Koninklijk Ballet Vlaanderen presenteert Onegin; Giselle in 2012

Vanavond, zaterdag, gaat Onegin van het Koninklijk Ballet Vlaanderen in première. Volgend jaar brengt het KBV Giselle in de versie van David Dawson in première. Het Koninklijk Ballet heeft al wel vaker met Dawson gewerkt.

‘Onegin’ op pointes, Ilse Dewever, Gazet van Antwerpen, 18.06.2011

Zeg nu nog eens dat het in ballet nergens over gaat. Inmiddels heeft het KBV een mooie traditie uitgebouwd om het seizoen te eindigen met een sprookjesballet als Sleeping Beauty of Het Zwanenmeer. Met deze Onegin is dat niet anders.

Het stuk is gebaseerd op de versroman van Alexander Poesjkin. In het 19de-eeuwse Rusland drijft verveling de aristocraat Onegin naar het platteland. Zijn vriend Lenski is er verloofd met Olga Larina. Onegin wordt bekoord door haar oudere zus Tatjana, maakt haar het hof, maar wijst haar uiteindelijk af. Wanneer hij drie jaar later terugkeert zijn de rollen omgekeerd: Tatjana is ondertussen getrouwd met een prins uit de hoge adel en Onegin is nu gedoemd om achter het net te vissen.

“De ballettaal van de meeste moderne choreografieën zit vervat in het fysieke, maar hier primeert de passie uit het verhaal”, vertelt principal Wim Vanlessen, die Onegin speelt in dit ballet uit 1965 van John Cranko. “Voor ons, dansers, ligt het pijnpunt van deze creatie in het acteren. Er wordt nochtans geen woord in gezegd, maar door de expliciete gebaren wordt er intensief toneel gespeeld. Een voordeel voor de toeschouwer, die de draad van het verhaal alleszins niet kwijt zal raken.”

Voor Onegin zijn de dansers – zoals al blijkt uit het affichebeeld – uitgedost in historische kostuums, maar het sobere decor oogt veeleer hedendaags. Voor deze uitvoering van de Tsjaikovski-partituur met live-orkest wijst Benjamin Pope deFilharmonie de weg. Twee pas de deux zorgen voor de kers op de taart.

“Met veertig dansers staat er best veel volk op het podium, al blijven de personages met de twee koppels, prins Gremlin en de ma van Tatjana toch veeleer beperkt. De pas de deux, een liefdesdans tussen man en vrouw, is de favoriet van veel balletliefhebbers. Met twee prachtige passages worden romantici op hun wenken bediend”, zegt Vanlessen, die hier danst met Aki Saito, zijn danspartner bij het KBV sinds vele jaren.

Wim Vanlessen is maar wat fier dat hij na 18 seizoenen bij het KBV ook deze rol op zijn palmares mag schrijven. “Hoewel het stuk geregeld in Londen en Parijs op de affiche staat, is het niet eenvoudig om de rechten ervan te krijgen om het op te voeren”, zegt hij. “Gelukkig onderhoudt directrice Kathryn Bennetts als sleutelfiguur van het gewezen Ballett Frankfurt wereldwijd goede contacten. In de balletwereld kent iedereen de choreografie, maar je moet het aandurven om ze in te studeren. Onegin is geen gemakkelijk werk, en niemand gaat graag af, maar inmiddels is het KBV doorgegroeid naar dit niveau.”

Nu het KBV sinds een half jaar onder vuur ligt en er vanuit het ministerie van Cultuur geopperd wordt dat de instelling zou samengaan met de Vlaamse Opera, staat het ballet er nog meer dan vroeger op hoogstaand werk af te leveren. “Gewoon verder dansen is het beste antwoord op deze impasse”, stelt Wim Vanlessen. “Toegegeven, voor een ploeg van 52 dansers is dat niet altijd evident. De motivatie erin houden was op artistiek vlak de grootste uitdaging van het seizoen. Bovendien voel ik me als principal extra geroepen om mijn best te doen.”

Overal ter wereld wordt op de kritiek aan het adres van het Ballet verbolgen gereageerd. Als steunbetuiging nemen de internationale sterdansers Alina Cojocaru en Johan Kobborg op 23 juni de rollen van Tatjana en Onegin op zich. Cojocaru en Kobborg zijn principals van The Royal Ballet in Londen. Er wordt gefluisterd dat hun liefdesrelatie naast het podium het geheime ingrediënt is van hun knetterende, passionele pas de deux.

Dit bericht werd geplaatst in Antwerpen, Ballet, Holebi, Media en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Koninklijk Ballet Vlaanderen presenteert Onegin; Giselle in 2012

  1. Pingback: Recensie: Onegin – Koninklijk Ballet Vlaanderen | Lacquemant

  2. Pingback: Voorzitster Leona Detiège: “Koninklijk Ballet Vlaanderen klaar om samen te werken met Vlaamse Opera” | Lacquemant

  3. Pingback: Koninklijk Ballet Vlaanderen seizoen 2011-2012: programma (+ video) | Lacquemant

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s