Showbizz Bart speelt hetero in Een ster in de familie (vtm)

Bart Verbeeck, Showbizz Bart dus, speelt vanavond de niet zo stoere hetero in het vtm-programma Een ster in de familie.

‘Het klikte bijzonder goed met Marijke’, Hans-Maarten Post, Het Nieuwsblad, 03.02.2011

‘Niemand gaat mij geloven!’, dacht hij aanvankelijk. Toch wel: in ‘Een ster in de familie’ slaagt de doorgaans behoorlijk gay door het leven gaande Showbizz Bart er met verve in een ouderpaar ervan te overtuigen dat hun dochter Marijke écht de ware is voor hem.

‘Sorry, ik dacht dat je van de andere kant was.’ Dat hoor je de moeder zeggen, in het verborgen camera-programma waarin kinderen hun ouders doen geloven dat ze een BV aan de haak hebben geslagen. Waarop Showbizz Bart als een volleerd acteur alle twijfels bij zijn toekomstige schoonmoeder wegneemt: ‘Maar nee, dat is een typetje. Daardoor denkt iedereen dat ik homo ben.’ Achteraf gezien kan Showbizz Bart (Bart Verbeeck) het nog steeds niet geloven dat het hem gelukt is. ‘Ik zeg dan wel dat ik hetero ben, maar heel de avond door gedraag ik me zo gay als maar kan.’

Krijgen we in dit programma écht je eerste heterokus te zien, zoals de makers beweren?

Showbizz Bart: ‘Toch niet. (lacht) Als tiener heb ik een paar meisjes gehad, omdat ik dacht dat het zo hoorde. Maar ik had al snel door dat het niet klopte. Ik wist al redelijk vroeg dat ik voor de mannen was. Als kind was ik zot van de clip van Nick Kamen, I promised myself, waarin hij op het eind zijn hemd uittrekt. Daar zat ik echt op te geilen, zonder dat ik het toen goed en wel besefte. (lacht) Ik heb het later eens opgezocht, en dat moet in het zesde leerjaar geweest zijn. Om maar te zeggen: ik wist al snel hoe het met me zat. Tegen de tijd dat ik er klaar voor was om het aan mijn moeder te vertellen, en de boodschap omzichtig begon in te kleden, zei zij meteen dat ze het al lang wist. Het is nooit een probleem geweest thuis.’

Heb jij ooit zo’n gênante scène meegemaakt, zoals in ‘Een ster in de familie’? Dat je met knikkende knieën je nieuwe vriend voor het eerst meebracht?

‘Nee. Ik heb ook niet zoveel vriendjes mee naar huis gebracht. Het moest al serieus zijn voor ik hem thuis voorstelde. Er zijn er eigenlijk maar twee geweest: mijn vorige en mijn huidige vriend. Ik herinner me wel nog mijn broer, die 14 jaar ouder is en die in volle punkperiode vriendinnetjes met rare punkkapsels en piercings meenam. Dat vond ik als kind heel vreemd. Maar ook daar maakte mijn moeder geen bezwaar. Zolang ze maar correct en beleefd is, leek ze te denken. Ik kan me niet voorstellen dat het bij mij zoals in de reeks zou zijn geweest: een nieuw lief hebben, er thuis niet veel over vertellen en hem of haar dan pardoes aan je ouders presenteren.’

Dat je een rolletje kan spelen, wisten we al, maar viel het je toch nog lastig om de ouders om de tuin te leiden?

‘Een paar van de échte acteurs die aan het programma deelnemen, vertelden me al dat het makkelijker is een schurk te spelen. Het is echt moeilijk om jezelf te zijn en tegelijk dingen te doen die je nooit zou doen. Je zal me behoorlijk grof horen wezen tegen mijn vriendin en haar ouders. Zelf probeer ik altijd beleefd en vriendelijk te zijn. Dat is lastig. Ik heb vaak gedacht: dit gaan die ouders nooit geloven. Maar ik heb me laten gaan. Ik vond dat als ik het dan toch deed, dat ik maar beter all the way kon gaan. Hopend dat ik niet kopje onder ging.’

Nu je een serieuze heterodate hebt gehad: heb je toevallig nog een verschil gemerkt met de doorsnee homodate?

‘De zenuwen die je hebt om je schoonfamilie te ontmoeten, zijn er bij iedereen. Homo of hetero. Bij een homokoppel lijkt me de kans op problemen alleen iets groter, omdat één van de ouders al bezwaar kan hebben tegen het gegeven homokoppel. Het wonderlijke was dat het met Marijke bijzonder goed klikte. Haar vader zei het ook: ik merk dat jullie goed bij elkaar passen. Eén ding is me niet gelukt: haar een onnozele troetelnaam geven. Ik ben niet verder gekomen dan schatteke of lieveke. Waarmee bewezen is: je blijft uiteindelijk toch jezelf.’

EEN STER IN DE FAMILIE

VTM, 20:45

Dit bericht werd geplaatst in Holebi, Media, Televisie en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

