Idool 2011: androgyne Falko De Bolster naar 2de ronde (+ video)

Falko De Bolster (16) uit Merelbeke was een van de opvallende figuren van de eerste aflevering van Idool 2011. De jongen had een nogal vrouwelijke verschijning, wat Joepie-hoofdredactrice niet was ontgaan. Wel Jong Niet Hetero betreurt haar negatieve reactie.

Persbericht: Two thumbs up for Jean Blaute:
Trotse jongen met “vrouwelijke trekjes” werd gekraakt en opgehemeld tijdens tv-programma “Idool”!

‘Idool’ ging gisteren uit de startblokken, dus iedereen opnieuw gekluisterd voor zijn/haar tv! Bij de opkomst van de 16jarige Falko De Bolster kon onze blijdschap niet op. Een jongen die zich schminkt, wat vrouwelijke trekjes heeft en er bovendien vol trots voor uitkomt! Maar Sylvia van Driessche, hoofdredactrice van het jongerenblad ‘Joepie’ was duidelijk: “Ik mis bij jou mannelijkheid, ik vind het een beetje te vrouwelijk. Ik zie geen meisjes opkijken naar jou, ik denk dat ze vooral je beste vriendinnetje gaan willen zijn”.

Michiel Vanackere van Wel Jong Niet Hetero is verontwaardigd: “Waar wij al lange tijd voor strijden zagen we gisteren plots op tv. Een jongere met heel wat vrouwelijke trekjes (als je al in de termen wil spreken), die er zich super bij voelt en een hoog gehalte zelfvertrouwen uitstraalt! Een voorbeeld! Maar net door een voorbeeld voor jongeren, de hoofdredactrice van Joepie, worden daardoor zijn idoolcapaciteiten in vraag gesteld met een bom vol stereotiepe argumenten. Teleurstellend. Sorry Sylvia, maar van jou hadden we net dat tikkeltje meer openheid verwacht.”

Gelukkig had Jean Blaute een heel andere kijk op de verschijning van Falco. Juist zijn ‘hybride’ verschijning vond hij intrigerend “we gaan voor dit avontuur” was dan ook zijn afsluitende commentaar. WJNH geeft Jean Blaute dan ook two thumbs up, voor zijn open ingesteldheid. We zijn blij dat er voorbeeldfiguren zijn op televisie die het gendernormatief denken durven te doorbreken en diversiteit spontaan omarmen!

Falko gaat in ieder geval door en krijgt hierbij onze volledige steun! Zijn openheid en zelfvertrouwen is een voorbeeld voor vele jongeren. En net als Jurylid Jean Blaute zijn wij heel benieuwd naar het vervolg van dit avontuur!

Dit bericht werd geplaatst in Holebi, Media, Muziek, Televisie en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op Idool 2011: androgyne Falko De Bolster naar 2de ronde (+ video)

  1. walter zegt:

    Op zijn netlog staat: “ik val op meisjes”.

  2. Pingback: Idool 2011: Sylvia Van Driessche (Joepie) is fan van Falko De Bolster | Lacquemant

  3. Pingback: Falko De Bolster volgende week op cover Joepie | Lacquemant

  4. Pingback: Idool 2011: ouders Falko De Bolster waarderen durf om met hakken rond te lopen | Lacquemant

  5. Pingback: Mathias D’hondt, de “Belgische Lady Gaga”, beantwoordt hartsrubriek Joepie (+ video) | Lacquemant

  6. Pingback: Idool 2011: Falko De Bolster en Mathias Dhondt over gendergrenzen in Telefacts, vtm, 23 uur (+ video) | Lacquemant

  7. Michael zegt:

    Heel moedig Falco , Je hoeft je echt niet te schamen voor wat je bent maar eerder trots zijn op jezelf.
    Ps: Je bent niet de enige hoor , Ik voel en loop ook elke dag zo rond in het leven en wat een ander denkt van me komt niet op de eerste plaats , maar wel gelukkig zijn.
    Ik kan ook zingen en heb voordien in muziekgroep opgetreden. Wou voordien al jaren meedoen met idool maar ik ben er een beetje tegen dat ze opzich misbruik maken van een persoons talent. Voor hun is het kassa kassa en voor de winnaar een tijdelijke amusement met weinig kassa kassa. Tegen mijn principe… Dus heb ik ook nooit deelgenomen aan Idool. De mooie tijden om het waar te maken in de muziekwereld zijn voorbij waarbij het nu enkel maar om groot geld draait voor de producent , organisatie en bla bla bla.

  8. Michael zegt:

    Bij mij mogen ze ook eens komen vragen om in de Joepie te verschijnen als ze nog een androgyne zoeken 🙂 Ik wil ook wel graag eens poseren. Zo zie je maar dat je niet de enige bent die dagelijks zo rondloopt en uitkomt voor zichzelf hoe je je voelt. Zolang je maar gelukkig bent.

    Groetjes Michael

  9. Pingback: Falko De Bolster naar liveshow Idool 2011 | Lacquemant

  10. Dag Falco. Toen ik je in de uitzending van gisteren als laatste voor de jury zag verschijnen zei ik aan mijn zoon : hij staat er toch maar alleen voor hé tussen al die “echte” mannen ! Ik kreeg er tranen van in de ogen en ik ben super blij dat je deelneemt aan de live-shows. Denk aan Ella Fitzgerald, Prince, Barry White enz. Gij hebt een groot voordeel : buiten je stem hebt ge uw smoeleke nog mee ! Ga ervoor Falco ! Maak me blij.

  11. Pingback: Falko De Bolster (Idool 2011): “niet iedereen apprecieert mijn anders-zijn” | Lacquemant

  12. Anoniem zegt:

    Respect voor Falko als persoon maar ik snap niet dat hij al zover is geraakt, want hij kan NIET zingen…

  13. barbie zegt:

    Ook alle respect voor Falko. Het is wel spijtig dat sommige idolen naar huis werden gestuurd die heel veel beter kunnen zingen, bij mij draait idool niet om profence maar wel om het zingen en spijtig genoeg kunnen we dat niet zeggen van U.

  14. ayman zegt:

    heel moedig van falko.
    ik zou graag een relatie willen met falko.
    ben een jongen van 11 goed he .
    wil je met me falfo.
    groeten van ayman.

Geef een reactie

