Ann Wauters wilt geen holebivoortrekkersrol spelen

Basketbalster en basketbal-ster Ann Wauters heeft geen zin om een voortrekkersrol in de holebibeweging te spelen. Ze was wel aanwezig bij de voorstelling van De mama’s van Sterre in Het Roze Huis.

‘Graag nog vijf jaar aan Europese top’, Patrick Ceulemans, Hans Jacobs, Het Nieuwsblad, 08.04.2011

Topploegen staan in de rij voor zeven maanden zwangere Ann Wauters

Zij bevalt in juni, haar vriendin in mei. Vanaf vandaag volgt Ann ‘Miss Final Four’ Wauters de finale van de Champions League van het basketbal vanop afstand. Niet alleen staan topploegen paraat om Wauters weer in te lijven. ‘Het begint opnieuw te kriebelen’.

Ann Wauters? Is dat niet die grote volleybalspeelster, zo moet ik vaak horen in mijn streek. Ik lach dan eens en mijn vader wordt kwaad

Gini en water. In het Italiaanse restaurantje op de Antwerpse Dageraadplaats houdt Ann Wauters (30) het sober. ‘Geen probleem voor mij, ik drink bijna nooit alcohol. Voor Lot (haar levensgezellin, red.) is dat minder vanzelfsprekend.’ Midden november: Ann Wauters schreeuwt haar blijdschap de wereld in over haar zwangerschap. Ook haar partner Lot Wielfaert, de ex-basketbalster, verwacht een kindje. Wauters knipoogt. ‘Wanneer twee vrouwen samen zwanger zijn, wil iedereen plots met je praten. Straf toch. Televisie, radio, kranten, de boekskes, iedereen wilde een interview. Dat wilden we niet, veel te druk, Vandaar onze interviewstop.’

Tot nu dus. Ann Wauters is, naar eigen zeggen, mooi zwanger. Het is haar haast niet aan te zien. Haar buikje bolt nauwelijks op. ‘Zowel Lot als ik voelen ons uitstekend’, zegt ze. ‘Misselijk? Helemaal niet, ook andere kwaaltjes spelen niet op.’

Comeback in oktober

Kortom, weinig staat de geboorte van Ann Wauters II – de sportieve versie – in de weg. Of is een terugkeer niet aan de orde? Integendeel.

‘Het begint weer te kriebelen’, zegt Wauters. ‘Het competitiebeest in mij begint opnieuw wakker te worden.’ Wauters is één van de beste basketbalspeelsters ter wereld, moet in haar sport niet onderdoen voor wat Kim Clijsters in het tennis presteert. Vijfvoudig Europees Speelster van het Jaar. Drie keer de Euroleague, de Champions League van het basketbal, gewonnen, acht keer in de Final Four, in 2005 de enige Europese op het All Star Gala van de WNBA. Een grote dame dus, en niet alleen letterlijk.

‘Ik krijg wel meer erkenning, wordt ook meer herkend’, zegt Wauters. ‘Alleen in mijn geboortestreek (Sint-Niklaas) is dat wat minder. Daar zeggen de mensen: Ann Wauters, is dat niet die grote volleybalspeelster? Dan lach ik eens goed, terwijl mijn vader kwaad wordt.’

En of Wauters nog gegeerd is? Ze is nog niet bevallen en de topploegen staan al in de rij. ‘Russische en Spaanse toppers, een Pools team en Fenerbahce Istanbul’, zegt ze. ‘Met twee kindjes is Spanje wel de aantrekkelijkste optie, maar binnenkort hakken we de knoop door. Normaal gezien, als er zich geen complicaties voordoen bij de bevalling, wil ik in oktober mijn comeback maken. Ik wil nog vijf jaar aan de Europese top staan.’

Niet meer vliegen

Dat is voor straks, eerst nog een sleutelmoment in haar leven en dat van haar partner. ‘We hebben ons nog geen moment verveeld, integendeel. Deze periode was ideaal om een break in te lassen. We wonen inmiddels in ons nieuwe huis in Bellegem, de groene long van Kortrijk). En voor het eerst zijn we naar New York gevlogen zonder dat het iets met basketbal te maken had, wel om de broer van Lot te bezoeken, die daar werkt. Heerlijk, nu vliegen we niet meer, wegens de zwangerschap.’

Hoewel ze graag had gewild, is ze er vandaag niet bij in haar Ekaterinburg, voor de Final Four van de Euroleague. ‘Dat doet wel een beetje pijn, ja’. En ze nipt nog eens aan haar watertje. Later die avond heeft Ann Wauters nog een afspraak. Met haar partner is ze te gast in het Roze Huis in Antwerpen, een ontmoetingsplaats voor holebi’s, bij de presentatie van een boek over twee mama’s met een kind. ‘Voor het eerst ga ik daar op in. Mijn partner en ik zijn zwanger en daarom wilde ik de organisatie helpen. Maar ik ben niet echt het type om een voortrekkersrol te spelen.’

Dit bericht werd geplaatst in Holebi, Media, Sport en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Ann Wauters wilt geen holebivoortrekkersrol spelen

  1. Pingback: Basketkampioene Ann Wauters meemoeder van dochter Lou | Lacquemant

Geef een reactie

