Justin Bieber @ Sportpaleis (30 maart): heeft Bieber een toekomst?

Justin Bieber zorgt allicht voor een tsunami van fans in het Sportpaleis, komende woensdag. Over de 17-jarige Canadeees kwam bij Lannoo al een biografie uit: Justin Bieber, De Superster. Maar heeft de jongeman ook een toekomst?

Bieber-koorts, Evelien Delgouffe, Het Laatste Nieuws, 26.03.2011

Meer dan 50 miljoen fans op YouTube, 22 miljoen op Facebook en 8 miljoen volgers op Twitter. Het moet van Jezus Christus geleden zijn dat iemand nog zo veel volgelingen kende als tienerster Justin Bieber (17). De katholieke Canadese popzanger, die via YouTube gelanceerd werd, schaart wereldwijd miljoenen ‘Beliebers’ achter zich en predikt dagelijks op Twitter. Ook ons land lijdt aan Bieber-koorts want op woensdag 30 maart staat ‘de hippe Jezus van het digitale tijdperk’ voor het eerst in België, voor een nokvol, krijsend Sportpaleis.

Houd uw tienerdochters in het oog want Canadees fenomeen Justin Bieber is in aantocht. De wereldster is net 17 geworden, is anderhalve meter groot en incasseert jaarlijks 71 miljoen euro op zijn jongerenbankrekening. Met zijn gave babyface en kleverige popliedjes doet hij massa’s tienerhartjes sneller slaan. Overal waar hij komt, krijsen fans alsof hun leven ervan afhangt. Hun koortsachtige adoratie staat wereldwijd bekend als de ‘Bieber-fever’.

Straatmuzikant

Nu wordt Bieber beschouwd als de messias van het poplied, maar hij groeit op als een doodgewone knul in één van de armste wijken van het Canadese stadje Stratford. Zijn moeder Patricia Lynn Mallette is pas 18 als ze in verwachting is van het tieneridool in spe. Haar eerste godsgeschenk na een stormachtig jong leven vol alcohol, drugs en foute mannen. Maar Pattie ziet het licht en vindt redding voor haar verslavingen in het geloof. Als alleenstaande moeder werkt ze zich uit de naad om haar zoon van zoveel mogelijk comfort te voorzien. Haar kerkgemeenschap zamelt af en toe een centje in voor wat speelgoed voor de kleine Bieber en diepgelovige Pattie troont haar zoon elke zondag mee naar de kerk, waar zij bidt voor een mirakel.

Ondanks de vele tegenslagen waarmee het gezin te kampen heeft, schijnt er één dun straaltje hoop. Justin blijkt gezegend met een bijzonder muzikaal talent. Overal waar hij komt, zet hij zijn keel open en begint hij te tokkelen op potten en pannen. Als hij 12 is, beproeft hij zijn geluk als straatmuzikant. Hij zingt covers van Usher, Ne-Yo en Stevie Wonder en in een uur tijd verzamelt Bieber minstens 150 euro in zijn gitaarkoffer. De fiere mama post filmpjes van haar zingende zoon op YouTube. Weet zij veel dat ze zo de machine op gang trapt, die haar zoon groot zal maken.

Droom

Op een dag stuit muziekmanager Scooter Braun op één van Biebers filmpjes. Die laat de 13-jarige Canadees overvliegen naar Atlanta en brengt hem in contact met de Amerikaanse r&b-ster Usher, een van Justins grote idolen. Wanneer Usher de kleine Bieber hoort kwelen, ruikt hij goud. Hij geeft de jongen meteen een contract en wordt zijn mentor. Usher introduceert hem aan de hele muziekindustrie en maakt van Bieber een wereldster. Met liedjes als ‘Somebody to Love’, ‘One Less Lonely Girl’, en ‘Baby’, zingt Justin over romantiek op een manier die tienermeisjes doet smelten. Of zoals de platenbonzen achter Bieber het zelf zeggen: “Hij zingt op jonge leeftijd alsof hij alles van de liefde afweet. Meisjes denken dat hij hun vriendje is. Hij verkoopt hen een droom en zij zouden alles doen om die te geloven.”

Doodsbedreigingen

Tegen de tijd dat Justin in 2010 op zijn 16de zijn tweede album ‘My World 2.0’ uitbrengt, is hij zo populair dat het meteen naar nummer één schiet in de Amerikaanse hitparade. Het is van de 13-jarige Stevie Wonder in 1963 geleden dat een zo jonge mannelijke soloartiest bovenaan de lijst belandt. Datzelfde jaar sleept Bieber vier American Music Awards in de wacht, waarmee hij de jongste artiest ooit is die de award in ontvangst neemt. Poulain Justin verslaat zo zijn mentor Usher in de categorie ‘Beste Pop/Rockzanger’, waarop Usher in tranen uitbarst van geluk.

Wereldwijd spurten tienerjongetjes naar de kapper voor een ‘Bieber-bob’, zoals het helmpjeskapsel van de zanger wordt genoemd. De teleurstelling is dan ook groot als hij begin dit jaar zijn hazelbruine handelsmerk laat kortwieken. Alleen al op zijn Twitter-pagina verliest hij 80.000 fans. Maar de fans beginnen pas echt te morren wanneer Bieber op zijn 17de begint te daten. Miljoenen tienerhartjes breken in koor op het moment dat een dolverliefde Justin zijn twee jaar oudere en twee koppen grotere liefje Selena Gomez toont aan de wereld. De collectieve aanvallen van jaloezie en depressie resulteren zelfs in haatmails en doodsbedreigingen aan het adres van Selena, die nu nog amper durft buiten te komen. De spanningen bereiken hun top wanneer Justin samen met Selena een restaurant verlaat en zijn middelvinger opsteekt naar de paparazzi. De fans, én nu ook hun ouders, zijn opnieuw geschokt.

Tranen

Kleine Bieber wordt groot, maar zijn succes is nog niet voorbij. Hij laat zich neerschieten in de populaire tv-reeks ‘CSI: Las vegas’ en giet zijn jonge leven in de biografische concertfilm ‘Never Say Never 3D’. Die brengt in het openingsweekend 21 miljoen euro in het laatje en zit vandaag in de VS alleen al aan bijna 37 miljoen euro. Op dit moment doet Bieber zijn eerste wereldtournee. Fans stromen massaal toe in de luchthavens, krijsen zich schor voor zijn hotels, slaan dagen op voorhand hun kamp op voor concertzalen en huilen tranen met tuiten wanneer hij weer op het vliegtuig stapt. Woensdag maakt ook België kennis met het fenomeen. Zijn concert in het Antwerpse Sportpaleis was in een halfuur uitverkocht.

De biografie ‘Justin Bieber, De Superster’ (Lannoo) kost 14,95 euro.

Tienersterren zijn van alle tijden, Stef Vanwoensel, Gazet van Antwerpen, 26.03.2011

De tickets voor zijn show in het Antwerpse Sportpaleis vlogen de deur uit, alleen al in België verkocht hij inmiddels zo’n 80.000 albums, u hoort hem overal en uw kroost kan er niet over zwijgen: niemand is zo populair als de 17-jarige Canadees Justin Bieber. Maar voor hoe lang nog?

Justin Bieber heeft uw tieners in zijn macht. Maar heeft hét tieneridool van 2011, volgende woensdag in een uitverkocht Antwerps Sportpaleis, ook toekomst? Met muzieksocioloog Gert Keunen en platenbaas Patrick Busschots wikken en wegen we de langetermijnkansen van de 17-jarige ster. “De markt voor tienersterren is véél groter dan we beseffen.”

Tieneridolen zijn van alle tijden, en staan aan de wieg van de popgeschiedenis. Rock-‘n-roll- en poppioniers Ricky Nelson, Richie Valens en Buddy Holly waren tieners toen het publiek ze leerde kennen. Hetzelfde gold wat later voor Elvis Presley, terwijl The Beatles de twintig nét voorbij waren. Nog gekker maakten piepjonge kinderidooltjes als Michael Jackson en ‘Little’ Stevie Wonder het. Dichter bij huis trad Will Tura op zijn achttiende voor het eerst solo op. En kent u Heintje, M-Kids en Silvy Melody nog? Vul het lijstje gerust aan: het is eindeloos.

Namen die nu klinken als verre herinneringen in het geheugen van (groot)moeder, speelden indertijd grotendeels voor leeftijdsgenoten of jonger en vonden pas later – als ze geluk hadden – een volwassen publiek.

“Het verhaal van Justin Bieber verschilt weinig van dat van eerdere tienersterren”, zegt muzieksocioloog Gert Keunen. “Dat slimme productieteams nieuw talent spotten, is een rode draad in de hele muziekgeschiedenis. Er snel bij zijn is belangrijk, om je dan te richten op een doelgroep – jongeren – waar marketeers heel blij mee zijn. De muziekindustrie heeft tienersterren nodig. De platenverkoop daalt, maar andere geldstromen – merchandising, concerttickets en auteursrechten – blijven overeind.”

Ook het imago van Justin Bieber past mooi in het historische rijtje. “Het ideale lief voor heel jonge meisjes”, noemt Keunen hem. “Charmant, mooi, niet te viriel of gevaarlijk”. Patrick Busschots, Belgische platenbaas bij Biebers firma Universal, ooit de man achter Silvy Melody en M-Kids en nu de Vlaamse Bieberkloon Ian Thomas, treedt hem bij.

“Zo’n tieneridool past perfect in de psychologie van meisjes die worstelen met hun puberteit. De muziekindustrie is leverancier van dromen, en dat is Bieber: het virtuele vriendje dat onschuldig toekijkt vanop een poster. ”

Die onschuld is belangrijk, onderstreept hij. “Als Bieber plots te nadrukkelijk in zijn kruis begint te tasten, wint hij misschien fans bij oudere tieners, maar is hij de steun van de mama’s en oma’s – héél belangrijk voor een tienerster – kwijt.”

Spoorloos verdwijnen of nieuwe carrière?

Maar hoe lang gaat die Bieber nog mee? Hier begint, geven zelfs de kenners toe, het koffiedik kijken. Laten de oude fans – uit een soort van schaamte om te worden geassocieerd met jeugdzonden – het oude idool straks als een baksteen vallen? De geschiedenis leert dat tienersterren spoorloos kunnen verdwijnen, hopeloos verloren kunnen lopen in de celebrity-illusie of door een jarenlange woestijn moeten voor ze een nieuwe carrière opbouwen.

“Hun kinderdroom is snel vervuld geraakt, maar wat dan?”, zegt Keunen. “Wanneer de markt niet meer volgt – de nieuwe generatie heeft weer andere idolen – komen ze in een niemandsland terecht, een wereld waarin echte muziekfans weinig respect hebben voor overduidelijke ‘producten’. Ze worden ouder, hebben levenservaring opgebouwd en gaan – soms onterecht – denken dat ze hun carrière in eigen handen kunnen nemen.”

Toch wijst voor platenbaas Patrick Busschots niets erop dat het verhaal van Justin Bieber snel afgelopen zou zijn. “Hij is niet zoals die andere tienerhype, Tokio Hotel, die heel nadrukkelijk op één gimmick – hun uiterlijk – teerde. Als hij blijft evolueren met zijn publiek, zie ik Justin Bieber nog ver komen. Tenzij hij echt tegenslag heeft, en zijn stem plots zou veranderen. Maar Justin Bieber is geen gimmick; het is een artiest waar élk element van klopt. Misschien is de hype volgend jaar wat minder, maar hij zal zijn fans wel houden.”

Onderschat ook niet de enorme machine die achter die ene zeventienjarige Canadees meedraait, benadrukt Busschots. Allemaal mensen die hun boterham verdienen dankzij de Beliebers – een koosnaampje waarmee de echte fans graag worden aangesproken – en dat graag zo willen houden.

“Voor de carrière van zo’n Justin Bieber wordt niets aan het lot overgelaten. Er is een draaiboek dat van a tot zo wordt gevolgd, en waarin nieuwe media – in zijn geval bijvoorbeeld Twitter – een doorslaggevende rol spelen. Jongeren bereik je vandaag in de eerste plaats via virale campagnes op het internet. Wellicht is dat de reden waarom veel ouders – die daar hun weg niet in kennen – vandaag plots zo worden verrast door een nieuwe hype.”

Aan die nieuwe hypes wordt al gewerkt. In eigen land is dat bijvoorbeeld Ian Thomas, een dertienjarige Justin Bieberkloon uit Lier waarmee Patrick Busschots bij platenhuis Universal aan Vlaamse meisjes een “bereikbaarder alternatief” bezorgt.

“De markt voor tienersterren is nog véél groter dan velen beseffen”, gelooft hij. “Het lijstje zou nog veel langer kunnen zijn. Dat komt doordat de mensen die het in de muziekindustrie voor het zeggen hebben, anderen graag opdringen wat ze zélf graag horen. Ze zouden zich beter afvragen wat de jongeren verwachten. En dan nog blijft er die onverklaarbare X-factor, die maakt dat plots hele groepen jongeren voor één act vallen…”

Stef VANWOENSEL

1. Elvis Presley

Top: 1956

UP! Elvis Aaron Presley was negentien toen hij voor het eerst de Sun-studio van Sam Philips binnenstapte. Twee jaar later was hij een wereldster met doorbraakhit Heartbreak hotel en een eerste filmrol. In 1956 scoorde hij zes nummer 1-hits.

DOWN? De ‘twee Elvissen’ – die met vetkuif en hipshake en degene die uit zijn Eddy Wally-pak barstte – volgden mekaar op tot de afgrond begon te lonken. Foute vrienden, zakenrelaties met slechte bedoelingen en een dieet van hamburgers en drugs werden hem in 1977 fataal. Nooit had Presley zijn carrière écht zelf in handen gehad: het creatieve talent dat hem kon toelaten dubieuze anderen aan de kant te schuiven, had hij niet.

2. Cliff Richard

Top: 1959

UP! Cliff Richard werkte nog volop samen met The Shadows toen hij in 1959 op zijn 19de een eerste nummer 1-hit behaalde met Living doll. De volgende decennia zouden er talloze andere volgen, zij het steeds vaker alleen in het Verenigd Koninkrijk.

DOWN? De tienerster van toen tekende na de jaren vijftig een redelijk foutloos parcours uit, met nummer 1-hits in alle volgende decennia van de twintigste eeuw. De eerst als Britse Elvis geprofileerde rocker werd een vriendelijke popster die door Britse huisvrouwen en het establishment met open armen werd binnengehaald.

3. The Beatles

Top: 1964

UP! John Lennon, Paul McCartney, Ringo Starr en George Harrison waren gemiddeld 21 toen de definitieve line-up van The Beatles in 1962 ontstond. Twee jaar later stonden ze in het oog van de storm die ‘Beatlemania’ heette.

DOWN? De muziekgeschiedenis leert deze les in veelvoud: wie tijdig stopt, heeft de eeuwigheid. Door in 1970 de groep op te heffen, konden The Beatles nooit verzanden in de melige troep of waterige afkooksels die de erfenis van veel andere groepen wél besmetten. De tragische dood van John Lennon in 1980 maakte de funderingen van de legende alleen maar steviger.

4. Stevie Wonder

Top: 1969

UP! De nu zestigjarige Stevie Wonder scoorde op zijn dertiende een eerste nummer 1-hit met het liedje Fingertips. Little Stevie Wonder zou nog heel wat werk leveren voor de Motown-fabriek, om vervolgens persoonlijker albums te gaan maken.

DOWN? Wonder, blind van bij zijn geboorte en aanvankelijk een door zijn producer gekneed poppetje, begon al snel zijn eigen songs te schrijven en maakte zo vrij gemakkelijk de overstap van jeugdidool naar matuur artiest. De jaren zestig, zeventig én tachtig waren topdecennia voor Wonder, met ‘pensioensongs’ als Superstition en I just called to say I love you.

5. Donny Osmond

Top: 1971

UP! Donald Clark Osmond (53) was vijftien toen hij, na te hebben meegedraaid in The Osmonds, op eigen houtje een tieneridool werd. In de jaren zeventig kende hij alleen in David Cassidy een gelijke, met liedjes als Go away little girl en Puppy love.

DOWN? Zo groot als in zijn tienerperiode werd de volwassen Osmond nooit meer, maar hij ging ook acteren, presenteren, schrijven en platen producen. Osmond is vandaag ook

musicalacteur. Niets in die latere carrière kan het aura van tieneridool bedreigen. Met zijn uitgesproken geloofsovertuiging is Osmond een voorloper van pakweg The Jonas Brothers.

6. Michael Jackson

Top: 1982

UP! Op zijn zesde werd Michael door vader Joe al klaargestoomd om met zijn broers mee te draaien in The Jackson Five. Een paar jaar later was de piepjonge Michael dé ster van de groep, op zijn 14de had hij een wereldhit met Ben.

DOWN? Moeiteloos maakte het muzikale genie de overstap van The Jackson Five naar een solo-carrière. Zijn tweede eigen album maakte hem wereldtop – Thriller (1982) blijft de best verkochte cd aller tijden – daarna kon het alleen nog achteruit gaan. Excentriek, wereldvreemd, seksueel onduidelijk en omringd door dubieuze raadgevers eindigde zijn verhaal op 25 juni 2009.

7. Clouseau

Top: 1990

UP! Koen Wauters was in 1987 twintig toen het grote publiek Clouseau leerde kennen op Marktrock Leuven. Twee jaar later zorgde Anne voor het begin van een massahysterie, in 1990 aangezwengeld door Daar gaat ze.

DOWN? Clouseau, dat vooral tienermeisjes charmeerde, kon meedrijven op het succes van het prille vtm om een breder publiek te vinden. Het verhaal van Koen en Kris Wauters illustreert – vijftig hits later – dat het wél mogelijk is om uit het keurslijf van ‘tieneridool’ te breken. Een doordachte carrièreplanning, ambitie en een uitmuntende taakverdeling tussen beide broers zijn sleutels tot het succes.

8. Take That

Top: 1993

UP! Geen beter voorbeeld van het succes van boysbands dan Take That, het Britse hitfenomeen dat in de eerste helft van de nineties hit na hit scoorde. De vijf groepsleden zijn gemiddeld negentien wanneer de groep van zich laat horen.

DOWN? Tot 1995 duurt het hitverhaal, waarna Robbie Williams voor een solo-carrière kiest. Tien jaar later komt de groep – zonder Robbie – weer samen, in 2010 zorgt zijn terugkeer voor een nieuwe hype. Wie de documentaire Look, don’t stare bekijkt, ziet vijf mannen die héél erg hun best doen om, na een hoop persoonlijke problemen, weer met mekaar te leren omgaan.

9. Britney Spears

Top: 1999

UP! De nu 29-jarige Britney Spears debuteerde op haar elfde in een musical en was zestien toen ze een albumdeal tekende. Een jaar later was ze een wereldster dankzij de hit Baby one more time.

DOWN? Britney betaalde de tol van het opgroeien in het openbaar. Haar carrière sinds dat debuut combineert groot commercieel succes met gênante vertoningen, zakelijke uitschuivers, ongewilde tabloid-roem, een triest huwelijk en verslavingen. Toch is

Britney – met bijna 130 miljoen albums op de teller – niet uitgeteld: dit weekend verschijnt haar

nieuwe album.

10. Tokio Hotel

Top: 2007

UP! Het Duitse Tokio Hotel werd in 2001 opgericht door de toen twaalfjarige tweelingbroers Bill en Tom Kaulitz. Sinds 2005 waren ze mega in eigen land, vanaf 2007 ook elders. Eventjes waren ze geen week van de cover van de Joepie weg te slaan.

DOWN? In 2008 en 2009 hield de zegetocht van het rockgroepje met de enorme kapsels nog aan, en konden telkens weer nieuwe markten worden aangeboord. Of Tokio

Hotel buiten Duitsland nog een toekomst heeft? Tot bewijs van het tegendeel, ziet het ernaar uit dat het tienerpubliek van toen de posters en T-shirts inmiddels verbrand heeft.

Dit bericht werd geplaatst in Antwerpen, Holebi, Media, Muziek en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Justin Bieber @ Sportpaleis (30 maart): heeft Bieber een toekomst?

  1. Pingback: Justin Bieber @ Sportpaleis (30 maart): heeft Bieber een toekomst? | Toegangskaarten

  2. fatima zegt:

    ik hoop dat ze zo veder gaat doen en nog veel pliezier laten hoop ik met gomensof zo ik hebje muziek graag en u stem en uiterluik en zo ik hoop dat je blijft zingen xxx van fatima ik hoop nog maals veel succses jh justin bieber ga dat kunene en ik heb geen twijfel of zo

  3. gizem zegt:

    justin bieber veel succses ik houw van je ga niet stoppen met zingen en le goed op je zelf met selna gomez😀

  4. amber zegt:

    JUSTIN BIEBER I lOVE YOU!!!!!!!!!!!!!!!!!

    GA a.u.b. niet stoppen met zingen laat die haters gwn!!!!!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s