Pol Goossen (Frank Boman, Thuis) begrijpt heisa rond homoverhaallijn niet

Pol Goossen, die macho Frank in Thuis speelt, snapt de heisa rond het de homoverhaallijn van Franky niet. En heisa is er. Acteur Braam Verreth (Franky) kreeg slechte commentaar en de kranten brengen coming-outverhalen.

Pol Goossen begrijpt heisa niet rond coming out Franky in ‘Thuis’, KimWalckiers, Het Nieuwsblad, 12.04.2011

In ‘Thuis’ vertelt Franky vanavond aan zijn machovader Frank dat hij homo is. Een belangrijke stap voor Franky én voor de soap, want een homo in ‘Thuis’, dat leidde al tot heel wat heisa. ‘We kunnen maar proberen de wereld een beetje te verbeteren’, zegt Pol Goossen (61).

Vanavond bereikt de verhaallijn rond Franky een hoogtepunt. Geruggensteund door zijn moeder out Franky zich bij zijn vader Frank, de oerman, de übermacho.

Zonder veel te verklappen kan acteur Pol Goossen kwijt dat Frank Bomans reageert zoals iedereen het verwacht. ‘Zoals een macho als Frank op zo’n nieuws reageert. Hij kan totaal niet overweg met de homoseksualiteit van zijn zoon.’

Goossen is niet geschrokken van de polemiek rond de verhaallijn. ‘Eerlijk gezegd schrik ik nog maar weinig van iets. Ik had het wel verwacht, ja. Ik wil hierbij meteen zeggen dat ik, als Pol, absoluut géén probleem heb met homoseksualiteit. Ik vind het eigenlijk beschamend dat er nog altijd mensen zijn die daar niet mee kunnen leven. Zelf ben ik een pluralist, voor vrijheid van denken en zijn.’

Maatschappelijk belang

De acteur vindt het wel nuttig om zo’n macho te spelen. ‘Ik was tevreden toen de scenarioschrijvers van Franky een homo maakten. Dit mag in Thuis zeker aangekaart worden. Door Frank Bomans te spelen draag ik mijn eigen kritische steentje bij.’

Met dagelijks meer dan een miljoen kijkers in primetime, heeft alles in Thuis een groot maatschappelijk belang, vindt Goossen. ‘Dat wordt nog altijd onderschat. De storyliners gaan geen enkel maatschappelijk probleem, hoe ingewikkeld ook, uit de weg. Dat stellen ze dan zo simpel mogelijk aan de mensen voor. Om toch een beetje de wereld proberen te verbeteren.’

Gelooft hij echt dat een homoseksuele Franky dingen kan veranderen? ‘Daar vrees ik voor. Vaak lees ik: Ze hebben niks tegen homo’s, maar wacht maar tot hun eigen kind blijkt homo te zijn. Wel, ik heb twee volwassen zonen en ik zeg u met de hand op het hart: als zij homoseksueel zouden zijn, zou ik daar niet het minste probleem mee hebben.’

THUIS, Eén, 20:15

“Bang om je ouders teleur te stellen”, Tom Vets, Het Belang van Limburg, 12.04.2011

In ‘Thuis’ durft Franky z’n vader amper te vertellen dat hij homo is. Is het echt zo’n grote stap die moet overwonnen worden? Wij vroegen het aan twee ‘ervaringsdeskundigen’: radiomaker Sven Pichal en acteur Timo Descamps.

Thuis, dinsdag om 20.10 uur op Eén

Sven Pichal:

“Fantaseren over de jongens van de scouts”

Radio 1-stem Sven Pichal (31) weet zelfs nog de datum dat hij uit de kast kwam. “Dat was 16 december 1996. Ik besefte al een tijdje dat ik wel eens op jongens zou kunnen vallen. Als je merkt dat je toch wel érg graag bij de jongens van de scouts wilt zijn en daarover begint te fantaseren begint er iets te dagen. (lacht). Het toeval wou dat mijn zus in die periode had gezegd dat ze lesbisch was. Mijn moeder en de man waarmee ze toen net was hertrouwd na de dood van mijn vader, reageerden daar best positief op. Dat stelde me gerust. Anderzijds gaf het ook een dubbel gevoel. Ik was immers de tweede thuis die niet hetero was.”

Volgens Sven moet je in je hoofd de knop durven omdraaien. “Ouders hebben een toekomstbeeld voor hun zoon: een leuke job, een dochter en kinderen. Jongeren zijn bang hun ouders teleur te stellen als ze daaraan niet kunnen voldoen. Ook mijn moeder wou dat ik papa zou worden. Later besefte ze dat het nog steeds kan, al is het veel minder evident voor homokoppels.” Sven outte zich door een brief te schrijven. “Ook op school bij een kameraad heb ik het zo gedaan. Ik schreef dat ik ‘dacht’ op jongens te vallen, voor het geval hij slecht zou reageren. Maar dat was niet zo. Enkel een verre tante reageerde eens negatief.”

“Ik was héél zenuwachtig en heb lang geaarzeld”, zegt acteur Timo Descamps (24), bekend van ‘Spring’. “Op mijn veertiende had ik nog een relatie met een meisje, maar een jaar later besefte ik dat ik homo was. Op m’n zestiende heb ik thuis open kaart gespeeld.” Timo schraapte daarvoor al z’n moed bij mekaar. “De reactie was positiever dan ik had verwacht. Na mijn coming-out heb ik me vaak de bedenking gemaakt waarom ik daar in hemelsnaam nog zo lang mee heb rondgelopen in m’n eentje. De voorbije acht jaar heb ik nog nooit een slechte reactie gekregen. Maar ik besef dat het lang niet bij iedereen zo gaat.”

Timo herinnert zich z’n outing nog goed. “Ik heb het vlakaf in één keer gezegd. Mijn moeder weende van ontroering. Het was voor haar een teken dat ik haar in vertrouwen durfde te nemen. Ze vroeg zelfs waarom ik het niet eerder had gezegd. Ze zat er mee dat ik het lang emotioneel zwaar moet gehad hebben.”

Sinds Timo zich outte, voelt hij zich beter in z’n vel. “Er is veel onnodige ballast van m’n schouders gevallen. Toen ik nog in de kast zat, heb ik ook nooit een vriend gehad. Dat veranderde wel na de coming-out. Een week later had ik al een lief.” (lacht)

Dit bericht werd geplaatst in Holebi, Media, Televisie en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

