Aartsbisschop Léonard: “Als [homopriester] Borremans oprecht is, verdient hij een kans”

Aartsbisschop André-Joseph Léonard, de beste kerkelijke vriend van de Belgische homo’s, is op tournee in in Diest. Hij sprak er ook over Rudy Borremans.

‘Borremans terug priester? Zolang hij maar oprecht is’, Hedwig Neesen, Het Nieuwsblad, 19.09.2011 Aartsbisschop Leonard verkent dekenaat Diest De tiendaagse tocht van aartsbisschop André Leonard (71) door het dekenaat Diest begon vrijdag met een intiem gebedsmoment in de basiliek van Scherpenheuvel. Daarna mochten alle kerkfabrieken van het dekenaat zich voorstellen in de Mariahal. Daarbij kwam vooral de lokale gastronomie aan bod. ‘Het werd een apart avondmaal’, vertelt de aartsbisschop. ‘Ik kreeg eerst een pintje, daarna kwamen koekjes, een glaasje rozenlikeur, soep met balletjes, een ijsje en tot slot opnieuw een pintje.’ Leonard legt uit dat een bisschop elke vijf jaar een bezoek moet brengen aan al zijn dekenaten. ‘Toen ik in het aartsbisdom arriveerde kende ik de streek helemaal niet’, zegt hij. ‘Ik ben al 71 en wil binnen een jaar of vijf op pensioen. Ik moet me dus haasten om alles goed te leren kennen. Daarom plan ik zes tiendaagse bezoeken per jaar.’ Tijdens de misviering in Molenbeek-Wersbeek op zaterdagavond bevestigde Leonard dat hij het dekenaat Diest niet echt goed kende. Dat is verwonderlijk, want enkele maanden geleden kreeg Scherpenheuvel de gouden roos, een hoogst prestigieuze kerkelijke onderscheiding. In ons gesprek zondagmiddag noemde hij Scherpenheuvel een genadeoord. ‘Scherpenheuvel heeft een zeer sterke uitstraling’, zegt hij. ‘Ik ben blij dat die plaats in het aartsbisdom ligt.’ Twaalf seminaristen Volgens de kerkleider spreekt de kerk nog steeds jonge mensen aan. ‘Toen ik aartsbisschop werd, waren er vier seminaristen’, zegt Leonard. ‘Daar zijn er heel snel zes bijgekomen. Vorig jaar waren er opnieuw twaalf aanmeldingen. Maar de grote groei komt van het Redemptoris Mater. Dat is een seminarie dat in de hele wereld christenen werft en opleidt. In België worden momenteel zes mensen op die manier ingeschakeld.’ Onlangs werd Rudy Borremans, die uit de kerk werd gezet toen bleek dat hij een homoseksuele relatie had, officieel opnieuw in zijn priesterambt bevestigd. Borremans werkt in het dekenaat Diest en gaat binnenkort in deelgemeente Kaggevinne wonen. Aartsbisschop Leonard nam in het verleden straffe woorden in de mond over homo’s. Het is dan ook een opmerkelijke benoeming. ‘Ik hou rekening met het verleden, maar ik kijk vooral naar de toekomst’, zegt de bisschop. ‘Als Borremans oprecht wil voldoen aan wat de kerk verwacht, moet hij een nieuwe kans krijgen.’ Het programma van de kerkleider is erg gevarieerd. Hij ging zaterdagochtend zelfs bij een tiental zieken op bezoek. ‘De mensen zijn verrast dat een aartsbisschop bij hen thuis op bezoek komt’, zegt Leonard. ‘Maar voor mij is dat normaal. Ik ben gekomen om naar de mensen te luisteren.’

Dit bericht werd geplaatst in Godsdienst, Holebi, Media en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

