Thuis: Franky Bomans (Jef Hoogmartens) papt aan met Tibo Timmermans (Maxime De Winne), vanaf dinsdag 4 oktober

Thuis-personage Franky Bomans, tegenwoordig gespeeld door Jef Hoogmartens, krijgt dit seizoen een lief: Tibo Timmermans, gespeeld door Maxime De Winne. Die blijft eeuwig bekend als de belspelinfiltrant.

“Tibo is geen verwijfde homo”, Tom Vets, Gazet van Antwerpen, 29.09.2011

De meest geruchtmakende verhaallijn van vorig Thuis-seizoen was de outing van Franky (toen nog gespeeld door Braam Verreth,red.). De zoon van alfaman Frank Bo­mans ging enkele keren naar bed met de flamboyante Max (Leendert De Vis), maar er was geen sprake van een relatie. Die komt er nu wel. Op café leert Franky (sinds 29 augustus gespeeld door Jef Hoogmartens, red.) een zekere Tibo Timmermans kennen, die als verpleger op een spoeddienst werkt. Zijn zelfzekere houding en nuchtere kijk spreken de loodgieter meteen aan. Het is het begin van een mooie romance.

Uw krant meldde afgelopen zomer in primeur dat Maxime De Winne de rol van Tibo vertolkt. Vandaag wil hij er, weliswaar met hese stem na een feestje, voor het eerst over praten. “Ik sta sinds eind mei op de set. Het was een bewuste keuze van mij om meer te gaan acteren”, zegt de Gentenaar. “Ik had al maanden aan een stuk moeten acteren’ als belspel­infiltrant en ik stond ook op de theaterplanken in diverse stukken. Waarom het dan niet doortrekken naar televisie? Bovendien had ik gastrollen gespeeld in series als Aspe en Vermist. Die beelden komen nog dit jaar op het scherm. De opdrachten waren zeer goed meegevallen. Daarom heb ik die rol in Thuis met beide handen gegrepen.” De Winne diende nog wel een screentest te doen. “Er was niet zoveel concurrentie en al vlug had ik in de gaten dat het wel snor zat. De makers van Thuis hadden een duidelijk profiel voor ogen en ik paste daar in.”

De Winne zat samen met z’n tegenspeler Jef Hoogmartens op de toneelacademie van Maastricht. “Jef volgde een dagopleiding, terwijl ik een regieopleiding genoot. We kenden elkaar dus, maar het is niet via Jef dat ik aan deze rol ben geraakt. In Thuis zitten ook andere jonge wolven als Bert Verbeke en Lotte Vannieuwenborg. Zij hadden mijn naam laten vallen.”

Gevoelig onderwerp

In de periode dat De Winne begon bij Thuis, was er enorme ruchtbaarheid omtrent de verhaallijn rond de outing van de jonge Franky. “Ik heb dat gevolgd in de pers en ben ook op enkele blogs gaan kijken. Ik las er onwaarschijnlijke dingen. Ik geef zelf ook les aan jongeren en weet als geen ander dat homoseksualiteit nog altijd een gevoelig onderwerp is. In een stad is dat iets minder het geval, maar bij jongeren op het platteland is het taboe nog groot.”

De Winne wil zijn steentje bijdragen aan de acceptatie van homo’s. “Daarom zet ik mijn Thuis-personage ook niet neer als een verwijfde homo. Het klopt dat hij een homo is en dus een relatie met een jongen heeft. Maar hij heeft absoluut geen verfijnde maniertjes waardoor het voor de kijker na vijf seconden zou duidelijk zijn dat ze met een homo te maken hebben. In veel scènes zal het zelfs helemaal niet over dat facet van het personage gaan. Een verwijfde homo zou trouwens ook niet passen bij Franky, die een erg mannelijke loodgieter is. Tibo is vooral een vriendelijke en sociaal competente kerel uit een gegoed milieu die geen problemen heeft ervaren na zijn outing. Hij is intelligent, staat volwassen in het leven en drinkt graag een wijntje.”

Twintig scènes per dag

Voor De Winne is Thuis geen fulltime bezigheid. “Ik sta twee à drie dagen per week op de set. Voorts geef ik les (De Winne volgde een universitaire opleiding en studeerde af als moraalfilosoof, red.) en doe ik diverse freelance-opdrachten. Ook in het theater ben ik volop actief. Ik ben medeoprichter van de artistieke kern van het creatieve collectief CirQ.” Hoelang De Winne in Thuis blijft, is nog onduidelijk. “Dit mag gerust nog een tijdje blijven duren, maar zeker niet tot ik er zou wegkwijnen. Voorlopig kan ik er wel mijn creatieve ei in kwijt. Sommige acteurs vinden het niet evident om twintig scènes op een dag te moeten afwerken. Maar wat mij betreft, is dat een verrijking. Ik heb de afgelopen maanden geleerd om goede prestaties neer te zetten onder flinke tijdsdruk.”

De Winne hoopt dat hij de komende maanden met zijn rol in Thuis definitief het Basta!-avontuur achter zich kan laten. “We zijn negen maanden na de geruchtmakende belspelletjes-aflevering en nog elke dag krijg ik er vragen over. Uiteraard ben ik trots op dat project, maar het mag gaan stoppen. We hebben ons punt kunnen maken dat er met die belspelletjes iets fundamenteel fout zat. Het publiek herinnert zich een acteur vooral van zijn laatste productie. Ik hoop dus dat de aandacht van de mensen ook bij mij zal verschuiven naar Thuis.”

Maxime maakt zijn debuut in Thuis op 4 oktober.

Dit bericht werd geplaatst in Holebi, Media, Televisie en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Thuis: Franky Bomans (Jef Hoogmartens) papt aan met Tibo Timmermans (Maxime De Winne), vanaf dinsdag 4 oktober

  1. Pingback: Maxime De Winne start als homoTibo Timmermans, lief van Franky, in Thuis | Lacquemant

Geef een reactie

