Maxime De Winne start als homo Tibo Timmermans, lief van Franky, in Thuis

Vanavond wordt het personage Tibo Timmermans geïntroduceerd in Thuis, Tibo, gespeeld door Maxime De Winne, wordt het lief van Franky, gespeeld door Jef Hoogmartens).

‘Franky en ik gaan niet tongzoenen op het scherm’
Belspeldel Maxime De Winne (34) vanavond als homo in ‘Thuis’, Kim Walckiers, Het Nieuwsblad, 04.10.2011

In ‘Thuis’ maken de kijkers vanavond kennis met Tibo, de nieuwe liefde van Franky. De spoedverpleger wordt vertolkt door niemand minder dan Maxime De Winne, die als mol van ‘Basta’ zo goed als eigenhandig malafide belspelletjes van het scherm haalde. ‘Ik vind het leuk om mijn kleurdoos zo breed mogelijk te houden.’

Tibo Timmermans zal nog wel even in de Thuis-clan blijven. Anders dan bijvoorbeeld bij Andrea Croonenberghs, die de moeder van Nina speelde, is er voor Maxime De Winnes personage nog geen einde voorzien. ‘Hij is een open personage: de schrijvers kunnen nog veel kanten uit met hem. Ik wil niet wegkwijnen in Thuis, dit is niet voor twintig jaar. Maar zolang ik kan bijleren en het fantastisch vind, mag het voor mij blijven duren.’

Moest je worden ingewijd in de ontelbare verhaallijnen van ‘Thuis’?

Maxime De Winne: ‘Absoluut. Ik heb bijna alle afleveringen van september na elkaar bekeken via Ooit Gemist. Het zou maar van weinig respect getuigen als ik niet wist wat er met Femke aan de hand is. Helemaal in het begin van Thuis -ik was toen 18 jaar- heb ik die eerste verhaallijnen wel gevolgd en ik moet zeggen: de kern is nog niet echt veranderd.’

Sven de Leijer heeft in ‘De laatste show’ ooit aan de hand van een schema aangetoond dat als Frank uit ‘Thuis’ een seksueel overdraagbare aandoening had, ze het allemaal zitten hebben.

‘Tja, er wordt wel wat rond gepoept. (lacht) Maar die verhoudingen maken het interessant en zepig.’

Ben jij een soapkijker?

‘Helemaal niet. Ook aan series kom ik nauwelijks toe. Enerzijds heb ik de tijd niet om elke dag voor de tv te zitten en anderzijds heb ik geen aanleg voor verslavingen.’

Je gaat het vriendje van Franky spelen. Toen hij zich in de serie outte als homo, zijn er veel negatieve reacties gekomen van kijkers. Ben je daarop voorbereid?

‘Neen, en ik zal me dat ook niet aantrekken. Nu, we hebben er bewust voor gekozen om niet de getypecaste homo te spelen – noch ik, noch Jef (Hoogmartens, die sinds het nieuwe seizoen Franky speelt, nvdr.). We hebben wel een relatie maar het blijft erg herkenbaar. We zijn niet verwijfd en het blijft braaf. Ik heb onlangs de vrijscène tussen dokter Ann en Mayra gezien en die vond ik behoorlijk heftig. Maar zoiets wordt makkelijker geslikt van vrouwen, denk ik. Kijkers willen Franky en Tibo niet zien muilen op het scherm. Hoogstens een kus na een Tot morgen, scheetje. Het is niet nodig om te choqueren.’

Van een storm van reacties weet jij alles. Word je na acht maanden nog vaak aangesproken op het ‘Basta’-avontuur waarin je als mol belspelletjes presenteerde?

‘Dagelijks. Maar wat valt er nog over te zeggen? Neen, ik zie of hoor mijn ex-collega’s niet meer. Neen, ik werd nooit bedreigd. Ja, ik ben opgeroepen als kroongetuige door het parket, maar met dat onderzoek zullen ze nog lang bezig zijn.’

Die bekendheid als belspelpresentator moet je toch iets hebben opgeleverd?

‘Jazeker. Het gekste was de aanbieding om samen te werken met Jean-Claude Van Damme voor een Dashreclame, waarin we een homokoppel spelen. Het is maar een stomme spot maar we mochten wel een week naar Thailand. Dus heb ik niet getwijfeld.’

Hoe vaak hebben vrienden je uitgelachen met ‘Dash, met een vleugje Lenor’?

(lacht) ‘Natuurlijk krijg ik weleens witter dan wit naar mijn hoofd, maar al bij al vonden ook zij het nog rock-‘n-roll.’

Je bent filosoof van opleiding en je hebt een eigen theatercollectief, maar je bent ook belspeldel, Dash-homo en Franky’s lief in ‘Thuis’. Je bent echt niet bang voor je imago, hè?

‘Dat is niet waar. Iedereen is gevoelig voor zijn imago. Ik bén ook nog altijd bezig met filosofie, ik geef nog zedenleer, ik regisseer theaterstukken – dingen met inhoud, zogezegd. Ik vind het leuk om mijn kleurdoos zo breed mogelijk te houden. In Thuis is het nu toevallig een homorol, maar voor mij draait het erom het métier van acteur nog beter in de vingers te krijgen. Om onder die tijd- en gelddruk zo goed mogelijk het scenario uit te voeren. Op gebied van acteren is een soap niet minderwaardig. Het moet dringend serieuzer worden genomen.’

‘Thuis’, Eén, vanavond om 20.10uur

Dit bericht werd geplaatst in Holebi, Media, Televisie en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Maxime De Winne start als homo Tibo Timmermans, lief van Franky, in Thuis

  1. Pingback: Thuis: homohuwelijk tussen Franky en Tibo? | Lacquemant

Geef een reactie

