Stephanie Deveux (en niet Deneux) van Exquisa sluit geen man uit na relatie met Yanaika

Stephanie Deneux heet eigenlijk Stephanie Deveux, leert Het Belang van Limburg ons en wordt bevestigd op Facebook en LinkedIn. Ook vertelt ze in bedekte termen dat er misschien een man in haar leven komt, na zeven jaar samen te zijn geweest met Yanaika Skrzyszkowiak.

“Een man als nieuw lief? Wie weet”, Hanne De Belie, Het Belang van Limburg, 28.05.2011

“Ik hoop dat ik slaag in mijn nieuwe job en in mijn nieuwe leven”, zegt Stephanie Deveux (24). Stephanie, Yanaïka en Exquisa: het waren jaren drie handen op één buik. Maar nadat in maart hun relatie op de klippen liep, scheiden eind juni ook hun wegen op zakelijk vlak. Yanaïka verhuist met aardappelrestaurant Exquisa van de Melderstraat naar het Leopoldplein in Hasselt, mét haar nieuwe Genkse partner Nathalie in de zaal. Stephanie duikt weer in de boeken en maakt haar laatste jaar Verpleegkunde af. “Maar eerst wil ik in de gehandicaptensector werken”, zegt ze. “Na Exquisa start ik hopelijk als opvoedster in instelling Ter Heide.”

Wie het over Exquisa had, sprak in één adem ook Stephanie en Yanaïka uit. Stephanie, de ideale gastvrouw in de zaal, Yanaïka, het creatieve brein achter de potten. Zowel privé als zakelijk het perfecte stel. “Maar we zijn uit elkaar gegroeid”, zegt Stephie. Wanneer ze ons ontvangt heeft ze er net de middagshift opzitten. Eén van de laatsten, want op 25 juni sluit het restaurant zijn deuren op de huidige locatie. En Stephanie sluit op hetzelfde moment een hoofdstuk van haar leven af.

Hoe kijk je terug op die jaren van Exquisa?

“Supergoed. We hebben samen alles gegeven, het was fijn. Ik ben blij dat we destijds die stap gezet hebben.”

Toen Yanaïka en jij in maart uit elkaar gingen was het plan om zakenpartners te blijven. Nu stap je toch uit de zaak.

“Normaal liep ons huurcontract nog een jaar en dan zou ik nog een jaar gebleven zijn. Maar toen we dan toch eerder moesten verhuizen, heb ik beslist om die stap niet mee te zetten. Het was een moeilijke beslissing, maar ik heb er lang genoeg over nagedacht. Het is beter zo. Het zou stom zijn als ik eerst de nieuwe zaak mee opstartte en dan na enkele maanden toch vertrok, want ik had al langer beslist dat ik dit niet wilde blijven doen.”

Klopt het dat jij je studie Verpleegkunde weer hervat?

“Dat is het plan. Maar nog niet in september. Waarschijnlijk is het pas voor in februari of voor september volgend jaar. Eerst wil ik gaan werken als opvoedster in de instelling Ter Heide. Als verpleegkundige zou ik ook graag de gehandicaptensector ingaan, dus dat is een goede voorbereiding. Dat ik niet meteen mijn studie hervat, is puur om financiële redenen.”

Ben je niet bang dat ze jou daar herkennen?

“Neen, als ik daar werk ben ik opvoedster en kunnen ze mij waarschijnlijk toch niet plaatsen. Dat is niet de reden waarom ik voor de gehandicaptensector kies. Mijn zus organiseerde vroegen kampen voor invaliden en ik ging mee. Maar het is wel mooi meegenomen, want het zou niet leuk zijn als ik telkens wordt aangesproken.”

Keer je nog ooit terug naar de horeca?

“Wie weet. Ik heb nu enkele aanbiedingen gekregen van een paar toffe zaken, maar ik had mijn zinnen al op de sociale sector gezet. Maar misschien ga ik ooit nog wel bijklussen in de horeca.”

Zeven jaar wordt in een relatie als cruciaal gezien. Geloof jij in die cijfers?

“Zeker. Vooral omdat je tussen je zestiende en je vierentwintigste zo fel verandert. Jullie zijn niet meer dezelfde personen als toen, dus je moet elkaar echt terugvinden. Wij zijn alletwee veranderd. Ik ben naar het schijnt harder geworden, durf meer mijn eigen menig verkondigen. Vroeger vond ik alles goed, maar dat is nu een pak minder.”

Wat is er misgelopen?

“Wij zijn uit elkaar gegroeid. Het was er gewoon niet meer. We hebben helemaal geen ruzie. We wisten al een jaar dat het over was, maar je wil niet zomaar opgeven wat je hebt opgebouwd. Als we nog langer waren blijven proberen was er misschien wel ruzie van gekomen.”

Wie heeft de knoop uiteindelijk doorgehakt?

“Dat hebben we samen gedaan. We wisten alletwee dat het beter zou zijn als we uit elkaar zouden gaan.”

Als de zaak er niet was geweest, was het dan anders gelopen?

“Ik denk het niet. We konden werk en privé heel goed gescheiden houden. Zij is altijd de baas in de keuken geweest, ik in de zaal. We wisten dat we ons niet met elkaar moesten bemoeien, want anders kwam er ruzie van. Daarom deden we dat ook niet (lacht).”

Zijn jullie als vrienden uit elkaar gegaan?

“Heel zeker en daar ben ik echt blij om. We hebben vandaag nog twee keer gebeld, we kunnen nog lachen met elkaar. Nu zie ik Yanaïka nog elke dag. Als Exquisa hier stopt zal dat zeker minderen, maar we blijven elkaar wel zien.”

Heb je het moeilijk met de breuk?

“Ik heb het helemaal niet moeilijk, het is net fijn. Niet fijn van olééé (lacht), maar fijn dat we zoveel respect voor elkaar hebben. We steunen elkaar.”

Hoe reageerden je ouders en vrienden?

“Zij hadden dit al lang zien aankomen. Ze hadden het verwacht en ze vonden dat we moesten doen wat voor ons het beste is.”

Jullie hadden ook een huis samen, in Kortessem. Wat gebeurt daarmee?

“Dat wordt verkocht. Dat is wel spijtig. We hebben drie jaar naar dat ene huis gezocht. Ik had echt het gevoel ‘dit is het’. En het valt zwaar als je dat dan moet verkopen.

Nu woon ik er nog alleen, maar als het verkocht is keer ik terug naar hotel mama (lacht). Al ga ik zeker niet profiteren. Voor de was zullen we wel een beurtrol doen. Ik kan niet strijken, maar ik zal dan wel poetsen. Het is ook een huis in twee delen, dus ik heb een stukje voor mezelf.”

Yanaïka heeft intussen al een nieuwe vriendin. Hoe voelt dat?

“Het doet mij geen pijn. Zij zijn heel gelukkig samen en ik ben blij voor haar. Wij kenden Nathalie allebei al langer. Maar dat we uit elkaar zijn, heeft daar niets mee te maken. Toen was er nog geen sprake van haar.”

Wat vind je ervan dat zij ook jouw rol in de zaal van Exquisa overneemt?

“Ik ben er zeker van dat zij dat goed gaat doen. Ik voel mij niet aan de kant gezet, helemaal niet. Ik heb eerst beslist om te stoppen en meer dan een maand later heeft Nathalie de keuze gemaakt om mee in de zaak te gaan werken.”

Sta jij open voor een nieuwe relatie?

“Wat komt, komt.”

Gaat het opnieuw een vrouw zijn of kunnen we evengoed een man verwachten?

“(Glimlacht) Nogmaals: wat komt, komt.”

Ga je volop op stap, nu je weer vrijgezel bent?

“Ik ga veel op stap, maar ik ben altijd vollebak op stap geweest. We hadden een losse relatie en de enige kans om onze vrienden te zien, was ’s nachts. We moesten dus wel.”

Je bent wel vermagerd.

“Ja, twaalf kilo. Maar helemaal niet omdat ik mij slecht voel na de breuk. In februari heb ik drie weken zware griep gehad. Ik kon toen niets binnenhouden en dan wordt je maag automatisch kleiner.”

Ben je gelukkig nu?

“Absoluut. Ik heb veel hele goede vrienden. Thuis gezellig met een bende barbecueën, een flesje wijn. Daar kan ik van genieten. Ik hoop natuurlijk dat ik slaag in mijn opzet: mijn nieuwe leven, mijn nieuwe job.”

Nog een laatste vraagje: je wordt overal Deneux genoemd, maar je echte naam is toch Deveux?

“Geen idee waar dat vandaan komt. Maar als je weet dat de bijnaam die mijn vrienden mij al jaren geven Veuke is… Er worden nogal grapjes over gemaakt (lacht).”

Dit bericht werd geplaatst in Holebi, Horeca, Media en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Stephanie Deveux (en niet Deneux) van Exquisa sluit geen man uit na relatie met Yanaika

  1. Pingback: Vrouw/man-liefdessoap rond Stephanie Deveux (Exquisa): loog ze voor het geld? | Lacquemant

  2. relatie zegt:

    Een relatie nalaten en een nieuwe relatie beginnen is in het begin knap lastig, maar tijd heelt en dan kan je weer met een frisse lei er tegenaan.

Geef een reactie

