Homokoppel Peter Meurrens en Laurent Ghilain wacht al 2 jaar Oekraïnse draagmoederbaby (+ integrale video)

Brusselaars Peter Meurrens (37) en Laurent Ghilain (27) wachten al twee jaar op hun zoontje Samuel. Samuel zit vast in een weeshuis in de vroegere Sovjetrepubliek Oekraïne.

Homokoppel wacht al twee jaar op hun kind

Het verdriet is enorm bij Peter Meurrens (37) en Laurent Ghilain (27). Het homokoppel heeft een zoontje van twee, Samuel, dat vastzit in een Oekraïens weeshuis. Dat blijft zo tot een Belgische rechter de vaderschapsband eindelijk wil erkennen.

Peter: “Adoptie kan in ons land, maar bleek in de praktijk zo moeilijk, dat we voor een draagmoeder kozen uit Oekraïne, waar dat legaal is. Maar niemand had verwacht dat uitgerekend de Belgische autoriteiten zouden tegenwerken.”

Het jongetje is verwekt met het zaad van Laurent bij een Oekraïense draagmoeder, die hem meteen na de geboorte zoals afgesproken afstond. De problemen begonnen toen de Belgische consul in Kiev de pasgeboren baby geen Belgisch paspoort wilde geven. Bart Ouvry van het ministerie van Buitenlandse Zaken: “De praktijk van draagmoeders is eigenlijk een leemte in de Belgische wet. Daardoor kunnen we de nationaliteit van het kind niet erkennen.”

“Eigenlijk zijn we te eerlijk geweest, we hadden hem beter meteen meegenomen met een toeristenvisum, dan was hij wel illegaal in België maar tenminste bij ons”, vertelt Laurent. “Die meubeltjes staan hier nu twee jaar, de luiertafel zal niet meer nodig zijn en het bedje is intussen te klein.” Peter is vooral bang voor de toekomst: “Een jaar bij een Oekraïense pleegmoeder en een jaar in een koud weeshuis, daar komt een kind niet ongerept uit.”

Het verhaal nam enkele speciale wendingen. Twee Belgische vrouwen wilden het kind meenemen, maar werden opgesloten voor ontvoering.  Dat deel verscheen eerder in de kranten. Peter en Laurant doen hun verhaal in Koppen.

Bekijk de reportage.

Dit bericht werd geplaatst in Holebi, Media, Politiek en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

23 reacties op Homokoppel Peter Meurrens en Laurent Ghilain wacht al 2 jaar Oekraïnse draagmoederbaby (+ integrale video)

  1. Griet zegt:

    Verschrikkelijk… Ik hoop dat er gauw een oplossing komt. Hier zijn geen woorden voor.

  2. Inge Deckx zegt:

    Dit is dramatisch.
    Dat zoiets mogelijk is. Samuel zou al twee jaar in een liefdevol gezin kunnen opgroeien, bij twee papa’s die hem doodgraag zien.
    Komaan, wie is hier nog ongevoelig voor.
    Hier moet dringend iets aan gedaan worden! Hopelijk worden de verantwoordelijken wakker en wijzen ze Samuel aan de papa’s toe!

  3. charlotte zegt:

    Komaan zeg! Dit kan toch niet. Kan hier echt niets aan gedaan worden?

  4. Els zegt:

    Dit is echt een SCHANDE !!! Zijn er nog niet genoeg ongelukkige kindjes, die waarschijnlijk nooit de kans zullen hebben om in een liefdevol gezin op te groeien? Wat hadden die jongens moeten doen om aan een kindje te geraken??? Wachten op een mogelijke adoptie, met de onzekerheid of het ooit zou lukken? Ik denk niet dat er veel gezond verstand nodig is om te verstaan dat dit jongetje al 2 jaar bij zijn ongetwijfeld fantastische papa’s had moeten wonen. Breng aub die documenten in orde en zorg dat deze 3 mensen aan hun leven kunnen beginnen! Er is al genoeg miserie op de wereld…

  5. Nancy zegt:

    afschuwelijk!! Hoop dat ze moed houden!

  6. raf__ zegt:

    Dit is een drama voor het kind, veroorzaakt door totale roekeloosheid van een koppel met een hoogdringende kinderwens die blijkbaar onmiddellijk moest vervuld worden.

    Commercieel draagmoederschap is in geen enkel land in de Europese Unie toegelaten. Daar zijn terechte en fundamentele ethische bezwaren voor. Een kind is geen handelswaar. Bovendien heeft een kind volgens het VN-verdrag voor de Rechten van het Kind (IVRK) het recht om hun biologische moeder én vader te kennen.

    Met de keuze voor een draagmoeder in Oekraïne die een royale vergoeding krijgt voor het draagmoederschap en na de geboorte het kind onmiddellijk afstaat worden deze twee belangrijke ethische principes flagrant geschonden.

    In mijn ogen heeft het koppel op een totaal onethische manier gehandeld.
    Het VRT-magazine Koppen heeft bovendien een eenzijdige en slordige reportage afgeleverd. Over de rechten van het kind werd bijvoorbeeld met geen woord gerept.

    En als ik de uiterst commerciële Oekraïense website uit de reportage eens goed bekijk, is dit eigenlijk zuivere kinderhandel: http://www.surrogate-mother.ru/eng/price.html

    • Piglet zegt:

      Het belangrijkste voor een kind is dat het liefdevolle ouders heeft, bloedband of verworven band. Dat zie ik vaak genoeg zowel privé als binnen mijn werk (bijzondere jeugdzorg).
      Ik kreeg uit de reportage helemaal niet de indruk dat deze mannen hun kind “gekocht” hebben of “roekeloos” geweest zijn, in tegendeel. Dit kind is super gewenst en heeft het recht om bij zijn ouders te zijn: zijn biologische vader en zijn wensvader.
      Wat me hier schokt is de absurde bureaucratie. “Het is een leemte in de Belgische wetgeving”. En daar moet dit kind voor opgeofferd worden? Voor een “leemte”? Alstublieft zeg.

      • raf__ zegt:

        De reportage heeft inderdaad de roekeloosheid van het koppel niet belicht.
        Het gaat helemaal niet over bureaucratie of een leemte in de wetgeving. In de hele Europese Unie is commercieel draagmoederschap in de strafwet opgenomen. Uit de ethische overweging dat een kind geen handelswaar is en dat een kind recht heeft om de identiteit van zijn biologische moeder kennen. In de groei naar volwassenheid zal het kind toch vragen beginnen stellen over zijn afkomst.
        Ik heb sterk de indruk dat het koppel op dat moment nogmaals met de mond vol tanden zal staan. Net zoals nu.

    • anonieme vader zegt:

      Misschien moeten we wat voorzichtig zijn met reacties. Uit de reportage komen we niet precies te weten wat die jongens gedaan hebben voor ze eraan begonnen. Hebben ze voldoende advies ingewonnen? Heeft men ze verkeerd ingelicht? Eerst weten, dan oordelen… In elk geval is het mensonterend dat er niets ondernomen kon worden om een pasgeboren kindje onmiddellijk bij zijn ouders te laten opgroeien; nu heeft het al zoveel liefde en ervaringen mislopen..heel erg allemaal.
      In verband met de rechten van het kind wil ik wel even melden dat ikzelf met mijn vriend een kindje opvoed dat we via een draagmoeder hebben. Het kindje leeft dus bij zijn biologische vader én een liefhebbende adoptievader; het heeft twee ouders én het weet wie het gedragen heeft! Ik vermeld er ook bij dat dit draagmoederschap niéts commercieels over zich had: enkel een daad uit pure mensenliefde. Ook dit bestaat gelukkig nog, hoe zeldzaam ook.

      • denise zegt:

        Als moeder van twee kinderen vind ik het kotswekkend, het idee dat een kind als een hondje weggenomen wordt om bij twee liefhebbende baasjes geplaatst te worden. Puppies laat je nog zo’n vier weken bij hun moeder, voor de moedermelk. Ik vraag me af hoe het hier afgehandeld was. Een pilletje tegen moederlijke gevoelens?

    • lolita zegt:

      Draagmoederschap (commerciele) is veboden maar als 2 lesbiennes een baby willen laten die zich bevruchten door een spermadonor en dit ook onder betaling in alle ziekenehuizen??? Zij zijn geboren met een baarmoeder en hebben het geluk om op deze manier een kind te krijgen homokoppels niet!!!
      Nu is de vraag weten al die kinderen wie hun papa is of wordt er later gezegd je komt door een spuitje bij mama in de buik???
      Ik vind dat er dringend iets aan moet gedaan worden wat homo’s zijn zeer benadeeld als het om kindjes krijgen gaat. En ik vind het een schande dat de adoptie wet zoveel kostbare tijd neemt, Als je op een normale manier kindjes krijgt is er blijkbaar geen screening nodig dan wordt naar niks gekeken en dagelijks op het nieuws hoor je schrijnende verhalen over kindermishandeling!!!
      Dat de wijkagent maar eens regelmatig aan deur aan deur gaat kijken onverwacht zo kan veel voorkomen worden en geef mensen die een baby willen adopteren meer steun en een snelle verloop van de procedure want dit is echt belachelijk jaren wachten!!!! en draagmoederschap moet kunnen met een kostenvergoeding binnen het normale!!!

  7. Matthias zegt:

    Ik ben 18 jaar en heb net naar koppen gekeken. Ik moet eerlijk zeggen dat de beelden die ik heb gezien mij erg hebben geraakt … Peter en Laurent zien er mij 2 superlieve mensen uit en zouden echt geweldige papa’s zijn. Ik bewonder hun doorzettingsvermogen enorm ! Het moet emotioneel echt heel moeilijk zijn voor hen, maar ze blijven vechten voor hun kindje. Ik hoop uit de grond van mijn hart dat ze erin zullen slagen om hun zoontje in België krijgen en wens hen het allerbeste toe.

  8. -JC- zegt:

    Ik vind wel dat je zulke dingen heel goed moet voorbereiden, en dus alle hiaten in de wet moet kennen voordat je dit besluit te doen. Kinderwens oké, maar nu zit er een kind in een weeshuis…….Waarom kan het kind niet bij de draagmoeder en sturen zij dan geld zodat de omstandigheden beter zijn voor Samuel?

  9. Beke peter zegt:

    ik vind het bijzonder erg wat jullie overkomt,het is onrechtvaardig
    weet dat ik jullie steun
    jullie zijn samen met de kleine samuel in mijn gedachten
    peter

  10. Mimi zegt:

    Heel erg voor jullie beiden. , en voor de kleine Samuel.
    Blijf naar een oplossing zoeken. , er moet toch iets mogelijk zijn. om jullie kindje naar
    hier te krijgen. , en zo snel mogelijk.
    Politici laat a.u.b. uw hart spreken. Dit moet toch opgelost kunnen worden zeker.!
    Illegalen worden hier toegelaten en krijgen verzorging. !!!
    Konden wij maar iets doen.. Ik ben er niet goed van, !

    Veel sterkte

  11. Toine zegt:

    Ik leef met jullie mee mannen ! wat verschrikkelijk ! zijn jullie er wel al geweest, om het kind te zien ? heel veel sterkte mannen !

  12. Pingback: WJNH: politiek schoot in actie na belspelrel in Basta, maar doet niets om 2 homovaders aan hun biologisch kind te helpen | Lacquemant

  13. Pingback: Homo-ouders van draagmoeder-kind « Anders Des Te Beter

  14. sean zegt:

    Ik hoop dat er op het laatste moment geen problemen zullen opdagen en dat de kleine Samuel eindelijk zijn echte thuis zal mogen ervaren. Ik ben er zeker van dat Peter en Laurent zo veel liefde te geven hebben dat Samuel heel vlug zijn slechte ervaringen zal kunnen vergeten. Ik wens jullie alle 3 samen een prachtige toekomst!

  15. Pingback: Koppen: Homokoppel Peter Meurrens en Laurent Ghilain hebben eindelijk hun Oekraïense Samuel | Lacquemant

  16. Ria Wuite zegt:

    Ik lees dat Samuel nu bij jullie is GELUKKIG wens jullie 3tjes heel veel gezinsgeluk!

Geef een reactie

