“Transseksuelen hebben niets te zoeken in het homomilieu”

Che Dansart, een man-tot-vrouwtransseksueel, vindt dat transseksuelen weinig gemeen hebben met de homobeweging. Die beweging doet de laatste jaren net veel moeite om de ‘transen’ te betrekken. Ze schreef een boek: Handboekje voor de transseksuele vrouw, haar entourage en voor belanghebbenden.

‘Ik ben geen homo, ik ben een trans’, AnnTemmermans, Apache, 18.03.2011

[…]

In een vorig leven was jij voorzitster van de T-werkgroep, een vereniging voor alle transgenders. Maar nu worden de transgenders onderverdeeld bij Çavaria (de vroegere Holebi Federatie). Bleef dat dan niet beter gescheiden, zoals in Nederland nog steeds het geval is?
“Dat ligt wat moeilijk. Transgender is een ruime, overkoepelende term. Sommigen, zoals de showtravesties en de drags, spelen als het ware met gender. Zij zetten ook een sterk overdreven en karikaturaal vrouwbeeld neer. Zij voelen zich meestal echt thuis in de holebiwereld. Maar vele anderen, die echt een genderprobleem hebben, voelen zich daar helemaal niet thuis. In die wereld word je immers continu met homoseksualiteit geconfronteerd, de man-man-relatie. En dat wil je juist vermijden want dat duwt je terug in die mannelijke genderrol, waar jij nu juist niets meer mee te maken wil hebben. Een aparte transgendergroep is dan beter, daar doet seksuele gerichtheid eigenlijk niet zoveel ter zake.”

Voordeel is natuurlijk dat de Holebi Federaties nu eenmaal meer macht hebben. Ze wegen op het beleid. Homoseksualiteit verdween dertig jaar geleden uit de psychiatrische diagnostiek. Transseksualiteit staat nog steeds in de DSM (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders).
“Dat klopt. Een psychiater moet verklaren dat je genderdysfoor bent, anders kan je van de geslachtsoperatie niets terugtrekken van het ziekenfonds. Maar ik liet me na mijn transitie toch maar weer normaal verklaren. Ik pleit dan ook, en vele andere samen met mij, om transseksualiteit uit de DSM-publicatie te halen. Transseksualiteit is geen afwijking. Er moeten andere oplossingen mogelijk zijn. Als je een kind koopt, krijg je de ziekenhuiskosten toch ook terug betaald en dat lijkt me nochtans geen ziekte.”

[…]

Dit bericht werd geplaatst in Holebi, Media en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op “Transseksuelen hebben niets te zoeken in het homomilieu”

  1. Derne zegt:

    EENS!! EENS!! EENS!!

  2. Ik ben het er niet mee eens, me dunkt dat Che denkt vanuit een transseksuele identiteit en niet vanuit een vrouwelijke identiteit. Ik ben een vrouw met weliswaar een transseksueel verleden, maar een vrouw, geen transseksueel. Op de koop toe ben ik lesbisch, ik heb dus erg veel te zoeken in de homo of lesbo wereld.

Geef een reactie

