Lady Chef of the Year Yanaika Skrzyszkowiak houdt van Piet

Yanaika Skrzyszkowiak (30) is Lady Chef of the Year 2011. Maar een Michelinster is nog niet voor morgen.

Yanaika: ‘Ik vind Piet een heerlijke kerel’, Het Nieuwsblad, 29.01.2011

Ze is de kersverse Lady Chef of the Year, leeft voor de patatten en pakt ’s nachts geregeld een pint met de kameraden. Yanaika Skrzyszkowiak (30) is geen doorsnee madam. En ook geen doorsnee kok. Drie jaar na het VTM-programma ‘Mijn restaurant’ staat ze er als nooit tevoren. En ja, nog altijd aan de zijde van vriendin Stephie. ‘Hoewel we soms elkaars strot kunnen dichtknijpen.’

Koekiemonster staat op haar T-shirt. En haar jeansbroek is gescheurd. En haar gezicht? Dat hangt vol ijzer, om het eens cru te zeggen. Yanaïka is een rebelse en stoere madam. Eentje waar je niet graag zou tegen vechten. Eentje waarbij je ook niet snel durft te zeggen dat het eten niet zo lekker was. Maar gelukkig kan ze een stukje koken. Ze is niet voor niets de nieuwe Lady Chef of the Year. Yanaika kent de roem al een beetje. Ze nam als 27-jarige met haar toen 21-jarig lief Stephie deel aan het veelbesproken VTM-programma ‘Mijn restaurant’. Ze haalden het net niet, maar hun aardappelrestaurant Exquisa in Hasselt bleef overeind staan. Net als hun relatie.

Was ik jou, dan was ik nu apetrots op mezelf.

Yanaika Skrzyszkowiak: (glunderend) ‘Ik ben ook heel erg trots. Je zou voor minder niet?’

Toen je vanochtend wakker werd, zei je dan tegen je lief: ‘schat, I’m Lady Chef of the Year’?

‘Nee, net niet. Ik wist het al langer, dus ik was een beetje voorbereid. Toen ik het hoorde, dacht ik vooral allez jong, dat kan niet. Ik kon het ook moeilijk verzwijgen. Ik heb het onmiddellijk aan mijn ouders verteld. Die waren natuurlijk zo fier als een gieter.’

De ster komt eraan?

‘Ik ben daar nog niet klaar voor jong. Een ster, dat is de perfectie hé. Dat heb ik nog niet. Een ster krijgen is trouwens niet zo moeilijk, een ster behouden is een ander verhaal.’

Word jij niet gek van al die kookprogramma’s?

‘Ik moet eerlijk toegeven dat ik zelf ook kijk. Ik ben verslaafd aan de culinaire zender Njam! Ik erger me wel aan kookprogramma’s waarin ze foutieve informatie geven. Ik zag onlangs een kookprogramma waarin ze beweerden dat je verse coquilles niet mag spoelen met water omdat ze dan verschrompelen zoals een champignon. Onzin. Een coquille moet je onder koud stromend water wassen. Punt uit. Die dingen komen uit de zee hé, die kunnen best tegen water. Als je dat niet doet, krijg je een hele vieze smaak.’

Kan je wat opsteken van SOS Piet?

‘Ik vind Piet echt een heerlijke kerel. Ik lach me er kapot mee. Maar iedereen kan wel lachen met Pietje, hij heeft het toch gemaakt hé. Hij doet het toch maar.’

Voor welk miseriegerecht mag hij langskomen?

‘Ik ben een kok dus als ik iets niet kan klaarmaken, zal ik er alles aan doen om het toch te kunnen maken. No way dat ik iets niet kan. Dat staat niet in mijn woordenboek.’

Piet geeft grif toe dat hij geen ei kan koken.

‘Als ik mijn maandstonden heb, kan ik geen mayonaise maken. Echt niet. Ik weet niet hoe dat komt. Elke maand is het van dat. Ook een ei koken lukt dan niet. Dan roepen de mannen van de keuken is het weer de tijd van de maand, ja? Dan mogen zij het doen.’ (lacht)

Dit bericht werd geplaatst in Holebi, Lifestyle, Media, Televisie en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Lady Chef of the Year Yanaika Skrzyszkowiak houdt van Piet

  1. Pingback: Laptop Lady Chef Yanaika Skrzyszkowiak (Excuisa) gestolen | Lacquemant

  2. Pingback: Yanaïka Skrzyszkowiak stopt ‘Mijn Restaurant’ Exquisa in Hasselt | Lacquemant

Geef een reactie

