Falko De Bolster volgende week op cover Joepie

Idool 2011 heeft al een eerste kleine ster: Falko De Bolster. De androgyne jongen miste volgens Joepie-hooofdredactrice Sylvia Van Driessche mannelijkheid, maar toch is het tienerblad fan.

Falko meteen op cover Joepie, Veerle Beel, Het Nieuwsblad, 03.02.2011.

De 16-jarige Falko De Bolster kreeg tijdens ‘Idool’ kritiek omdat hij niet mannelijk genoeg was. Toch siert de vrouwelijke jongen volgende week de cover van ‘Joepie’. ‘Ik heb nog lang niet alles laten zien.’

‘Ik mis mannelijkheid in jouw performance. Ik zie geen meisjes opkijken naar jou, ik denk dat ze vooral je beste vriendinnetje gaan willen zijn.’ Jurylid Sylvia Van Driessche, ook hoofdredactrice van het jongerenblad Joepie, zei dat in de eerste aflevering van de talentenjacht Idool (VTM) tegen een opvallende kandidaat. Falko De Bolster kreeg complimenten voor zijn mooie Beatleskapsel, maar riep ook vragen op. Echt als een meisje ziet hij er niet uit. Maar hij zoekt alleszins de grens op: hakjes, lippenstift, een T-shirt met een wat dieper uitgesneden hals. Androgyn, maar dat was en is David Bowie ook.

Van Driessche kreeg gisteren de wind van voren van de vereniging Wel Jong Niet Hetero. Eindelijk eens een niet-gender-stereotiepe jongere op tv, en dan wordt hij in vraag gesteld met een bom vol stereotiepe argumenten. Woordvoerder Michiel Vanackere: ‘Wij kennen Falko niet, maar wij kennen veel jongeren zoals hij. En omdat die vaak wat aan zichzelf twijfelen, was het juist zo leuk om te zien hoe goed deze kandidaat in zijn vel leek te zitten. Hij kan tot een voorbeeld uitgroeien. Ook heel leuk vonden we de reactie van zijn ouders, die hem bijna meer prezen om wie hij is, dan om zijn zangprestaties.’

Sylvia Van Driessche is deze week ook geschrokken toen ze zichzelf op tv hoorde: ‘Die Idoolselecties zijn vooraf opgenomen. Ik geef toe dat het raar overkwam. Uiteraard keur ik hem als persoon niet af. Wat ik bedoelde is dat zijn performance niet genoeg ‘ballen’ had. Hij stond daar wat heen en weer te schuifelen. Omdat de hele jury twijfelde, heeft hij trouwens twee nummers moeten zingen.’

Ze zegt ook dat ze met Joepie veel aandacht probeert te besteden aan diversiteit onder jongeren. ‘Wij hebben een brievenrubriek waarin de brieven beantwoord worden door een 15-jarige homoseksuele jongen die zich graag verkleedt als Lady Gaga. Wij hebben die jongen hard gepromoot want hij koesterde zelfmoordgedachten en werd erg gepest op school. De vele positieve reacties van onze jonge lezers hebben hem een hart onder de riem gestoken. Je kunt zijn verkleedpartijen zien op YouTube. Ze hebben wat ik miste bij dat eerste optreden van Falko: power. Falko mag gerust nog wat verder gaan. Als dat vrouwelijke echt zijn ding is, mag hij erin overdrijven.’

Honderd procent homo

‘O, maar ik heb die eerste keer nog lang niet alles laten zien’, lacht Falko. ‘Er zijn nog verrassingen op komst.’ Hij beklemtoont dat hij bij de eerste auditie gewoon zichzelf was. ‘In het dagelijks leven loop ik ook zo rond, en soms nog erger! Het is niet omdat de samenleving zegt wat ‘mannelijk’ en ‘vrouwelijk’ is dat ik mij aan die regels moet houden.’

Hij was ook erg zenuwachtig die eerste keer: ‘Ik neem Sylvia niets kwalijk. Ik zie het als opbouwende kritiek. Stijladvies is voor mij sowieso erg belangrijk.’

We vragen het dan toch maar: of hij voor de jongens of voor de meisjes is. ‘Iedereen mag weten dat ik honderd procent homoseksueel ben. En ik heb daar nooit problemen mee gehad. Ik heb twee goede ouders die mij overal in steunen. Ook daarom doe ik mee aan Idool: zodat andere holebijongeren een voorbeeld zien.’

En de eerste reden? ‘Ik droom ervan het ver te schoppen in de muziek. Ik keek als kind met grote ogen naar die spetterende shows van Natalia in Idool 2003.’

Falko maakte trouwens wel indruk op Van Driessche, na afloop van zijn auditie, in de gang: ‘Zoals hij daar met zijn handtas stond te zwaaien, ja, toen blaakte hij van zelfvertrouwen. Hij staat volgende week op onze cover.’

Dit bericht werd geplaatst in Holebi, Media, Muziek, Televisie en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Falko De Bolster volgende week op cover Joepie

  1. Pingback: Idool 2011: ouders Falko De Bolster waarderen durf om met hakken rond te lopen | Lacquemant

  2. Pingback: Mathias D’hondt, de “Belgische Lady Gaga”, beantwoordt hartsrubriek Joepie (+ video) | Lacquemant

Geef een reactie

