Jef Hoogmartens vervangt Braam Verreth als homo-Franky in Thuis: “Zelf ben ik wel 100% hetero”

Jef Hoogmartens vervangt Braam Verreth als Franky Bomans in Thuis.

“Zelf ben ik wel 100% hetero”, Annemie Ramaekers, Het Laatste Nieuws, 01.07.2011

‘Thuis’-fans zullen eind augustus raar opkijken. Franky Bomans ziet er dan helemaal anders uit. Braam Verreth (24) houdt het na twee seizoenen immers voor bekeken. “Tijd voor iets anders.” Waardoor oerman Frank Bomans een nieuwe homozoon krijgt, vertolkt door Jef Hoogmartens (27). “Het zal wennen zijn voor de kijkers, want ik lijk in de verste verte niet op Braam!”

Niet dat voor acteur Braam het vet van de soep was. Met de coming-out van Franky hing er héél wat vlees aan zijn personage. “Het was een fantastische verhaallijn. Ik heb ook veel mogen spelen. En als ik kijk naar de recente gebeurtenissen in Brussel, waar enkele homo’s in elkaar zijn geslagen, dan weet ik dat het zin heeft om dat thema aan te kaarten.”

Sfeer op set

Toch was het zijn beslissing om ermee te kappen. “Een moeilijke, want ik laat een fijne job achter me, die me financiële zekerheid gaf. Maar ik moét dit doen. Ik ben een onrustig mens, toch wat jobwissels betreft. In mijn hoofd schiet het alle richtingen uit. En jawel, het wás flexibel werken. Ik kon ‘Thuis’ goed combineren met theater. Maar ik kan me enkel opnieuw oriënteren als ik een ander hoofdstuk definitief afsluit. Door weg te gaan, komt er een leegte en kan ik me de vraag stellen: wat nu?”

In eerste instantie: zijn thesis afwerken, met als titel ‘Vrijheid in spelen’. “Ik doe hem in tweede zit binnen. Het is mijn laatste wapenfeit op school. Pas dan zit mijn toneelopleiding erop en begin ik écht te werken (lacht).” In het theater vooral. “Ik speel de monoloog ‘Ik ben geen racist’ bij fABULEUS en ook de kindervoorstelling ‘Wardje’ bij Le Mal du Siècle. Ik geef bovendien nog dramalessen bij Jeugdtheater Ondersteboven in Sint-Niklaas.” De sfeer op de set gaat hij missen, al heeft hij alle vertrouwen in zijn opvolger. “Tips kan ik Jef nauwelijks geven. Ik kan niet zeggen: ‘Mja, maar je zou toch meer zus of zo moeten spelen’. Jef is een goede acteur met veel ervaring. Ik acht hem in staat om te schitteren.”

Concurreren

“Toch zal het vreemd zijn voor de kijkers”, beseft Jef, die in 2006 afstudeerde aan de Toneelacademie van Maastricht en vooral actief was in het theater. “Het moeilijke van een rol overnemen, is dat je de rol niet zelf meer kunt kneden. Ik moet gaan concurreren met een beeld dat iedereen al heeft van Franky. En Braam kopiëren zou echt nergens op slaan. Dat heeft geen enkele zin, want ik lijk geen haar op hem. Het voordeel is dan weer dat ik vanaf de eerste seconde heftige scènes met Pol Goossen (Frank Bomans, red.) te spelen had. Ik ben erin gesmeten.”

Op enkele sterfscènes in de Nederlandse reeksen ‘De Troon’ en ‘Flikken Maastricht’ na is ‘Thuis’ Jefs eerste grote tv-project. “Elke dag met mijn gezicht op tv. Betekent dat dat ik straks om de paar maanden eens herkend word op straat? Of word ik totaal uit de anonimiteit gesleurd? Het is zoiets irreëels. Beangstigend ook. Maar ik laat het gebeuren.” Dat hij een homo moet spelen, vindt de acteur dan weer geen issue. “Daar heb ik geen halve seconde over moeten nadenken, al ben ik zelf erg hetero. 100% (lacht).”

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Jef Hoogmartens vervangt Braam Verreth als homo-Franky in Thuis: “Zelf ben ik wel 100% hetero”

  1. Pingback: Thuis: Franky Bomans (Jef Hoogmartens) papt aan met Tibo Timmermans (Maxime De Winne), vanaf dinsdag 4 oktober | Lacquemant

Geef een reactie

