Koninklijk Ballet van Vlaanderen: Ballet Menu met Garry Stewart

Met Kathryn Bennetts en enkele Australische dansers is Oz nooit ver weg van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen. Het KBvV brengt vanaf vrijdag een kwartet van choreografen, waaronder Garry Stewart.

“Ik moet mijn dansers niet vragen om op pointes te gaan staan”, Eefje Rampart, 02.02.2011

Ballet Menu toont recent werk van vertrouwde huisgezichten William Forsythe en David Dawson, maar ook wereldpremières van nieuwkomers Matjash Mrozewski en Garry Stewart. Een dikke maand geleden kwam die laatste naar Antwerpen afgezakt om de nieuwe creatie Object en de dansers van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen (KBVV) aan mekaar voor te stellen. De Australische topchoreograaf is blij dat hij even aan de hitte ontsnapt. “In Adelaide is het nu 46 graden Celsius, bij zulke temperaturen moet je binnen blijven.”

Nieuwe wind

Stewart is danser, choreograaf en sinds 1999 artistiek directeur van het Australian Dance Theatre in Adelaide. België is voor deze hoogvlieger in het vak geen vreemd terrein. “We hebben met ons eigen gezelschap al vaker getoerd in België, een paar weken geleden vond in Brugge zelfs de Europese première van Be Yourself plaats.”

Terwijl zijn eigen dansers op tournee zijn, maakte Garry zich een maand vrij voor het KBVV. “Het heeft een paar jaar geduurd om de samenwerking rond te krijgen, maar ik wilde deze kans niet laten schieten. Het Ballet van Vlaanderen is zo’n gereputeerd huis, ik voel me vereerd dat ik hier een creatie mag voorstellen.”

Stewart liet elf jaar geleden een nieuwe wind door het Australian Dance Theatre waaien. Zijn voorstellingen onderzoeken de rol van nieuwe media en verleggen de grenzen van wat gangbaar is. “In mijn beginperiode was de danscultuur nog veel enger: minder diversiteit, meer ongeschreven regeltjes. Daar kon ik als danser al niet bij, en als choreograaf ben ik me alleen maar meer gaan toeleggen op vernieuwing. Niet evident, zeker in Australië niet, waar de traditie om naar dansvoorstellingen te gaan veel minder ingebed zit in de cultuur.”

Stewart maakte vooral van Birdbrain zijn naamkaartje, een opvallende deconstructie van Het Zwanenmeer. Ook Object ademt een kritische gedachte uit. “De voorstelling zoekt een evenwicht tussen het energetische lichaam en dat als object. Zeker in klassieke dans is dat uitgangspunt relevant omdat de mannelijke dansers vaak helpende lichamen zijn die de ballerina’s – op wie alle ogen gericht zijn – ondersteunen.”

Voor de dansers van het KBVV was het wennen aan de nieuwe danstaal. “Ik ben wat geblesseerd, en dat maakte het er niet gemakkelijker op”, zegt Stewart. “Het is niet eenvoudig om alleen met taal de details van een choreografie over te brengen. Zeker met dansers die zo anders werken dan de mijne. Mijn gezelschap is meer gespecialiseerd in moderne genres als breakdance en turndisciplines. Ik moet mijn dansers niet vragen om op pointes te gaan staan.”

Ballet Menu, van 4 tot en met 12 februari (Opera Antwerpen), en van 25 tot en met 27 februari (Opera Gent).

http://www.balletvlaanderen.be

Dit bericht werd geplaatst in Antwerpen, Ballet, Media en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Koninklijk Ballet van Vlaanderen: Ballet Menu met Garry Stewart

  1. Pingback: Recensie: Ballet Menu (Forsythe, Dawson, Mrozewski, Stewart) – Koninklijk Ballet van Vlaanderen, Vlaamse Opera, Antwerpen | Lacquemant

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s