Gentse bisschop Luc Van Looy: “Voor mij zijn homo’s en lesbiennes als mijn broers en mijn zusters”

Luc Van Looy, Rooms-katholieke bisschop van Gent, bespreekt in De Morgen het geval-Vangheluwe en de homo-uitspraken van aartsbisschop André-Joseph Léonard.

‘Beschaamd. Geschokt. Ontgoocheld en kwaad’, Matthias Declercq, De Morgen, 16.04.2011

[…]

De onvrede over de aanpak van het misbruik smeult in ons land nog altijd. Zéker op het hoogste echelon, het Vaticaan, lijkt de ernst niet door te dringen. Het blijft ‘damage control’. Moet er geen nieuw, krachtig signaal komen uit Rome?

“Dat weet ik nog zo niet. Benedictus XVI heeft al duidelijke excuses aangeboden. Zeker in landen als Duitsland en Ierland. Uitdrukkingen van een zwaar schuldgevoel ook. Waren die voldoende? Hier kom je tot dezelfde discussie als die van de straf voor monseigneur Vangheluwe. Zijn de excuses voldoende? Is de straf zwaar genoeg? Al naargelang het standpunt van de dader of het slachtoffer kom je tot andere conclusies.”

[…]

De kerk liep het afgelopen jaar niet alleen imagoschade op door het seksueel misbruik, maar evenzeer door de controversiële uitspraken van aartsbisschop Léonard.

“Ja. Al is het niet slecht dat alles wat de bisschoppen doen en zeggen nu onder een grote loep wordt bekeken. Monseigneur Léonard had het voor- en nadeel dat zijn aanstelling al meteen kritiek opriep, door zijn uitspraken in het verleden. Als we nu afstand zouden nemen van de woelige situatie waarin de kerk zich bevindt, dan zouden die uitspraken anders geïnterpreteerd worden. De interpretatie hing af van het maatschappelijke klimaat.”

Maar ze blijven toch controversieel?

“Ze hebben ons imago alleszins geen goed gedaan. We hebben de aartsbisschop daarop aangesproken, maar niet op afgerekend. Misschien krijg ik na dit interview ook wel kritiek van andere bisschoppen. Dat mag ook.”

Voor alle duidelijkheid: u deelt de mening van de aartsbisschop over aids en homoseksualiteit niet?

“Het voorbeeld van immanente gerechtigheid was slecht gekozen. Dat heeft de aidsslachtoffers ongetwijfeld pijn gedaan. Als je zo’n principiële uitspraken doet over de biologische natuur van mensen, dat moet je een goed voorbeeld geven.”

Léonard ziet de immanente gerechtigheid als een straf die uit een verkeerde handelwijze voortvloeit.

“Dat is geen goed voorbeeld van immanente gerechtigheid. Bovendien suggereert de uitspraak dat aids rechtvaardig zou zijn. Ik kwam in Afrika vaak in contact met aidspatiënten en ik kan u zeggen dat ik daar geen enkele gerechtigheid zag in de vele wees- en ziekenhuizen. Bovendien stigmatiseert het mensen op basis van een ziekte en Damiaan gaf zijn leven om vanuit zijn geloof net hier tegenin te gaan.”

Léonard zei: ‘Homoseksualiteit is een niet goed ontwikkelde vorm van menselijke seksualiteit en is niet logisch.’

“Zou de wetenschap daar al uit zijn? Uit de oorsprong van homoseksualiteit. Is dat genetisch bepaald of niet? Ik weet het niet. Het is in elk geval niet aan mij om daar over te oordelen. Voor mij zijn homo’s en lesbiennes als mijn broers en mijn zusters, net zoals iedereen. Mensen bestempelen is nooit een goede zaak. Niet als het gaat over aids en niet als het gaat over homoseksualiteit.”

U pleit voor een screening van seminaristen om het pedofilieprobleem aan te pakken.

“Er moet aandacht zijn voor de seksuele geaardheid en eventuele pedofiele geaardheid van seminaristen. Daar werd vroeger te weinig rekening mee gehouden. Maar de screening is maar een heel klein puntje in het grote werk dat ons te wachten staat om het probleem aan te pakken. Er moet zo veel gebeuren. Er zijn zoveel problemen waar we als kerk mee kampen.”

[…]

Dit bericht werd geplaatst in Godsdienst, Holebi, Media en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

