Aanschuiven bij Hollister in Wijnegem Shopping Center

Hollister, nu open in Wijnegem Shopping Center en Waasland Shopping Center, laat mensen wachten in de rij. The American way.

Verplicht in rij voor T-shirt of jeans, Dietert Bernaers, Het Laatste Nieuws, 07.11.2011

Braaf en geduldig aanschuiven tot een buitenwipper zegt dat je binnenmag, en dan pas kleren passen en kopen. Het Amerikaanse Hollister, pas op de Vlaamse markt met twee kledingwinkels, zorgt voor een nieuw en opmerkelijk beeld in onze shoppingcentra: rijen wachtenden. “Goed gezien”, zeggen marketeers. “Het moet toch niet te lang duren”, reageren de klanten.

Zaterdagnamiddag, het Wijnegem Shopping Center is een mierennest op mensengrootte. Shoppers wandelen, kriskras door elkaar, de ene winkel uit en de andere in. Behalve bij Hollister. Voor de ingang van de hippe Amerikaanse keten bakenen paaltjes en rode linten een wachtrij af, zoals je die ook vindt aan de incheckbalies op Zaventem of bij een topattractie in Bobbejaanland. Vijfentwintig overwegend jonge mensen staan in de rij. Voor de deur zien we een buitenwipper – geen kleerkast, maar een posterboy op teensletsen -, binnen is het donker en klinkt funky muziek. Als het licht niet zo fel was, zou je zweren dat dit de heetste club van Londen of Parijs is. Maar dit is wel degelijk Wijnegem Shopping Center en de mensen in de rij willen gewoon hun garderobe uitbreiden met een jeans of een poloshirt. “Voor mij geen verrassing”, zegt Wim Koij (20) uit Leuven. “Ik ben al in de Hollister-winkel in New York geweest. Hier moet ik hoop en al 10 minuten aanschuiven, daar was het een halfuur ter plaatse trappelen.”

Exclusief

De wachttijd mag dan meevallen, het blijft toch vreemd dat je klanten verplicht laat aanschuiven voor ze hun geld mogen komen opmaken in je winkel. De Wijnegemse shopmanager van Hollister, de Amerikaanse Danielle Meyers, is kort van stof wanneer we haar naar het hoe en waarom vragen. “We doen het om onze klanten in de winkel een maximaal shopcomfort te garanderen”, zegt ze. “That’s it.”

Maar het oog van marketingspecialisten reikt verder dan die uitleg. “Hollister creëert een gevoel van exclusiviteit”, klinkt het. “Als je veel volk ziet aanschuiven voor een winkel, zullen hun spullen wel de moeite waard zijn. Ook puur commercieel is het geen slechte zaak. Je gaat niet eerst een halfuur in de rij staan om vervolgens niéts te kopen.”

De geduldig wachtende rij in Wijnegem denkt er het hare van. “Het is de eerste keer, we hebben het ervoor over om eventjes te wachten”, zeggen Chris Pattyn en haar 18-jarige dochter Rowie. “Maar het mag zeker niet té lang duren.”

“Ik heb mijn dochter moeten pushen”, zegt mama Marianne. “Lize is 14 en had helemaal geen zin om in de rij te gaan staan. Haar broer van 12 is trouwens hiernaast de cd-winkel binnengedoken. Als Hollister op de jeugd mikt, zullen ze toch moeten opletten. Mijn kinderen en hun vrienden vinden aanschuiven voor nieuwe kleren puur tijdverlies.”

Sarina en Julie, allebei 16, komen met een Hollisterzakje de winkel uit. “Geen klachten over het aanschuiven buiten de winkel”, zeggen ze. “Maar wel over de lange wachttijden binnen. Zowel aan de pashokjes als aan de kassa stonden lange rijen. Die zouden ze toch moeten vermijden.”

Dit bericht werd geplaatst in Fashion, Media en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Aanschuiven bij Hollister in Wijnegem Shopping Center

  1. Pingback: Abercrombie & Fitch al op zijn retour? | Lacquemant

  2. De Ridder zegt:

    Ben daar vandaag ook gaan kopen; een echte schande hoe het klienteel bediend wordt! Vier personeelslden staan rond de kas de gekken en te praten, daar waar 7 mensen staan te wachten om te betalen. Er staan ook 2 betalingskasten zonder personeel en als je vraagt om die te openen aan 2 verschillende blijkbaar verantwoordelijke antwoorden die laconiek dat dit NIET kan. Waarom?
    Omdat ze liever blijven verder kletsen!!! Mij ziet U daar NIET MEER TERUG!

  3. H-Fan zegt:

    Beestige winkel en @De Ridder, tis exclusief en tis des te gemakkelijker veur mij da ge nie meer gaat want dan ben ik er eerder !!!

  4. Pingback: Shopping review: Hollister Wijnegem Shopping Center | Lacquemant

  5. Ha-ha Hollister zegt:

    Exclusief? Voor zij met een IQ lager dan 56 wel ja, typisch Amerikaans dus. Vandaag ben ik er een kijkje gaan nemen met mijn vriendin. Na 10 min aanschuiven mochten we binnen. Stikdonker, blijkbaar is het woordje “Hollister” of een vogeltje tegenwoordig meer dan genoeg om veel geld voor kledij van hooguit matige kwaliteit te geven. Luide muziek (en slechte!), waardoor je amper kunt communiceren met je partner, laat staat met de winkelbediendes. Die winkelbediendes zijn duidelijk ook alleen maar op hun uiterlijk aangenomen. Op simpele vragen of ze een kledingstuk in bijpassende kleur op een ander hadden kreeg je een achterlijke (toegegeven een mooie) glimlach en brengen ze je naar het rek met de kledingstukken in kwestie. Verdere hulp nihil. Dat kon mijn neefje van 3 ook en waarschijnlijk beter.
    Dan de pashokjes. Een half uur (!!!) aangeschoven. Die “shopmanager” mag dan eens dringend op stage gaan bij de C&A of H&M, daar is het “shopconfort” een factor hoger (niet dat daar al mijn kleren vandaan komen).
    Daar stond dan jongedame voorzien van een stel prachtige benen met de taak om de deuren van de pashokjes met een sleuteltje open te doen. Waarom is mij een raadsel, blijkbaar vertrouwt den Amerikaan de criminele Europeaan niet. Ook daar geen enkele hulp van bij het passen van de kledij door het winkelpersoneel.
    Uiteindelijk met een paar kledingstukken naar buitengegaan, maar mij zien ze daar toch nooit meer terug. En vanaf nu moet ik goed lachen met mensen die rondlopen in kleren van Hollister (ja dus ook met mijn vriendin). Dus H-Fan, knock yourself out🙂

    • Stephniie zegt:

      Ik weet dat deze reactie door bovenstaande commentaar hoogstwaarschijnlijk niet meer gelezen zal worden, maar ik wou het toch even plaatsen. Ik werk zelf bij Hollister in wijnegem en laat ik eerst en vooral duidelijk maken dat wij niet zomaar alleen op ons uiterlijk worden aangenomen. Ik ga niet zeggen dat de mensen die bij ons werken niet knap zijn, maar we zijn zeker NIET achterlijk zoals mijnheer/mevrouw naar ons verwijst. Ik studeer zelf talen aan de universiteit van Leuven, en de meeste van mijn collega’s studeren zelf ook aan de UvA of hogeschool.

      Dat van die slechte muziek, dat is puur persoonlijke smaak, en daarbij niemand verplicht u om onze winkel binnen te stappen en iets te kopen. Verder ook even over de manier waarop we bij de paskamers te werk gaan. Laat me hier ook even duidelijk zijn: het is nodig. Jij bent dan misschien een eerlijk mens die niet steelt, maar geloof mij wanneer ik zeg: er zijn er veel, en ik bedoel veel, die onze winkel binnenstappen met slechte intenties. Het gebeurt dat we gewoon in het midden van de winkel lege doosjes van parfum terugvinden, waarbij het flesje gestolen is. We hebben al meer dan eens klanten gehad die op 1 of andere manier de beveiliging uit te kleren halen en zo proberen zonder betalen de winkel uit te stappen. U mag dus denken wat u wilt over onze aanpak, maar het heeft de winkel al een hele hoop diefstallen helpen voorkomen.
      Over de hulp bij het passen… Vraag het dan even aan de persoon die op die moment bij de paskamers staat. Ik heb er al vaak mijn shift moeten doorbrengen, en van de moment dat je zelf initiatief neemt om een klant te helpen die aan het passen is, krijg je negen van de tien keer heel gemene en vieze blikken toegeworpen, als het daar al bij blijft. Wij moeten vriendelijk blijven en altijd lachen en geloof mij, dat is niet altijd even gemakkelijk. Wij steken enorm veel werk in het proberen mensen een zo goed en fijn mogelijke winkelervaring te geven maar dat is in het land als het onze echt geen gemakkelijke taak aangezien het gaat om een heel ander (Amerikaans) concept dat men hier gewoonweg niet gewend is.

      Oké. Ik moest mijn hart even luchten, denk er gewoon aan dat de mensen die in de winkel staan ook dat zijn: mensen. We doen ons best en onze job op zo’n manier waarop we hopen dat de klanten een leuke ervaring hebben. Als dat niet zo is, dan is dat uw goed recht om u daar over uit te spreken, maar om dan het personeel aan te vallen en achterlijk te noemen zonder er verder iets over te weten, vind ik persoonlijk wel heel ver gaan.

  6. Hollander zegt:

    wat een ruzie over die Hollister-winkel.. Is er ook een Abercrombie winkel in België? In Nederland hebben we die nog niet maar hij komt bij mij in de buurt in de PC Hooftstraat dit jaar.. Moet je daar ook zolang wachten? Want dan ga ik maar lekker online als ik iets wil kopen xx

  7. Alice De Wit zegt:

    Gisteren A&F Brussel bezocht. Een dik uur aanschuiven buiten de winkel, drie kwartier aan de paskamers (3 paskamers die één voor één geopend worden als het de verantwoordelijke belieft), een halfuur aan de kassa. Je zou denken dat de winkel eivol zit, maar niets is minder waar. het was er vrij rustig, dus het aanschuiven is puur marketing. Maar idd. dat wisten we al en we waren er ook voor gewaarschuwd. Ondertussen bediend, hoewel dit een groot woord is, door over het paard getilde huppeldepups en vermeende Griekse goden. Nederlands spreken is voor het personeel blijkbaar verboden, Frans kan er nog net door, slecht Engels is de voertaal. Simuleren dat je rechtstreeks uit de States bent geïmporteerd, proberen te vergeten dat je eigenlijk om de hoek woont, en vooral doen alsof wij Belgen toch wel wat te min zijn om A&F te mogen dragen. Waar is onze trots ?
    Zoals de meeste klanten waren we op zoek naar de stukken die op de paspoppen werd getoond, maar “this stuff”, is niet terug te vinden in de winkel. Allemaal uitverkocht. Door het lange aanschuiven buiten zijn massa’s anderen ons waarschijnlijk voor geweest !? We moeten het dan maar stellen met wat er wel nog in de rekken ligt, met wat geduld natuurlijk, want eerst moeten de stapels T-shirtjes wat bijgeparfumeerd worden, en moeten we even plaats maken…
    Ik bezocht hun winkels ook in NY en Londen, en daar vond ik de weerstand om ze te bezoeken toch nèt iets kleiner. Maar Brussel tart ieders verbeelding, dit is de slechtste en meest ergerlijke shopervaring ooit. Ik vrees en hoop vooral dat wij Belgen iets tè nuchter zijn om dergelijke luchtkastelen lang in stand te houden en zo met ons te laten rammelen. A&F zou wel eens vlugger “exclusief” kunnen worden dan ze zelf willen…

    Een zeer misnoegde klant, die met spijt terugdenkt aan de verloren namiddag en met deze ontevredenheid nog maanden zal geconfronteerd worden, telkens als haar kinderen hun A&F outfit aantrekken. Jammer voor mij èn voor A&F.

  8. papermoon zegt:

    Ik vraag mij af of ze in A&F of Hollister-winkels je de toegang wel mogen weigeren. Iedereen gaat daar maar braaf aanschuiven en je wordt tegengehouden als je gewoon binnen wilt, maar mag dat wel? Voor zover ik weet is een winkel nog altijd een openbare plaats en is toegang tot een openbare plaats een individueel recht. Tenzij men daar goede redenen voor heeft (bv. strafbare feiten) kunnen ze je toch niks weigeren?

    • Benjamin zegt:

      Een winkel is niet een openbare plaats, denk ik

    • Stephniie zegt:

      De dagen dat er geen rij staat maar het zo vol is in de winkel dat we zelfs ons werk niet kunnen doen, laat staan dat de mensen een aangename winkelervaring hebben, zijn de dagen die bewijzen dat zo’n rij echt wel zijn nut heeft. We hebben ook maar 7 paskamers, niet alleen tot de ergernis van de klanten, maar da’s nu eenmaal zo beslist van bovenaf. Wij kunnen daar ni even een paar kotjes bijplaatsen.

      Also, wachten aan de kassa. Ergerlijk, jawel, maar ze kunnen niet alle kassa’s opendoen omdat er ten eerste sowieso eentje moet zijn voor de medewerkers ivm inklokken en zo verder, en ten tweede: niet iedereen mag kassa doen. Het kan dus zijn dat e bij een rij maar 2 kassa’s open zijn omdat er niet genoeg werkvolk is. Ja er staat dan waarschijnlijk in elke kamer wel een medewerker, maar als winkelende klanten niet zo’n rommel maakten van de winkel, zou dit ook niet nodig zijn.

      Anyway. Niemand moet verplicht bij A&F of Hollister gaan shoppen, laat staan in de rij gaan staan. So why all the commotion?

      • Sophie zegt:

        Hey,
        Ik wilde even reageren op je reacties want ik vind dat je helemaal gelijk hebt. Mensen zijn niet verplicht om in de rij te staan of er kleren te kopen, daar kiezen ze zelf voor. Ik had ook nog een vraagje aan je, ik weet niet of je dit gaat nog gaat lezen maar toch. Ik heb volgende maand een interview in de Hollister in Wijnegem (ik werd gescout en ik word dan 18) en ik vroeg me af of je misschien wat tips hebt voor me? Zou ik Hollister kleding dragen naar het interview of iets anders? En wat voor vragen stellen ze zoal?
        Groetjes Sophie

  9. Moens Andy zegt:

    Ook even iets reageren.
    Wat wachttijden betreft vind ik het niet zo erg omdat je dat gewoon weet als je naar dergelijke winkels gaat.
    Maar als Stephniie zegt dat zij en velen andere collega’s studeren aan het UVA of hogeschool dan durf ik er geld op zetten dat nauwelijks de helft van haar collega’s niet geslaagd zullen zijn op hun Engels examen vooral mondeling dan, want meer als de helft dat daar staat mompelt wat in zichzelf. Telkens als ik daar kom en ze groeten mij dan heb ik zo iets van.
    [img]http://www.quickmeme.com/img/68/68a685255348097e81a4460393f7c18743fe72cb83482906300d539d7e92e5e1.jpg[/img]

    Als jullie echt als geïmporteerde Amerikanen moeten overkomen dan stel ik voor dat je een beetje duidelijker en luider praat en vooral zelfvertrouwen uitstraalt in het gebruik van hun taal.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s