Homofoob geweld in België: “Plots kreeg ik een mes op m’n keel”

De homofobe aanval op Bart (31) en een kameraad in Brussel weekt herinneringen los. Sam De Bruyn werd overvallen in Antwerpen, auteur en journalist Mario Danneels kreeg een mes op z’n keel in Brussel.

Danneels is vooral bekend om zijn biografie over koningin Paola waarin het bestaan van Delphine Boël werd onthuld. In 2004 werd de nu 30-jarige reporter in Brussel aangevallen. Danneels woont nu in Ierland.

‘Plots kreeg ik een mes op m’n keel’, De Standaard, 22.06.2011

Homofoob geweld is niet nieuw. Schrijver Mario Danneels was er in Brussel meermaals het slachtoffer van.

Een bloedspoor over de hele lengte van de trap. Een scene uit een B-film waardig. Schrijver Mario Danneels (30) herinnert het zich nog levendig, die nacht in 2004.

Na een nachtje stappen keerde hij terug naar huis met zijn vriend. ‘Plots kreeg ik een mes op m’n keel. Mijn vriend, die Marokkaan was, nam het voor mij op. Ze haalden een mes boven en reten zijn arm open. We zijn naar binnen gevlucht en hebben een half uur gewacht tot de dader weg was, om dan naar het ziekenhuis te gaan. Mijn vriend heeft nooit klacht ingediend, omdat hij illegaal was.’

De schrijver is homo en heeft dat geweten, de tijd dat hij in Brussel woonde Hij is minstens vier keer zwaar aangepakt in de periode 2001-2004. Een keer in het metrostation Beurs, op klaarlichte dag. Zonder dat de omstanders één vinger uitstaken om hem te helpen. Een keer aan het Muntplein.

Twee keer gebeurde het op de Kolenmarkt, vlakbij waar hij woonde. En waar het politiebureau is, nota bene. ‘Gelukkig, want ik ben naar het bureau kunnen rennen om mij te redden.’

En telkens was het vanwege zijn geaardheid. Dat maakte hij toch op uit de verwensingen die hij naar zijn hoofd geslingerd kreeg. ‘Janet’, maar dan in het Arabisch. ‘Er heerste toen een angstsfeer in homokringen. Ik ging op stap met een aardappelmesje op zak.’

Over de politie kan Danneels niet klagen. Ze namen het ernstig. Hetzelfde kan hij niet zeggen van de politici.

‘Telkens waren de daders Noord-Afrikanen. Maar dat mocht je toen niet zeggen. De politici bleven blind voor het probleem.’

Of de daders ooit veroordeeld zijn? ‘Ik heb er in ieder geval nooit iets van gehoord.’

Danneels woont tegenwoordig in Ierland. ‘Een tijdje in het westen, een tijdje in de hoofdstad Dublin. Nooit heb ik iets meegemaakt.’

Als hij nog eens in Brussel komt, zal hij altijd de taxi nemen. ‘Voor die 15 euro riskeer ik me niet op de tram of bus.’

Dit bericht werd geplaatst in Antwerpen, Holebi, Lifestyle, Media, Politiek en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Homofoob geweld in België: “Plots kreeg ik een mes op m’n keel”

  1. Pingback: Sam De Bruyn is meer dan de nichterige, lacherige dubstepjanet van Studio Brussel | Lacquemant

Geef een reactie

