Idool 2011: ouders Falko De Bolster waarderen durf om met hakken rond te lopen

Wees eerlijk: wanneer je een androgyne verschijning als Falko De Bolster (Idool 2011) ziet, denk je toch even aan zijn ouders. “Wat vinden zij ervan?”

‘Als klein jongetje speelde hij al met barbiepoppen’, Kim Walckiers, Het Nieuwsblad, 05.02.2011

De meest opmerkelijke passage in de eerste aflevering van Idool deze week, was die van Falko De Bolster. 16 is hij nog maar, maar hij weet nu al dat hij ‘100 procent homo is’. En waarom zou hij geen make-up dragen? Of vrouwenschoenen? Falko’s vader. ‘Ik kan maar één ding doen: hem graag zien.’

‘Ik ben erdoor!’ Falko heeft net groen licht gekregen van de Idool-jury en vliegt zijn ouders in de armen. Om vervolgens met zijn handen te wapperen en zijn tranen én zijn uitgelopen mascara weg te vegen zoals alleen een vrouw dat doet.

Vrouwelijke looks of niet: voor zijn ouders maakt het niet uit.

Ongeveer een jaar geleden heeft Falko zich geout’, zegt zijn vader Filip(45). ‘Sindsdien heb ik hem zien open bloeien. Wat kun je beter wensen dan dat je kind zich goed in zijn vel voelt?’

Wees jezelf

Falko’s homoseksualiteit en vrouwelijkheid zijn er niet van de ene dag op de andere gekomen. ‘Al van toen hij nog klein was, wisten we dat hij niet was zoals andere jongens’, vertelt Filip. ‘Hij was in alles speciaal: zijn manier van praten, van bewegen Hij speelde ook niet met auto’s, maar met Barbies en hij deed niets liever dan zich verkleden. Toen al vroegen we ons af: zou hij homo zijn?’

Een jaar geleden, toen hij 15 was, kwam Falko uit de kast. ‘Ik heb nog geprobeerd het tegen te houden’, aldus Falko. ‘Om te zijn zoals andere mensen wilden dat ik was. Maar dat lukte niet. Toen ben ik naar mezelf op zoek gegaan en heb ik me omringd met mensen die meer waren zoals ik. Niet veel later heb ik het aan vrienden en familie verteld.’

Filip: ‘Zijn moeder en ik (Falko’s ouders zijn gescheiden, nvdr.) hadden het er al over gehad. Het zou ons niets kunnen schelen als Falko echt homo bleek te zijn. Toen heb ik hem subtiel aangespoord om het te vertellen.’

Homoseksualiteit is echter één ding, make-up en vrouwenschoenen een ander. ‘Ach ja, de eerste keer dat hij met pumps de trap af kwam, keek ik raar op. Maar ik vond het meteen leuk dat hij zoiets dúrfde. Andere ouders zullen misschien niet zo open minded zijn. Ik kan daar maar op zeggen: zie je kinderen graag. Ik heb lak aan wat anderen denken. Het belangrijkste is dat Falko zich goed voelt.’

‘Alleen was ik in het begin ongerust als hij opgetut de straat op ging. Ik was bang dat ze hem in mekaar zouden slaan. Maar nu weet ik dat hij nooit alleen op straat loopt en altijd omringd is door vrienden.’

Falko zit nu bij de laatste honderd Idool-kandidaten, maar is vastberaden het ver te schoppen. ‘Wees gerust: dit was nog braaf. Jullie krijgen nog veel meer te zien!’ Hij en zijn pa zijn ervan overtuigd dat zijn extravagantie zijn sterkte is. ‘Natuurlijk ook zijn stem, maar zijn persoonlijkheid is zeker een surplus’, zegt zijn pa. Falko wil anderen inspireren. ‘Dat is wat een idool doet. Ik heb maar één boodschap: durf jezelf te zijn.’

Dit bericht werd geplaatst in Holebi, Lifestyle, Media, Televisie en getagged met , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Idool 2011: ouders Falko De Bolster waarderen durf om met hakken rond te lopen

  1. timfreh zegt:

    Moet gewoon kunnen, toch?

  2. Pingback: Falko De Bolster drie maanden samen met Laurens | Lacquemant

  3. Pingback: Idool 2011: Falko De Bolster en Matthias D’Hondt over gendergrenzen in Telefacts, vtm, 23 uur (+ video) | Lacquemant

Geef een reactie

