Koninklijk Ballet Vlaanderen strijdt om artistieke onafhankeliijkheid

Het Koninklijk Ballet Vlaanderen, tegenwoordig zonder “van”, moet van Vlaams minister van Cultuur Joke Schauvliege fusioneren met de Vlaamse Opera. Een kwestie die al enkele maanden aansleept. Artistiek directrice Kathryn Bennetts ziet dit niet zitten.

‘Ervan overtuigd dat fusie niet doorgaat’, Sarah Vankersschaever, De Standaard, 17.06.2011

KATHRYN BENNETTS SPEELT ‘ONEGIN’ MET HET BALLET VAN VLAANDEREN EN KIJKT AL VERDER

‘Zelfs als we uitverkopen, verliezen we op de voorstellingen die we in Vlaanderen spelen’

Fusie of geen fusie met de Vlaamse Opera, het Koninklijk Ballet van Vlaanderen gaat verder met waar het goed in is: dansen. Met ‘Onegin’ wil de compagnie haar maturiteit bewijzen.

Van onze redactrice

Kathryn Bennetts, de artistiek directrice van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen, staat in het geheugen gegrift als de vrouw die met tranen in de ogen in Het journaal uitriep ‘the minister knows nothing about arts’. Het Ballet danst ondertussen gewoon verder, maar het ongenoegen is er niet minder om.

Het Ballet luisterde de opening van het MAS op en was vorige week zelfs te zien in ‘Villa Vanthilt’. Ballet op straat: uw idee?

‘(trekt een ongelukkig gezicht) Kijk, ik ben van de oude stempel: ik heb liever dat mensen naar ons komen kijken als we op een podium staan in een zaal. Maar ik sta open voor goede ideeën. Het is belangrijk dat we erbij waren op de opening van het MAS, want we maken deel uit van de buurt. En de mensen van Villa Vanthilt waren nieuwsgierig, dus dat is goed.’

Waarom wilt u graag dat het Ballet ‘Onegin’ danst?

‘Op het moment dat ik hier als artistiek directrice kwam, was Onegin zowat de eerste choreografie die ik wilde brengen. Maar het duurde tot vandaag voor ik het gevoel had dat we er klaar voor waren. Het is een zeer dramatisch ballet met een hoog acteergehalte. Het is ook een statement in de balletwereld als je Onegin kunt brengen: het betekent dat je een zeker niveau hebt bereikt. Vreemd genoeg kennen weinig mensen in België de choreografie, maar wel het tragische liefdesverhaal van de Russische auteur Poesjkin.’

Hoe ziet het volgende seizoen eruit?

‘We brengen onder meer Giselle van David Dawson en we zullen in Londen, Parijs, New York, Venetië, Birmingham… staan. We gaan op tournee met Doornroosje en Artifact. En Forsythe? Ik zou graag hebben dat hij een nieuw stuk voor ons maakt. Maar dat is een ander paar mouwen. (lacht)’

U vergeet België toch niet?

‘Helemaal niet, maar het is een eer om gevraagd te worden in het buitenland. Bovendien verliezen we op elke voorstelling die we in Vlaanderen spelen. Zelfs als we uitverkopen, verliezen we omdat we de lonen, de transportkosten en de huur van de zaal zelf moeten betalen. Gaan we naar het buitenland, dan worden alle logistieke kosten betaald. Maar dat betekent niet dat we geen moeite doen om in Vlaanderen te spelen. Elke première vindt hier plaats, Vlaanderen heeft de primeur.’

U dreigde ermee uw contract als artistiek directrice niet te verlengen en in juni 2012 de compagnie te verlaten…

‘Op dit moment probeer ik zo weinig mogelijk met de discussie rond de fusie en de besparingen bezig te zijn, want het leidt me af van wat echt belangrijk is: het Ballet leiden. Laten we zeggen dat ik er, net als alle anderen hier, van overtuigd ben dat de fusie niet doorgaat.’

‘We voelen ons daarin gesteund door de internationale balletwereld: een artikel in de New York Times, spontane petities en zelfs een uitzonderlijk aanbod. Alina Cojacaru en Johan Kobborg, twee sterdansers van The Royal Ballet of Londen, willen in plaats van een petitie te tekenen een benefietvoorstelling van Onegin komen dansen op 23 juni.’

Nochtans zie je ook in buurlanden zoals Nederland dat het Danstheater moet besparen.

‘Ik ben de adviseur voor dans in de internationale danscommissie en ik kan je dit vertellen: ik heb die politici ontmoet en ik ben zelden zo bang geweest in mijn leven. Those are scary people. Anderzijds: in Nederland ondergaan ze nu de besparingen die wij al een decennium geleden opgelegd kregen. Hun basissubsidiebedrag ligt veel hoger.’

‘Maar goed, ik wil dit interview niet te negatief laten klinken. Onegin wordt prachtig.’

‘Onegin’, door het Koninklijk Ballet van Vlaanderen, 18>19 & 23>25/6 in de Vlaamse Opera, Antwerpen.

Dit bericht werd geplaatst in Antwerpen, Ballet, Politiek en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Koninklijk Ballet Vlaanderen strijdt om artistieke onafhankeliijkheid

  1. Pingback: Koninklijk Ballet Vlaanderen presenteert Onegin; Giselle in 2012 | Lacquemant

  2. Pingback: Recensie: Onegin – Koninklijk Ballet Vlaanderen | Lacquemant

  3. Pingback: Voorzitster Leona Detiège: “Koninklijk Ballet Vlaanderen klaar om samen te werken met Vlaamse Opera” | Lacquemant

Geef een reactie

