Homotiener Matthias D’hondt, de “Belgische Lady Gaga”, beantwoordt hartsrubriek Joepie (+ video)

Tienertijdschrift Joepie is bezig aan een charmeoffensief. Hoofdredactrice Sylvia Van Driessche bestempelde in Idool 2011 als niet mannelijk genoeg en kreeg hiervoor de wind van voren van Wel Jong Niet Hetero. Daarom plaatst Joepie de 15-jarige Matthias D’hondt uit Boom op het bord. Hij verzorgt al enige tijd een hartsrubriek in Joepie. Mathias is een enorme Lady Gaga-fan en plaatst video’s op Youtube.

“Joepie geeft weer zin aan mijn leven”, Stefan Vanderstraeten, 05.02.2011

Omdat hij de lezers van Joepie zodanig beroerde als gepeste homofiele jongen die zich graag als Lady Gaga uitdost, heeft de 15-jarige Matthias D’hondt uit Boom zijn eigen hartsrubriek in het jongerenblad gekregen. In plaats van zijn eigen miserie bekommert hij zich nu om anderen. “En dat brengt me er weer bovenop. Nu ik elke week in Joepie sta, is het pesten op school zelfs verminderd. En gelukkig maar, want ik heb heel diep gezeten, zelfmoord-gedachten incluis”, zegt Matthias.

‘Vraag het aan Matthias, your gay best friend!’ Zo prijkt al enkele weken boven de hartsrubriek van jongerenblad Joepie. Dat een homofiele jongen van amper 15 die toch wel legendarische rubriek mag verzorgen is al opmerkelijk, maar de aanleiding waarom Joepie de jongen in dienst nam, is dat nog meer. “Matthias is een superfan van Lady Gaga en omdat hij alle videoclips van haar perfect naspeelt en die filmpjes op YouTube plaatst, bracht Joepie enkele maanden geleden zijn verhaal en deden we een oproep om hem een hart onder de riem te steken”, aldus Joepie-hoofdredactrice Sylvia Van Driessche. “Door zijn andersgeaardheid en voorliefde voor Lady Gaga werd Matthias echter ook hard gepest op school. Zodanig zelfs dat hij met zelfmoordgedachten rondliep. Daar kwamen zoveel steunbetuigingen van Joepie-lezers op – met hun eigen verhalen over pesterijen of holebi-zijn – dat we de opvallendste daarvan publiceerden, telkens met een reactie van Matthias erbij. Maar Matthias’ reacties hadden meer weg van goeie raad en toonden dat hij zich makkelijk in de problemen van anderen kan inleven en telkens ook de juiste woorden weet te vinden. Zo is het plan ontstaan om hem onze hartsrubriek te geven. Ook omdat onze Joepie-lezers eerder al hadden gevraagd iemand van hun eigen leeftijd voor die hartsrubriek in te schakelen. En: we hoopten ergens ook dat Matthias daardoor weer zelfvertrouwen kon winnen, want hij zat heel diep.”

Door een hel

“Dat klopt”, zegt Matthias, die in Boom in het 4de jaar middelbaar sociaal-technische wetenschappen zit en op school naar eigen zeggen “door een hel” ging. “Omdat ik ‘voor de jongens’ ben en mezelf in ‘Lady Gaga’ verkleed, ben ik het voorbije jaar verschrikkelijk gepest. Niet in mijn klas, wel door jongens uit de andere hogere klassen. Eerst bleef het bij scheldwoorden en het treiterig nazingen van Lady Gaga-liedjes, maar nadien begonnen ze ook tegen me aan te lopen, dreigden ze ermee mij kapot te maken en namen ze zelfs mijn fiets af. Daar heb ik zo van afgezien – ook de schooldirectie trad niet meteen op – dat ik met zelfmoordgedachten heb rondgelopen. Ik fiets elke dag naar school en er waren écht dagen dat ik bij elk rood licht dacht: ‘Ik rij erdoor. Dan ben ik meteen van die miserie verlost.’ Maar ik heb het niet gedaan omdat ik véél te graag leef. Dus probeerde ik zo goed en kwaad als het kon die pestkoppen te negeren. Ook al vertrok ik ’s ochtends geregeld wenend naar school en kwam ik ’s avonds weer wenend thuis.”

Vader trots

Matthias: “Toen dan bij Joepie tientallen steunbetuigingen binnenliepen en ze de beste daarvan ook nog eens wilden publiceren was dat een enorme opkikker. Ik voelde me meteen stukken beter en dat is sindsdien zo gebleven. Zeker toen Joepie me ook nog eens vroeg om de hartsrubriek over te nemen. Er komt veel werk bij kijken. Ik moet me wekelijks door tientallen – véle tientallen – brieven van Joepie-lezers worstelen, maar het heeft altijd in me gezeten om naar de liefdesproblemen van anderen te luisteren en hen goede raad te geven. Daarbij put ik vooral uit mijn eigen ervaringen en verleden. Als een jonge holebi me schrijft dat hij of zij dat niet aan de ouders durft te vertellen, zeg ik hoe ik het gedaan heb. Sinds mijn twaalfde is het voor mezelf duidelijk dat ik ‘voor de jongens’ ben en vorig jaar heb ik dat aan mijn gescheiden ouders verteld. En die bleken daar beter mee om te kunnen dan ikzelf had verwacht. Mijn vader is trots op mijn werk bij Joepie en mijn video’s als Lady Gaga, terwijl mijn moeder het nog wat moeilijker heeft en stiekem hoopt dat ik op een dag alsnog thuiskom met een meisje, maar ook zij gaat op een normale manier met me om. Door dit aan andere jongeren te vertellen, help ik hen al een heel eind verder.”

Vreest Matthias niet nog meer pesterijen nu hij elke week in Joepie staat? “Het is net omgekeerd: sinds mijn hartsrubriek in Joepie is het pesten verminderd. Blijkbaar maakt mijn werk bij het blad toch enige indruk op die pestkoppen. Al staat nu al vast dat ik van school ga veranderen. Vanaf volgend jaar wil ik kunsthumaniora volgen, zodat ik me echt kan uitleven in acteren of dansen. En niet vreemd bekeken zal worden omdat ik mezelf geregeld als Lady Gaga uitdos. Want dat zal nooit veranderen. Daar ben ik een veel te grote fan voor.”

Dit bericht werd geplaatst in Antwerpen, Holebi, Internet, Lifestyle, Media en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Homotiener Matthias D’hondt, de “Belgische Lady Gaga”, beantwoordt hartsrubriek Joepie (+ video)

  1. Pingback: Idool 2011: Falko De Bolster en Mathias Dhondt over gendergrenzen in Telefacts, vtm, 23 uur (+ video) | Lacquemant

  2. Pingback: Matthias D’hondt (Your gay best friend) verovert tienerharten in Joepie en schrijft autobiografie | Lacquemant

  3. anoniempje zegt:

    hey ik ben verliefd op een meisje (en ze weet het ook) maar ze heeft al een lief soms denk ik om dat lief te pesten maar doe het nooit want ik wil haar niet kwetsen en hij ziet haar bijna niet staan ik wil het hem echt eens zegen maar dan word hij vast boos help

Geef een reactie

