Matthias D’hondt (Your gay best friend) verovert tienerharten in Joepie en schrijft autobiografie + video

Matthias D’Hondt, de gay best friend in Joepie schrijft een autobiografie. Bekijk hier het interview van Matthias bij Karrewiet.

[Youtube=http://www.youtube.com/watch?v=-UWiB9pVgOw&feature=player_embedded]

‘Your gay best friend’ verovert (bijna) alle harten, Sjoukje Smedts, De Morgen 16.04.2011

Vijftienjarige Matthias D’Hondt doet brievenrubriek van ‘Joepie’

‘Your gay best friend’ verovert (bijna) alle harten

Brussel l Pesters stalen behalve zijn fiets ook zijn positief zelfbeeld. Sinds Matthias D’Hondt enkele maanden geleden bij jongerenblad Joepie startte met de hartenrubriek ‘Vraag het aan Matthias, your gay best friend’, gaat het beter met hem. En hard. Na optredens op JIM, MNM en Ketnet werkt de vijftienjarige tiener nu aan een boek over zijn – nog korte – levensverhaal.

Dat het allemaal begon met een onschuldig filmpje op YouTube, zouden we kunnen schrijven. Alleen, hoe onschuldig is zo’n filmpje als het een imitatie is van een clip van popfenomeen Lady Gaga, zwarte tape over de tepels incluis? Het helpt natuurlijk dat D’Hondt een jongen is en Joepie-hoofdredactrice Sylvia Van Driessche was voldoende gecharmeerd om er een kort artikel aan te wijden. Veel van D’Hondts schoolgenoten waren minder onder de indruk. “Ze scholden, duwden me en dreigden dat ze me zouden afmaken”, vertelt D’Hondt.

Ook dat trok de aandacht van Joepie. Van Driessche: “We brachten het pestverhaal van Matthias, maar lanceerden meteen ook een oproep waarin we lezers vroegen om hem een hart onder de riem te steken. We wilden alles doen om het pesten niet erger te maken, want Matthias kampte op dat moment met zelfmoordgedachten.”

Et voilà, een ster werd geboren. D’Hondt kreeg zoveel reacties die hij zelf beantwoordde dat Van Driessche hem met ‘Your gay best friend’ zijn eigen rubriek gaf in het jongerenblad. Tientallen brieven van meisjes met liefdesproblemen en jongens die vragen hebben over hun geaardheid komen sindsdien wekelijks toe op D’Hondts adres. Op het internet vind je ondertussen de ‘Matthias D’Hondt fansite’.

Het lijkt erop dat Van Driessche een vernuftige marketingzet deed. “Zelfs als dat zo is, vind ik het oké”, reageert D’Hondt. “Dat is dan mijn dank aan het blad omdat het mij een boost gaf om verder te doen.” Maar Van Driessche ontkent een uitgekiende strategie. “De vorige schrijver van de rubriek werd tweeëntwintig en we hoorden van onze lezers dat ze liever advies kregen van een leeftijdsgenoot. Daarop heb ik de touwtjes aan elkaar gebonden. Ik verwachtte er meer werk mee te hebben, maar Matthias blijkt al veel levenservaring te hebben waar hij uit kan putten.”

En of. D’Hondt outte zich op zijn twaalfde als homoseksueel en experimenteerde sindsdien al met enkele vriendjes. “Eigenlijk heb ik al te veel meegemaakt in de liefde. Ik vind het ook wel spijtig dat ik al heel veel vriendjes heb gehad, maar ik wil de klok niet terugdraaien. Tja, toen ik nog jonger was, ben ik na een relatie van zeven maanden in de jongens gevlogen. Nu doe ik het rustiger aan”, lacht D’Hondt. Zijn vader lacht op de achtergrond mee.

Is D’Hondt dan wel altijd zo’n goed voorbeeld? In zijn paspoortje op zijn rubriekpagina staat bijvoorbeeld dat hij school haat. “Dat moet eigenlijk ‘mijn’ school zijn”, antwoordt hij. “Het pesten is er minder erg sinds ik voor Joepie schrijf, maar ik loop nog altijd bang met mijn hoofd naar de grond op de speelplaats. Volgend jaar start ik aan de opleiding woordkunst in een kunsthumaniora, daar heerst een betere sfeer.”

In tussentijd werkt D’Hondt verder aan het boek over zijn levensverhaal. Dat zal volgens hem vooral de ergste dingen die hem overkwamen bevatten, “zodat het niet saai wordt en om mensen duidelijk te maken dat niet alles altijd gemakkelijk is. Het is misschien een cliché, maar ik ben echt een ander mens geworden door dat pesten. Ik wil mensen vertellen dat ze het zich niet mogen aantrekken als iemand hen afbreekt. Hoewel ik moet toegeven dat scheldwoorden hard blijven aankomen. Zeggen dat het went, is dus verkeerd, maar de pijn gaat wel over.”

Jeugdpsychologe positief

Jeugdpsychologe Tiny Van der Auwera vindt het alvast positief dat een leeftijdsgenoot vanuit eigen ervaringen als een vriend advies geeft aan tieners. Al moet er volgens haar wel een kader worden geschept door volwassenen, net zoals op de speelplaats.

Van Driessche verzekert dat ze alle advies van D’Hondt naleest en jongeren die met te delicate problemen bij Joepie aankloppen doorverwijst. “Hen raden we aan om met een volwassene uit hun omgeving te praten of we bezorgen hen de contactgegevens van professionele hulpverleners.”

Dit bericht werd geplaatst in Holebi, Literatuur, Media, Televisie en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op Matthias D’hondt (Your gay best friend) verovert tienerharten in Joepie en schrijft autobiografie + video

  1. dnniike zegt:

    hey ben een meisje van 13 jaar en ben verliefd op een jongen van 15 hij is ook op mij maar mijn papa heeft het er moeilijk mee als ik een lief heb en nu zal hij dat zeker zijn want ik zou graag een relatie beginnen met hem wat moet ik doen?alvast bedankt… bo

    • joren zegt:

      mischien eerst met hem over praten (je vriendje) als hij het nog niet weet en eens vragen of je hem is mag uitnodigen en als hij hem beter leert kennen kan dat goed zijn voor julie relatie

  2. Matthias help me ik weet niet of ik verliefdt ben er zit een jongen in en klas en ik denk dat ik op hem ben maar weet het niet zeker hij praat veel met en ik ook met hem maar hij praat ook veel met andere meisjes help me alstublijft ik ben ten einde raad

    • joren zegt:

      ik vind dat je het eens met hem er moet over hebben maar niet direct alles in zijn gezicht zegen eerst eens vragen of hij je leuk vind of zo

  3. anoniem zegt:

    Matthias, ik heb een groot probleem!
    Ik ben als 2 jaar samen met iemand maar sins we in het middelbaar zitten lijkt het of hij de hele tijd flirt met een ander meisje uit mijn klas. Volgens mij ben ik jaloers maar weet het niet zeker!
    Het meisje waar hij mee flirt gaat volgend jaar wel naar een andere school dus ik weet nie of ik mij zorgen moet maken! help me pleas ik wil hem echt niet kwijt ik ben dolverliefd op hem!

  4. chauni zegt:

    dag matthias ik zit met een groot probleem, ik was 2 maand samen met een jongen 2 jaar ouder dan mij en hij zit ook op een andere school en op het einde van het schooljaar wou mijn ex mij terug en ja die dag later heeft hij het met dat meisje uit gemaakt voor mij, en nu heb ik daar mee gekust en hij zegt van dat hij het niet meer ga uit maken, maar mijn lief waar ik 2 maand samen mee was is er achter gekomen en is terug vrijgezel ik schaam mij dood ik weet totaal niet meer wat ik nog moet doen stel nu dat mijn ex waar ik nu ook mee ben mij terug kwets maar hij heeft mij gsmst dat k nooit mag twijfelen aan hem maar ik weet echt niet meer wat ik nog moet doen

  5. Lotte zegt:

    Dag Matthias ik heb je hulp nodig.
    Ik ben verliefd op een jongen van 16. Dat zelf is nu niet het probleem, alleen weet ik niet of hij op mij is. Hij woont in mijn gemeente en staat smorgens aan mijn bushalte. Hij kijkt vaak naar mij maar hij spreekt nooit tegen me, ook niet op facebook. Een van zijn vrienden kijkt ook vaak naar mij en heeft al eens naar mij gelachen. Die jongen waar ik op ben heeft zelf al een keer gelachen. Mijn vriendinnen zeggen dat hij niet tegen mij spreekt omdat hij misschien verlegen is, maar hij staat ook altijd bij zijn vrienden. Ze zeggen dat ik eens naar hem moet gaan en hallo zeggen maar dat durf ik niet omdat ik bang ben voor een verkeerde reactie. Al twee keer hoorde ik hem over me spreken tegen een vriend van hem terwijl ik niet ver van hem stond. Ook kwam hij eens niet ver van mij staan aan de bushalte. We roken allebei en de eerste keer dat hij me zag roken zat hij me de hele tijd aan te kijken. Ik vind het leuk dat hij me aankijkt, alleen vind ik het vervelend dat hij niet tegen me spreekt. Wat moet ik doen?

    • anoniem zegt:

      als ik kou was zou ik gewoon naar hem toe gaan en er mee praten (het is niet erg dat je dat niet durft)
      misschien valt het wel allemaal mee hij is gewoon een beetje verlegen maar dat ga wel weg na een tijdje x

  6. elona zegt:

    Dag Matthias ik heb je hulp nodig.
    Ik ben verliefd op een jongen van mijn klas.
    We komen goed overeen met elkaar.
    Hij heeft zelf ge zegt dat hij een beetje gevoelens voor mij heeft.
    Maar waarom vraagt hij het dan niet aan ??
    of zou ik dat moeten doen ? maar dat durf ik zelf niet .
    Hij is ook bang voor wat zijn vrienden er van gaan zeggen .
    wat moet ik nu doen ??x

  7. Hoii matthias ik bn weer verliefd op men ex maar hij weet het niet en ik durf het hem ook niet te vertelen maar als ik hem sms antwoord hij niet ik heb het uitgemaakt omdat ik hem bijna nooit zag hij is dan een jaar achter mij gelope omdat hij nog een realtie wou ma dan wou ik niet en nu terug wel wat moet ik doen help me alsjebliefd !!! Verliefd meisje

Geef een reactie

