Abercrombie & Fitch al op zijn retour?

De A&F-winkel in Brussel moet nog openen, maar de hype lijkt al wat voorbij. Intussen is het aanschuiven bij Hollister.

Kledinghype rond Abercrombie & Fitch nu al op zijn retour, Glynis Procureur en Bart Moerman, Het Nieuwsblad, 07.11.2011

En winkel in Brussel opent pas begin december de deuren
De eerste winkel in ons land moet er nogkomen, maar het Amerikaanse merk Abercrombie&Fitch is al over zijn hoogtepunt heen. De kledingketen die een hit werd door zijn bloedmooie verkopers, haalt in Europa teleurstellende verkoopscijfers. ‘Het merk kreeg een mythisch imago omdat het alleen in Amerika verkrijgbaar was. Maar nu draagt iedereen het’, zegt trendwatcher Tom Palmaerts.

Is het ‘hipste merk ter wereld’ aan zijn ondergang begonnen? Het heeft er – althans in Europa – alle schijn van. De kwartaalcijfers die Abercrombie & Fitch (A&F) vorige week bekend maakte, waren zodanig slecht dat het beursaandeel meer dan twintig procent naar beneden donderde. De verkoop in Europa sputtert ‘omdat de consumenten minder geld uitgeven door de schuldencrisis’. Althans: zo staat het in het persbericht.

‘Dat kan kloppen, maar is zeker niet de enige reden’, zegt trendwatcher Tom Palmaerts. ‘Abercrombie & Fitch heeft het imago een duur merk te zijn, maar eigenlijk valt dat nog wel mee. Een pull met kap kost weliswaar 80 euro, maar jongeren permitteren zich altijd een beperkte luxe. Voor zo’n trui laten ze graag drie andere topjes uit de H&M liggen.’

Niet meer exclusief

Dat het merk met het elandlogo een echte hype werd, kwam vooral door zijn onbereikbaarheid. ‘Als je twee jaar geleden een T-shirt of polo van A&F wou, moest je daarvoor naar de Verenigde Staten. Wie er in Vlaanderen mee rond liep, kreeg steevast de vraag hoe hij eraan geraakt was. Vandaag kan je de items via allerlei kanalen kopen, zodat iedereen in kledij van A&F rondloopt. Het mysterie is verdwenen.’

Daarenboven is het merk de voeling met zijn doelgroep volledig kwijt. ‘Deze zomer lekte uit dat het kledingmerk tv-ster Mike Sorrentino uit de Amerikaanse realitysoap Jersey Shore betaalde om hun kledij níet langer te dragen. Sorrentino zou het imago van het merk besmeuren, klonk het.’

Geen slimme zet, volgens Palmaerts. ‘Sorrentino behoort tot de grootste fangroep van het merk. Je eigen achterban beledigen, druist in tegen alle marketingregels en heeft de kledingketen zeker geen deugd gedaan.’

Einde aan elke hype

Styliste Laura Van der Borght is ervan overtuigd dat er, ondanks de tegenslag, nog steeds een publiek is voor Abercrombie & Fitch.

‘In de eerste plaats omdat het merk al jarenlang trouw blijft aan zijn collecties en kledingkwaliteit. De shop van hun jongerenmerk Hollister (het dochtermerk van A&F specifiek voor jongeren, red.) opende vorige maand in Sint-Niklaas en kende veel succes. Ik verwacht niets anders voor de Abercrombie & Fitch-winkel die nog dit jaar in Brussel opent.’

Al beseft Van der Borght ook dat er aan elke hype een einde komt. ‘Maar of het nu in de mode is of niet, ik blijf fan omdat het zulke toffe kleren zijn.’

Dit bericht werd geplaatst in Fashion, Media en getagged met , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Abercrombie & Fitch al op zijn retour?

  1. Pingback: Brussel klaar voor Abercrombie & Fitch op 8 december | Lacquemant

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s