Vlaamse humor: wees een rosse, West-Vlaamse homo

De meest voorkomende ingrediënten in Vlaamse humor? Ros, West-Vlamingen en homo’s. Billy Loix uit Tongeren maar woonachtig in Oostende, is het alle drie.

West-Vlaming, homo en ros: Billy (30) verenigt drie mikpunten van humor in één persoon, Wim Dehandschutter, Het Nieuwsblad, 18.06.2011

Met wie we het smakelijkst lachen? Met West-Vlamingen, homo’s en roodharigen. Dat blijkt uit onderzoek van de KULeuven. Ocharme, Billy Loix (30), die de drie mikpunten in de Vlaamse humor verenigt in één persoon. Laat ze maar lachen, denkt hij. ‘Het maakt me speciaal.’

Ken je die van die rosse, West-Vlaamse homo? Zo kopten we gisteren in onze krant. Onderzoekers aan de KULeuven namen 120uur gesprekken uit ons dagelijkse leven op en becijferden dat één op de vier uitspraken grappig bedoeld was. Blijkt dat we het liefst de draak steken met de West-Vlamingen en dat – na dronkaards en vrouwen – Limburgers ons vierde geliefkoosde mikpunt zijn.

Billy Loix groeide op in Tongeren en woont intussen zeven jaar in Oostende. ‘Moppen over Limburgers gaan altijd over traagheid’, ervaart hij. ‘Een collega vertelde me: Ik ben dit weekend in Limburg geweest. Mijn man vroeg me trager te rijden. En ook: Daar mocht ik zingen in plaats van praten. Flauwe humor, vind ik. Maar ik lach er zelf ook mee.’

‘Met de West-Vlamingen wordt doorgaans gelachen, omdat ze de g en h moeilijk kunnen uitspreken’, weet Billy, die Berten Majoor voor de geest haalt. Dat is een typetje van Chris Van den Durpel: de Oostendse redder die Paul Schampers Jambers een loer draait. Billy imiteert hem: ’t Is een hraptjen, hé, Pol.

Jaloezie

De West-Vlaamse gouverneur Paul Breyne weet wat er aan de grondslag van al die grapjes over zijn gouwgenoten ligt. ‘Jaloezie! Als iemand beter is dan de ander, valt die makkelijker ten prooi aan spot. We zijn een vruchtbare bodem voor talent. Dat steekt. Zo komt de helft van de professoren aan de universiteiten van Gent en Leuven uit West-Vlaanderen.’

Breyne is zelf niet vies van een goeie mop. Eentje over twee boomstammen. ‘De West-Vlaming begint er een meubelfabriek mee, de Limburger wacht tot de overheid hem een zaag geeft.’ Maar West-Vlamingen lachen ook met elkaar, beseft de gouverneur. ‘Weet je hoe je veel geld kan verdienen aan een Kortrijkzaan? Door hem te kopen tegen de prijs die hij waard is en te verkopen tegen de prijs die hij denkt waard te zijn. Haha.’

Joehoe, joehoe

Terug naar Billy, die roodharig is. Geen haarkleur waar zo mee gelachen wordt, nog vaker dan met blondines. ‘Op de speelplaats grapten ze dat ik verroest was en dat ik ’s nachts buiten sliep. Mijn moeder troostte me dan dat ik van koper ben gemaakt. Vandaag vind ik dat mijn haar me uniek maakt. We hebben zelfs onze eigen feestdag: de jaarlijkse Roodharigendag in Breda.’

De grafisch vormgever is daarnaast homo, nog zo’n geliefkoosd doelwit van grappenmakers. ‘Ik heb mezelf niet gemaakt’, repliceert de Oostendenaar. ‘Dat ik drie mikpunten in de humor verenig in één persoon, maakt me wel speciaal. Als mensen me anders gaan behandelen, gedraag ik me automatisch anders.’

Homomoppen zijn nu eenmaal niet te vermijden, aldus Michiel Vanackere, woordvoerder van de nationale jongerenbeweging Wel Jong Niet Hetero. ‘Uiteraard zijn de grappen seksueel getint. Zoals: Waarom is de penis van een homo groter dan die van een hetero? Omdat hij beter bemest wordt. Of gays worden bestempeld als verwijfd. Vraag hem een uil na te doen. Zegt de hetero: oehoe, oehoe. Zegt de homo: joehoe, joehoe.’

Homo’s moeten kunnen lachen met homomoppen. ‘Een mooi teken dat je je geaardheid hebt aanvaard. Zolang de mop niet beledigend bedoeld is’, besluit Vanackere, West-Vlaming en homo (maar blond).

Dit bericht werd geplaatst in Holebi, Media en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

