Moord op homoactivist David Kato: Sven Pichal wilt actie van Buitenlandse Zaken

Sven Pichal, radiomaker en voorzitter van Het Roze Huis, verwacht dat minister van Buitenlandse Zaken Steven Vanackere Oeganda interpelleert. Homofobie heerst in het Afrikaanse land. Woensdag werd homoactivist David Kato vermoord.

Beste minister Vanackere, BIJ DE DOOD VAN EEN UGANDESE HOMO, Sven Pichal, De Standaard, 29.01.2010

Dat iemand wordt vermoord omdat hij homoseksueel is, het kan er bij SVEN PICHAL niet in. Hij rekent erop dat België voortaan een rol wil spelen om die schande de wereld uit te helpen.

Voelde u dat nieuws ook in uw buik? Donderdagochtend voelde ik die pijn toen ik de dood vernam van de Ugandese holebi-activist David Kato. Hij werd met ingeslagen hoofd teruggevonden in zijn huis in Uganda. Ik dacht meteen terug aan zijn doortocht vorig jaar hier in Brussel. Hij was hier onder meer om de onaanvaardbare homofobie in zijn land aan te kaarten in het Europese parlement. Niet veel later stonden Davids naam en foto, samen met die van 99 andere homo’s, in de populaire Ugandese tabloid Rolling Stone onder de kop ‘Hang them!’

Mijn buikpijn is nog niet over. En vergeef me dat ik u aanspreek. Ik doe dat met het idee dat u een politiek mandaat heeft waarmee u iets kan doen. Lopende zaken of niet. Meer nog. Vergeef me dat ik van u zelfs een antwoord verwacht. In woorden én in daden. Want David Kato moet het allerlaatste argument zijn dat wij u bij deze, als holebi- en transgenderbeweging, hebben aangereikt om over te gaan tot actie. Binnen het buitenlandbeleid van dit land moet eindelijk eens volwaardig plaats worden gemaakt om te ijveren voor gelijke holebi- en transgenderrechten wereldwijd.

Stappenplan

Als ik zo vrij mag zijn, zou ik graag uw agenda mee bepalen de komende dagen. Ook al hebt u daarnaast nog andere dingen te doen. Daarom een aantal opties.

Als u niet veel tijd heeft, dan kunnen we voor het minimum gaan. De Ugandese ambassadeur interpelleren en bij hem een objectief onderzoek eisen naar de moord op Kato. Om het u gemakkelijk te maken, heb ik zijn telefoonnummer en e-mailadres al opgezocht. Ik kan ze u altijd doorsturen, maar u vindt ze ook gewoon op internet. Geen dank.

Als u meer tijd hebt, dan heb ik wel meer plannen waarmee u zich kan bezighouden. U kan erop toezien dat Ugandese asielzoekers die in België en in Europa een lopende procedure hebben op grond van homoseksualiteit, niet teruggestuurd worden. U zou samen met uw collega’s een discussie kunnen opstarten: kunnen we ontwikkelingshulp koppelen aan duidelijke voorwaarden. Voorwaarden zoals gelijke rechten voor holebi’s, transgenders. En meteen ook voor vrouwen. Dat lijkt me niet minder dan terecht.

Als u echt tijd te veel heeft, kan u misschien ook een draaiboek opstellen. Hoe reageren wanneer mensenrechten van holebi’s en transgenders worden geschonden in het buitenland. Ik denk dat het voor u of uw opvolger nog vaker zijn nut kan bewijzen.

Met al deze opties kan België het voortouw nemen in het debat over ondeelbare en universele mensenrechten, lijkt me. Tenzij u liever niet in de kijker loopt.

(Meneer de minister. Excuseert u me voor de toon. Maar ik duizel nog. Dit is boosheid. Ik kan er nog steeds niet bij dat je een hamer op je hoofd kan krijgen, alleen maar omdat je homo bent. U, meneer Vanackere, kan die emotie omzetten in ratio.)

Steun van Ban Ki-moon

Loop ik te hard van stapel? De daders en hun motief zijn nog niet bekend, dat klopt. Maar we weten wel wie een rol speelt in het homofobe klimaat in Uganda. Een recent rapport beschrijft hoe conservatieve Amerikaanse evangelisten hun strijdperk naar Afrika exporteren. Met ontwikkelingshulp als toegangspoort en met de oude koloniale sodomiewetten die onze vorige generaties er hebben achtergelaten. Rioolkranten als Red Pepper en Rolling Stone versterken de waanidee dat het Westen homoseksualiteit importeert om de Afrikaanse cultuur te vernietigen.

Dat lijken me al twee argumenten om nu al tot actie over te gaan.

Als we verder dan Uganda kijken – en dat weet u ongetwijfeld ook – is er internationaal al langer geduw en getrek rond de morele controle over (homo)seksualiteit. Bij een recente VN-stemming over de bescherming tegen buitengerechtelijke executies werden holebi’s eerst geschrapt als extra kwetsbare groep. Na fel protest uit het Westen werden ze gelukkig weer opgenomen, al was dat een dubbeltje op zijn kant. Het is een precedent dat aantoont dat een Europees land als België waakzaam moet zijn. En als het aan mij ligt ook durf moet tonen om actief op te komen voor holebi’s en transgenders in internationale context.

U wordt trouwens geruggensteund. VN-secretaris-generaal Ban Ki-moon zei na die discussie dat culturele en religieuze argumenten nooit gebruikt mogen worden om holebi’s en transgenders hun mensenrechten te ontzeggen. Zet daar de gruwelijke woorden tegenover van de Ugandese hoofdredacteur van Rolling Stone als reactie op de dood van David Kato: ‘Wij beoogden met ons artikel geen aanvallen door burgers, maar enkel de invoering van de doodstraf voor wie homo is.’ (DS 28 januari)

Aan u de kans om de mooie woorden van Ban Ki-moon om te zetten in daden die de vreselijke woorden (en intussen moordende daden) van Rolling Stone de wereld uithelpen. Aan u om binnen het buitenlandbeleid ruimte te maken voor gelijke rechten voor holebi’s en transgenders. En als u nog ruggensteun nodig heeft, hier in België is een grote holebi- en transgenderbeweging die u graag wil adviseren.

Dit bericht werd geplaatst in Antwerpen, Holebi, Media, Politiek, Radio en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Moord op homoactivist David Kato: Sven Pichal wilt actie van Buitenlandse Zaken

  1. Pingback: Tweets that mention Moord op homoactivist David Kato: Sven Pichal wilt actie van Buitenlandse Zaken | Lacquemant -- Topsy.com

Geef een reactie

