Recensie: Judas Kiss met Timo Descamps, Brent Corrigan

Rond Judas Kiss was er de voorbije maanden – en jaar–  een kleine hype ontstaan. In deze Amerikaanse gay flick speelde namelijk onze Timo Descamps mee. Ook Sean Paul Lockhart kreeg een rol. Sean ken je allicht beter onder zijn pornonaam Brent Corrigan. Voldoende om de grote zaal van Kinepolis Leuven te doen volstromen met een vierhonderdtal liefhebbers. Judas Kiss was de sterattractie van het Holebifilmfestival. Dat Timo himself aanwezig was, kon ook geen kwaad natuurlijk.

Het verhaal: De mislukte filmmaker Zachary Wells (Charlie David) moet zijn beste vriend als jurylid vervangen tijdens het festival van een filmschool. Een eenmalige vrijpartij van Zach met een student krijgt een staartje wanneer die student de volgende morgen komt solliciteren voor de filmprijs en zichzelf voorstelt als Danny Reyes (Richard Harmon). Onder die naam zat Zach indertijd zelf op de filmschool. Danny’s film Judas Kiss, belandt in de finale van de wedstrijd. Vreemd, want Zach nam jaren terug aan dezelfde wedstrijd deel met een film die ook zo heette.

Timo Descamps speelt in Judas Kiss de rol van bad boy Shane, die de jonge Danny in bed wilt en ook krijgt. Sean Paul Lockhart speelt Chris Wachowsky, een (toekomstige) regisseur van horrorfilms.

Judas Kiss is een film over jaloezie en hebzucht, maar ook over een mislukt leven, over gemiste kansen, foute keuzes en het verleden dat terugkomt. Dat klinkt dramatisch, maar Judas Kiss is zeker geen deprimerende prent.

Regisseur J.T. Tepnapa weet zichzelf in te houden. Heel wat regisseurs van homofilms hebben de neiging te veel ideeën te proppen in één productie omdat ze vrezen slechts één langspeelfilm te kunnen maken. Tepnapa doet dat niet, al is het magisch sciencefictionkantje er wat over.

Judas Kiss werd gemaakt met een minibudget van 500 000 dollar, omgerekend 372 000 euro. Het resultaat is zeker niet slecht. Judas Kiss heeft een verhaal die naam waard en de cast is knap om naar te zien. Geef toe, een gay film zonder knappe acteurs is niet leuk. Er is ook wel wat actie te beleven zonder dat het pornografisch wordt. In Judas Kiss is de geaardheid overigens helemaal geen issue.

Een beetje, maar niet te Amerikaans

Timo Descamps en zijn vriendje Danny de Jong tekenden present bij de Belgische première van Judas Kiss. “Ik weet eerlijk gezegd zelf niet meer wat van de film te denken”, vertelde hij. “Ik ben uiteraard niet meer objectief. Judas Kiss werd warm onthaald op Amerikaanse LGBT filmfestivals, maar ik weet niet hoe het Belgisch publiek zal reageren.” Dat viel goed mee. De meesten vonden Judas Kiss best te pruimen, zonder een hoogvlieger te zijn. Een Oscarwinnaar is het inderdaad niet.

“Voor Amerikanen is Judas Kiss erg art house”, vertelt Timo, “maar naar onze smaak is ie toch wel erg Amerikaans.” Hoe dan ook was meewerken aan de prent een toffe ervaring voor Timo “In het Engels acteren was een ambitie die ik heb kunnen waarmaken. Ik wil dit nog doen.” En ja, Timo heeft een en ander van Sean Paul Lockhart kunnen zien. “Maar weet je, we gingen gemoedelijk met elkaar om. De eerste draaidag was ik nerveus maar het liep allemaal erg vlot.”

Judas Kiss komt niet in de Belgische zalen, maar na een rondje filmfestivals wordt de film verdeeld op DVD. Houd de webshops maar in de gaten. Een leuke bijdrage in je DVD-collectie.

Judas Kiss
Van: J.T. Tepnapa.
Met: Charlie David, Richard Harmon, Sean Paul Lockhart, Timo Descamps, Julia Morizawa, Ron Boyd, Troy Fischnaller, Samantha Rund, Ronee Collins, Iain Dunn, Eric Helland, Stephanie Hillbert, Laura Kenny, Dale Bowers, Vince Valenzuela, Dennis Bateman, Matt Smith, Tim Foutch, Julian LeBlanc, Tessa Archer, Demetrius Sager, Joe Royal, Michael Carpenter.

Foto’s van de première.

Dit bericht werd geplaatst in Film, Holebi en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.