1. Pingback: Advocaat Jean Marie de Meester dagvaardt Sharia4Belgium voor homohaat | Lacquemant

Geef een reactie

