Homo- en heteromannen zoeken dezelfde porno op: twinks

Homomannen en heteroventen verschillen bijzonder weinig. Dat blijkt uit een grootschalige websearch van dr. Ogi Jonathan Ogas en Sai Gaddam: A Billion Wicked Thoughts. Homomannen willen in hun porno wel snel echte seks zien.

Wat het internet u kan leren over seks, Frank Demets, De Morgen, 16.05.2011

Met een handig stukje spyware zetten twee Amerikaanse neurologen de deur open naar de meest verborgen kamertjes van onze hersenen: die vanwaaruit het brein onze seksuele driften stuurt. Het onderzoek bewijst wat iedereen al lang bevroedde: dat seksueel expliciete verzoeken een van de steunpilaren van het internet zijn. Wie al dat webverkeer onder de scanner legt, komt tot een aantal interessante bevindingen.

1. Kun je erover fantaseren, dan bestaat het

Web geeks noemen het regel 34 van het internet: u kunt het zo gek niet bedenken of het is online te vinden. Van een heet standje tussen Britney Spears en Beethoven tot een aangebrande scène met Calvin en Hobbes’ moeder: het staat allemaal op het net. Maar de afwijkingen blijven uitzonderingen. Tachtig procent van de erotisch geladen zoekopdrachten probeert 20 procent van de onderwerpen op te roepen. “Cheerleaders of maagden zitten niet eens bij die 20 procent”, stellen onderzoekers Ogi Ogas en Sai Gaddam met enige verbazing vast.

Onze ranzigste gedachten blijken het vaakst naar achttienjarigen uit te gaan. Die genereren 13,5 procent van de erotisch getinte zoekopdrachten op het web. Daarmee genieten ze fors meer populariteit dan, bijvoorbeeld, homo-erotische foto’s of beelden die met het letterwoord ‘MILF’ opgeroepen kunnen worden. Toch blijken mannen ook vaker te zoeken naar pikante beelden van vrouwen van 50 of 60 jaar dan naar beelden van meisjes van 19. ‘Mama’ blijkt zelfs de populairste zoekterm bij PornHub, het drukst bezochte pornoportaal ter wereld.

Ook het slankheidsideaal blijkt niet tot ons onderbewustzijn doorgedrongen: Ogas en Gaddam telden drie keer meer zoekacties naar voluptueuze dames dan naar slanke vrouwen. ‘Borsten’ is dan weer de op drie na populairste zoekopdracht. ‘Penissen’ prijkt op nummer zeven. “Het is opvallend,” stellen de onderzoekers vast, “dat vooral mannen dat woord in hun zoekmachines intikken. Mannen blijken opvallend meer geïnteresseerd in foto’s van mannelijke geslachtsdelen dan vrouwen.”

2. Mannen willen beeld, vrouwen verhalen

Dat komt volgens de vorsers onder meer omdat het mannelijke brein fundamenteel anders werkt dan dat van een vrouw. Mannen met een crush op een actrice, bijvoorbeeld, zoeken naar foto’s van haar, en hoe ranziger hoe liever. Vrouwen blijken vooral geïnteresseerd in het persoonlijke leven van hun favoriete acteur, of in erotische verhalen over de rollen die hij speelt.

“Bij mannen kan één enkele stimulus een beeld, een streepje bloot, twee kussende vrouwen – fysieke opwinding triggeren”, stellen Ogas en Gaddam vast. “Bij vrouwen is context alles. Daarom is de medische wetenschap er nooit in geslaagd een efficiënte viagrapil voor vrouwen te ontwikkelen.”

Het bewijs van hun stelling? Zo’n 23 procent van de erotisch getinte beelden die mannen op het net bekijken, toont wel lichaamsdelen, maar geen gezicht. Vrouwen surfen ook naar pornosites een op de vier bezoekers is vrouwelijk – maar ze zijn doorgaans niet op zoek naar rauwe, nietsverhullende foto’s of filmpjes van een minuut of twee, maar naar karaktergedreven verhaaltjes van romantische relaties. De vrouwelijke cortex speurt volgens de onderzoekers voortdurend naar een potentiële partner voor de langere termijn, ook als die een beetje seksuele opwinding op het net voor ogen heeft.

Daarom behoort slechts een op de vijftig betaalde pornobestellingen op het internet toe aan de kredietkaart van een vrouw. Wel worden negen op de tien erotische romans op het net door dames aangeschaft. In 2009 werden zo’n 60 miljoen boeken in dat genre verkocht dat publiek is dus bijna even groot als de groep mannen die in dat jaar in de VS of Canada naar pornosites heeft gesurft. Drie van de boeken in de toptien van de populairste Kindle-uitgaven behoren tot het genre. “Zoals porno een drijvende kracht was bij de ontwikkeling van het internet, zo zijn e-romans dat voor de groei van digitale leesplatformen als de Kindle”, menen Ogas en Gaddam.

3. Mannen checken graag de concurrentie

De mannelijke geest werkt anders dan die van de vrouw. Dat is nauwelijks een verrassende conclusie te noemen. Dat vrijwel alle mannen op dezelfde manier redeneren of ze nu hetero zijn of niet is dat wel. Neem de penissen uit het lijstje van de populaire zoekopdrachten: die beelden worden bijna altijd door mannen opgevraagd. Door homo’s én hetero’s. Heteroseksuele mannen praten er in het publiek zelden over, maar op het internet, waar enkel Google toekijkt, checken ze blijkbaar wel de concurrentie.

Daarin verschillen ze amper van hun homoseksuele geslachtsgenoten. “Eigenlijk reveleert ons onderzoek maar twee fundamentele verschillen tussen homo- en heteromannen”, stellen Ogas en Gaddam. “Het eerste is dat de homoseksuele mannen van mannen houden. Het tweede dat ze zich beduidend onderdaniger opstellen in de opdrachten die ze in hun zoekmachines intikken. Maar daarnaast lopen hun voornaamste interesses in internetporno beduidend gelijk: ze zoeken allebei beelden van achttienjarigen, van respectievelijk opa’s of oma’s, borstkassen of borsten, derrières en voeten.”

Volgens Ogas en Gaddam voeden die gelijkenissen en verschillen alvast één geruststellende gedachte. “Of je nu man of vrouw bent, mager of dik, rijk of arm, prille twintiger of oma: er zal altijd wel iemand zijn die op je valt.”

Er is ook de Billion Wicked Thoughts-blog.

Comparing the Sexuality of Women and Gay Men. An analysis of the texts of gay- and female-authored erotica., Ogi Ogas, A Billion Wicked Thoughts, 04.05.2011

This post is a response to Studying sexuality, one mouse-click at a time by Stephen Snyder, M.D.


For many years, psychologists presumed that gay male sexuality was similar to female sexuality. Both gay men and heterosexual women like men, of course. But are there other similarities? One way we might approach this question is by comparing erotic stories written by women and gay men.

Below are three lists. Each column contains a list of two-word phrases that appear most frequently in a different set of erotic stories. Each phrase includes a male pronoun in order to offer a more accurate comparison of the way each genre handles men, but also to eliminate proper names which appear frequently in stories, such as Harry.

The left column is taken from 105,938 stories on the Web’s most popular collection of gay-authored erotica, the Nifty Erotic Stories Archive. The middle column is taken from 147,567 stories on the Web’s most popular collection of NC-17 fan fiction stories, Adult Fan Fiction, written almost exclusively by women. The right column is taken from a set of 10,344 romance novels written between 1983 and 2008.

There’s no overlap in the lists—except both genres of female erotica appreciate his heart. In gay erotica, there’s a graphic emphasis on anatomy, especially penises and butts. In erotic fan fiction, there’s a softer emphasis on feelings—his heart, he sighed, he shook, his mind—and less graphic anatomy: his teeth, his skin, his neck. Women also appreciate the sounds of a man: he murmured, he sighed, his words, his voice.

Gay erotic stories feature little foreplay before jumping into sex: on average, sex appears about a quarter of the way into a gay story; sex appears about halfway into erotic Harry Potter fan fiction. It’s also worth observing that gay men are no more interested in romance novels than straight men are. The biggest audience for Brokeback Mountain was heterosexual women—and the movie was based upon a story written by a woman.

When it comes to sexual interests, boys will be boys.

Dit bericht werd geplaatst in Holebi, Internet en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s