Tom De Cock (MNM) geeft bloed aan het Rode Kruis, hoewel homo’s niet mogen

In België mogen homo’s geen bloed geven omdat ze een risicogroep vormen. Maar Tom De Cock trekt zich daar niets van aan. “Homo’s in VK mogen bloed geven! Ik geef ook af en toe, ik lieg gewoon altijd op dat formulier. Dwaze homofobe regel! http://bit.ly/nXuAB5“, tweette hij. Hij is overigens niet alleen. Het Rode Kruis is niet blij.

‘Ja, ik geef bloed, ook al mag dat niet als homo’, Wim Dehandschutter, Het Nieuwsblad, 12.09.2011

Een opmerkelijke outing: radiopresentator Tom De Cock (27) van MNM geeft bloed bij het Rode Kruis. Als homo mag hij dat nochtans niet. ‘Ik lieg gewoon altijd.’ En De Cock is lang niet de enige gay die zijn geaardheid verzwijgt om toch donor te kunnen zijn. Het Rode Kruis noemt dat onaanvaardbaar.

Het Rode Kruis mag dan wel met een tekort aan donoren zitten, de organisatie weigert systematisch bloeddonaties van homo’s. Het verbod is sinds de jaren tachtig van kracht om de verspreiding van hiv te voorkomen. Dat virus kan aids veroorzaken.

Een ‘dwaze, homofobe regel’, vindt Tom De Cock. Hij gaf al drie à vier keer in zijn leven bloed. Eén keer ook live in zijn radioshow op MNM, ironisch genoeg om de zoektocht van het Rode Kruis naar donoren te promoten. ‘Dat ik elke keer aanvaard word, bewijst dat er een lek in het systeem zit. Ik ben openlijk homo. Je hoeft mijn naam maar te googelen, en je komt dat te weten.’

Hele groep gestigmatiseerd

Elke donor moet een medische vragenlijst invullen voor hij aan de baxter mag liggen. Daarin staat letterlijk: Mannen die seks hebben met een andere man, vragen we om geen bloed te geven, ongeacht of ze veilig vrijen of niet.

‘Ik lieg gewoon altijd op dat formulier’, zegt De Cock. ‘Ik weet wel, er bestaan statistieken die bewijzen dat homo’s meer risico lopen op hiv. Maar ik voel me niet aangesproken. Die studies gaan niet over mij, en toch stigmatiseren ze een hele groep.’

De Cock en zijn partner lieten zich bij het begin van hun relatie, zes jaar geleden, testen op hiv. ‘De uitslag was negatief, niet besmet dus. Sindsdien hebben we alleen seks gehad binnen onze relatie, maar dat is voor het Rode Kruis niet van tel. Dat ik zelfs geen bloed mag geven als ik veilig vrij, voelt als een kaakslag. Het insinueert dat mijn man en ik – we zijn intussen getrouwd – niet even trouw kunnen zijn aan elkaar als het gemiddelde heterokoppel. Wat uiteraard onzin is.’

‘Pas op’, gaat de radiostem voort, ‘ik ben een grote voorstander van een veilige inzameling van bloed. En ik beschuldig het Rode Kruis evenmin van homohaat. Maar ze dragen wel bij tot de beeldvorming: dat homo’s vreemdgaan en onveilig seks hebben.’

Risicogroep

De radiopresentator gaf de leugentjes op de vragenlijst openlijk toe op het internet, via de berichtendienst Twitter. Een twintigtal jonge homo’s reageerde daarop dat ook zij hun geaardheid verzwijgen om toch donor te kunnen zijn.

Een van hen is Jasper Van Biesen (20) uit Lebbeke. ‘Ik heb ook al gelogen’, herhaalt hij tegenover onze krant. ‘Nadien moest ik naar de dokter om mijn bloeddruk te laten testen. Had hij me op dat ogenblik gevraagd naar mijn geaardheid, had ik waarschijnlijk open kaart gespeeld.’

Homofoob vindt Van Biesen te sterk uitgedrukt, maar ‘ik vind het wel vreemd dat homo’s geen bloed mogen geven terwijl het Rode Kruis nadrukkelijk oproept donor te worden wegens een tekort aan bloed. Ik behoor als homo zogezegd tot een risicogroep. Als na testen zou blijken dat mijn bloed besmet is, zo werd me gezegd, zou ik een brief ontvangen. En dat is niet gebeurd. Dus, ik ben gezond en wel.’

Wijzigingen op komst?

Net nu rondt de Raad van Europa een studie af, rond de vraag of homo’s in de toekomst wel mogen worden toegelaten in bloedtransfusiecentra. Het Rode Kruis Vlaanderen wacht de conclusies af om de regels eventueel aan te passen. Groot-Brittannië versoepelt ze alvast vanaf 7 november voor gays die de voorbije twaalf jaar geen seks gehad hebben met mannen.

‘Dat is zo mogelijk nog beledigender dan de regel nu nog is’, oordeelt Tom De Cock. ‘Je spuwt in het gezicht van elke homo die een liefdevolle en lichamelijke relatie heeft, zoals ik met mijn echtgenoot.’

Dit bericht werd geplaatst in Gezondheid, Holebi, Media en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Tom De Cock (MNM) geeft bloed aan het Rode Kruis, hoewel homo’s niet mogen

  1. Pingback: Çavaria: verbod op ‘homobloed’ terecht, ongeacht seksgedrag | Lacquemant

  2. Pingback: Çavaria in Knack: ‘homobloedverbod’ te drastisch | Lacquemant

Geef een reactie

