OUTTV was een flop bij Belgacom, hoopt op boost bij Telenet

Zaterdag start de Vlaamse versie van OUTTV bij Telenet Digitaal. Ambassadeur van de zender is Timo Descamps.

OUTTV was eerder al te vinden in het Rainbow-pakket van Belgacom-digitaal, waar abonnees niet alleen lifestyleprogramma’s kregen, maar ook een volgens specialisten aftands pornoaanbod. “Omdat we een echte themazender wilden maken, zijn we bij Belgacom weggegaan”, zegt Steven Truyman van Cross Media Thinking, dat de lancering van OUTTV begeleidde, in Het Belang van Limburg. “We willen een volwaardige zender worden, zonder porno.”

“Wij hebben OUTTV al een hele tijd geleden uit ons aanbod gehaald”, repliceert Belgacom-woordvoerder Jan Marot in Gazet van Antwerpen. “Omdat er te weinig kijkers waren of omdat ze te veel geld vroegen voor wat ze aan te bieden hadden. We wensen ze dus succes bij Telenet.”

De Standaard is sceptisch. Biedt OUTTV voldoende?

Duffe huiskamers, De Standaard, 05.05.2011

Voor de juiste mix van extravaganza en trendyness hadden wij vast en zeker onze zetel opgezocht

Het had een revolutie in het medialandschap kunnen zijn. Niet van hetzelfde kaliber als die van twee weken geleden, maar toch eentje die fijne televisie had kunnen opleveren. Al weken lopen we te tobben over hoe wij die nieuwe homozender – de eerste in Vlaanderen – op een fijne manier in de krant kunnen brengen. De digitale zender in kwestie wordt zaterdag gelanceerd en toont geen hardcore gay porn, maar lifestyle op maat van homo’s. En daar zat een fijn verhaal in.

Genre restylingprogramma’s waarbij duffe huiskamers omgetoverd worden tot Griekse tempels met portretten van Marlène Dietrich en Judy Garland. Weg met Trinny en Susannah en hun snikkende kneusjes, hun dikke dijen en te kleine boezem. Hier komen de stijlvolle en extravagante homomannen, blakend van zelfvertrouwen. Niet verlegen om een goede oneliner. Jep, voor de juiste mix van extravaganza en trendyness – want holebi’s zijn hippe early adopters, zo blijkt – hadden we vast en zeker onze zetel opgezocht.

We gunnen onze holebivrienden bovendien hun eigen ijzersterke themazender. Afgaand op wat we gisteren tijdens de persconferentie voorgeschoteld kregen, heeft Out TV nog een lange weg af te leggen. De eigen producties hebben voorlopig te weinig om het lijf en het programmaschema bulkt van de open deuren. Voor Brokeback Mountian, Queer as folk, Little Britain of Six feet under is geen nieuwe zender nodig. Als die films en reeksen elders niet (meer) te zien zijn, vinden we ze vast wel op het holebi-schap in de Fnac.

Kritisch, zo werden onze holebivrienden gisteren omschreven. Misschien volstaat middelmatigheid in de programmering wel om adverteerders aan te trekken, maar voor hippe early adopters is ‘wel goed genoeg’, níét genoeg. Om hun aandacht te trekken, moet het echt lekker zijn.

Homo’s worden steeds als trendsetters met beschikbaar inkomen afgebeeld.

Gays zijn trendsetters, Het Belang van Limburg, 05.05.2011

OUTTV verdient zijn tweede kans op Telenet. Dat zeggen mensen uit de reclame-, boeken- en muziekindustrie.

Gays hebben geld, goede smaak én beïnvloeden u en mij meer dan we beseffen. En daar zijn adverteerders dol op. “Homo’s hebben een goed gemiddeld inkomen, zijn meestal kinderloos en houden dus meer geld over om uit te geven”, zegt Erik Saelens, marketingexpert bij Brandhome.

De doelgroep van homo’s en lesbiennes is belangrijk voor een merkencommunicatie, zegt Saelens. “Gays hebben een breed interessegebied en voelen goed aan wat er rondom hen leeft. De homogemeenschap valt vaak als eerste voor een nieuw product, pas later gevolgd door een breder publiek. Wie op een nichezender voor gays adverteert, komt récht in zijn doelgroep terecht en kan zijn campagne daarop afstemmen”, geeft Saelens OUTTV alle kansen.

Helaas, bekijk het aanbod van (de Nederlandse versie van) OUTTV maar eens: Absolutely Fabulous, Queer As Folk, Brokeback Mountain, Golden Girls, Little Britain, Six Feet Under. Dit hebben we elders al gezien, gekocht op dvd of gedownload. Want een trendy gay wacht niet op een uitzenduur op tv.

OUTTV zal zich mogen bewijzen. Ze krijgen het voordeel van de twijfel want elke start is moeilijk.

Dit bericht werd geplaatst in Holebi, Media, Televisie en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op OUTTV was een flop bij Belgacom, hoopt op boost bij Telenet

  1. Jurgen zegt:

    Fout nr. 1
    De homogemeenschap is slechts een klein percentage van alle homo’s.
    Stellen dat homo’s trendy zijn en meer geld hebben om uit te geven is grandioos fout.

    Fout nr. 2
    Kleinere “niche-zenders” plaatsen achter een betaalkanaal gaat in Vlaanderen nooit lukken. Ik geef het maxiumum één jaar en dat is het over en OUT.
    En dat is jammer!

    • koen zegt:

      Het is niet omdat we geen kinderen hebben of beter geen kinderen mogen hebben van ‘de gemeenschap’ dat wij daarom met zen allen gaan betalen voor een nieuwe vlaamse homozender.

      Hij lijkt leuk, maar ik ben ervan overtuigd dat zij hun inkomen op andere middelen ook zullen vinden zoals fuiven, optredens, shows, uniek zenderaanbod (nieuw trendy series, ook van bij ons) en gewoon kijkcijfers.

      Dus ons ervoor laten betalen door hem in een pakket van Telenet te steken zullen de kijkcijfers sterk dalen.
      Er zijn zenders, zoniet plaatsen genoeg op internet, die wel voldoende mogelijkheden bieden(zelfs gratis) en aan onze verwachtingen voldoen.

      We hebben een homozender, hou hem in beeld !

      Groeten
      Koen

  2. Cevie zegt:

    Spijtig.
    Spijtig omdat OutTv er nooit in geslaagd is zijn (zeer) amateuristische aanpak aan te scherpen. Ik heb het niet eens over de programmering zelf, maar over het uitzendschema: OutTv struikelt over zijn eigen zelfpromotieblokken (saaaaaaai!) en domme laaaaaangzaaaaaame trailers en teasers. Gevolg: programma’s die te laat beginnen, zelfs met 20 minuten extra opneemtijd slaagt men er niet in een programma op tijd te laten beginnen. (De film dit weekend was meer dan een half uur over tijd).
    Ik ben klant bij Belgacom en ga mijn abonnement niet opzeggen.
    Het is trouwens de fout van OutTv zelf dat ze van de kabel af zijn bij Belgacom: door de helft van de programmatie op te vullen met (zeer oude of zeer dubieuze) porno. Natuurlijk gaan dan een aantal mensen afhaken; urenlang naar een zender kijken – waar je voor betaald – om alleen een Belgacom bord te zien waar op staat dat “er momenteel geen uitzending is of dat het voorziene programma niet mag uitgezonden worden om redenen buiten hun wil”.
    Of urenlang die oude afgezaagde videoclips van “sterren”. Het zal wel dat Anouk hard genoeg kan schreeeuwen voor de hetero’s, maar voor vele homo’s is ze gewoon “storend achtergrondgeluid”. Dan dus maar liever You Tube.
    Dat zijn natuurlijk alleen details, maar ze wegens te zwaar tegenover de voordelen.
    En dan de eindeloze herhalingen van series die op andere zender reeds 10 jaar geleden
    uitgezonden en herhaald en herhaald en herhaald en herhaald werden(ziet u hoe vervelend dat werkt?).
    OutTv is in het zelfde bedje ziek als de Duitstalige TIM Tv, het Canadese PRIDE of LOGO. Saai, al de controverses uit de weg gaande en gedoemd onder te gaan.
    Maar uiteindelijk is het spijtig dat niemand in staat blijkt te zijn een perfekte “gay”- tv zender op te starten die gratis is en van hoogstaande kwaliteit is.
    Ik zal OutTv missen

  3. Gert zegt:

    Het zal je nog verbazen hoe weinig adverteerders zich willen binden aan een homo zender. Allemaal bang voor gezichtsverlies en er heerst nog steeds grote terughoudendheid wat dit betreft. Dit heeft waarschijnlijk ook direct invloed op het aanbod van de programmering, de promotie blokken tussendoor en het feit dat het een betaalde zender is/moet zijn.
    Als je zoals ik OUTTV vanaf het begin ontvangt (in Nederland) kun je niet anders zeggen dat de zender zich ondanks een wat moeilijke start echt begint te ontpoppen en de kwaliteit gestaag omhoog gaat. Tevens worden in bovenstaande berichten enkel de grote programma’s uitgelicht die misschien op andere zenders vertoond zijn, maar niet series als: How Not to Life Your Live, Misfits, Beautiful People, Gay Army, Mongrels en Rupaul’s dragrace welke ik nog niet op andere zenders gezien heb. Bovendien worden de gay orïented en arthouse films vergeten die de zender aanbied.

    Mijn steun hebben jullie OUTTV! Zet em op in Belgïe!

  4. Alle deze kritiek op Out tv is terecht maar toch zal ik het kanaal missen als Belgacom klant. Af ent toe was er toch een leuk programma dat ik niet op een andere zender zou gezien hebben. Ik ben geen grote tv-kijker dus mij zul je niet horen klagen over dat het aanbod dat teveel dit is of teveel dat maar ik heb toch van een aantal series en films genoten. Een zender opbouwen op basis van ‘gay lifestyle’ is riskant omdat er niet echt een eenduidige smaak is in de gay community en een tv-zender maken met weinig geld is sowieso een huzarenstuk. Van mij krijgen ze alle krediet en iemand moet toch het initiatief nemen. Bij Belgacom werd Out tv samen uitgezonden met X-mo na 23.00 uur. Zo’n portie gayporno is ook wel eens leuk als afwisseling.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s