Lady Gaga = product van het jaar 2010

Misschien is Justin Bieber de meest gegoogelde celebrity in 2010, maar Lady Gaga is echt het product van het jaar. Gagamania rules overal. Haar concerten zijn waanzinnig, haar homovriendelijkheid charmerend (maar ook vermoeiend). Laat je paws (klauwen) maar maar zien, monsters.

Echt niet gek, die Lady Gaga, Johan Rasking, De Standaard, 30.12.2010
EXTRAVAGANT POPIDOOL LEVERT NIEUW BUSINESSMODEL AAN MUZIEKINDUSTRIE

BRUSSEL – Beroemd zijn is een kunst. Niemand weet deze wijsheid beter in de praktijk te brengen dan het Amerikaanse popidool Lady Gaga. De meest extravagante muziekster van het moment is een icoon. Voor haar fans, maar ook voor de managers in de muziekindustrie.

Amper twee jaar geleden is Stefani Germanotta –alias Lady Gaga– aan haar indrukwekkende bestorming van de showbizzhemel begonnen, als voorprogramma van de meidengroep Pussycat Dolls. Dat was al een stap vooruit voor de artieste uit New York, die haar carrière was begonnen in de nachtclubs van Manhattan. Maar sindsdien is het wel heel erg hard gegaan. Vandaag geldt de 24-jarige Lady Gaga als de grootste popster van haar generatie en overschrijdt haar populariteit die van Madonna in haar beste dagen.

Ook in ons land is ze een megaster. In mei en later opnieuw in november streek haar Monster Ball-tournee vier avonden lang neer in het Antwerpse sportpaleis. De optredens waren in een mum van tijd uitverkocht, of wat dacht u.

Toch zijn het niet haar meezingliedjes die van Lady Gaga een fenomeen maken. De overgrote meerderheid van de artikels die over haar verschijnen, gaan trouwens niet over muziek. Concert-recensies beschrijven vooral uitvoerig haar kostuumwissels en de buitenissige kantjes van het podiumdecor. Meer musical dan optreden, meer modeshow dan muziekconcert, zoiets.

Zo wil Lady Gaga het zelf. Want haar muzikale vaardigheden verbleken bij haar echte talent: het bespelen van de media, als onderdeel van een uitgekiende marketingmachine. Voor toeval is er geen plaats bij Lady Gaga. Haar steeds weer wisselende look lijkt spontaan, maar is in werkelijkheid het resultaat van een strak geregisseerde imagopolitiek. Volgens journalisten die haar van kortbij volgen, trekt ze zelf aan alle touwtjes en is ze geen product van een of andere producer of manager.

De betekenis van Lady Gaga voor de muziekindustrie kan moeilijk overschat worden. Ze staat symbool voor het muziekbusinessmodel van de 21ste eeuw, door als een van de allereerste artiesten een zogenaamd 360-gradencontract af te sluiten met een platenmaatschappij, in haar geval met Universal Music. Dat contract stipuleert dat de platenfirma extra geld op tafel legt voor de promotie van Lady Gaga. In ruil mag Universal meedelen in de inkomsten door merchandising, concerten en sponsoringcontracten. Dat extra geld compenseert ongetwijfeld de gedaalde inkomsten uit de platenverkoop.

Niet dat ze geen platen verkoopt. Van haar debuut-cd The Fame werden inmiddels 13miljoen exemplaren verkocht. Méér, ze weet zelfs te verdienen aan de gratis downloads van haar nummers op het internet. Voor elke song die gestreamd wordt via Google, Yahoo of YouTube vangt Lady Gaga naar verluidt een fractie van een eurocent. Niet veel, maar vele kleintjes maken wel één groot bedrag. Internetonderzoek leert dat het aantal gratis gestreamde nummers van Gaga al tot meer dan 300 miljoen is opgelopen.

Gaga heeft de oude muziekindustrie leren omgaan met de nieuwste internettechnologie. Zelf haalt ze op het internet het ene record na het andere binnen (zie inzet). Ze doet er dan ook alles aan voortdurend in het nieuws te blijven lopen. Op Facebook onderhoudt ze een relatie met miljoenen fans; idem dito voor Twitter. Ze bespeelt de gevoelens van miljoenen fans met berichten over haar problemen met haarlak, of over haar nieuwe garderobe. Elk fait divers haalt wereldwijd de nieuwe èn de oude media, want ook in de celebrity-rubriek van de kranten is ze alomtegenwoordig.

Lady Gaga geldt als schoolvoorbeeld van ‘virale marketing’: alles wat ze zingt, alles wat ze draagt, alles wat ze doet of zegt op het internet wordt een gespreksonderwerp. Zo waakt ze er angstvallig over dat de paparazzi geen plaatjes kunnen schieten die niet stroken met het beeld dat ze aan de wereld wil verkopen. Dat beeld is dubbel: ze ziet er altijd piekfijn uit, een echte fashionista, maar wel met een stevige hoek af. Soms wordt dat extravagante erg extreem, met de vleesjurk op de prijsuitreiking van de MTV Video Awards als hoogtepunt (zie inzet). De perfecte illustratie van het motto ‘ugly is sexy’.

Het moet gezegd: Lady Gaga is geen stereotype schoonheid. De kunstenaars bij Madame Tussaud hebben allicht niet veel moeite gehad om haar witte, mimiekloze gezicht te boetseren, luidt het smalend bij critici. Maar haar extravagante stijl trekt wel altijd de aandacht. En dat weet ze te verzilveren. Lady Gaga heeft sponsorcontracten lopen met het cosmeticamerk Estée Lauder, fotofabrikant Polaroid, de telecomgroep Virgin Mobile en met onlinemodeverkoper Asos.com.

Voor 35miljoen dollar mag Estée Lauder uitpakken met de overdadig bestifte lippen van Lady Gaga, als promotie voor de lippenstift Viva Glam. Bij Polaroid wist ze het te schoppen tot creative director& inventor of specialty products, als dank omdat ze in een van haar videoclips een Polaroid-camera gebruikt. En in de clip voor haar hit Telephone krijgt ze in de gevangenis tot twee keer toe een telefoontje op haar Virgin Mobile-gsm.

Bedrijven die Lady Gaga als uithangbord mogen gebruiken, voelen dat meteen in hun verkoopcijfers.

Ascos.com zag zijn onlineverkoop in de voorbije kerstperiode naar eigen zeggen met 30procent stijgen.

Dat alles doet de kassa bij Stefani Germanotta stevig rinkelen. De verkoop van haar platen, de opbrengsten van haar concerten en alle bijhorende commerciële extraatjes leverden haar vorig jaar het niet onaardige bedrag van 62miljoen dollar op.

Ook hier stopt het verhaal niet. Lady Gaga speelt haar roem bewust uit om een eigen politiek-maatschappelijke boodschap uit te dragen, zoals ze toont met haar engagement voor de homobeweging (zie inzet). Vorige maand speelde ze nog een hoofdrol in een geldinzamelactie voor de strijd tegen aids in Afrika. Lady Gaga voerde een peloton supersterren aan die beloofden om –tijdelijk– al hun activiteiten op Facebook en Twitter stop te zetten, in ruil voor donaties van fans aan het aids-hulpproject. De initiatiefnemers voorspelden dat alleen al de ‘digitale dood’ van Gaga voldoende zou zijn om de beoogde 1miljoen dollar op te rapen.

Het kan dan ook niet verbazen dat Lady Gaga dit jaar –voor het eerst– is opgedoken in zowat alle lijstjes met beroemde en machtige vrouwen.

In de jaarlijkse rangschikking van het Amerikaanse magazine Forbes prijkte ze op de zevende plaats, na onder meer presidentsvrouw Michelle Obama, de Duitse bondskanselier Angela Merkel en tv-ster Oprah Winfrey. In de ‘Celebrity100′, de lijst die het magazine Forbes jaarlijks opmaakt met de meest invloedrijke beroemdheden, stond ze zelfs op de vierde plaats.

Wat moet dat in 2011 worden? Nog meer roem? Nog meer aanhangers? Of botst Lady Gaga op de grenzen van haar grensverleggende marketingsucces?

Misschien verwoordde de oude rocker Ozzy Osbourne, die ondanks zijn leeftijd zelf ook nog behoorlijk extravagant uit de hoek kan komen, het onlangs nog het best: ‘Lady Gaga is te veel aanwezig, ze wordt te veel gepromoot. Ik word er ziek van. Ik vind haar leuk, maar ik zie haar gewoon te veel in de media. Ze moet echt even pauzeren, al was het maar voor een uurtje.’

Driemaal op-en-top Lady Gaga

1. Internetkoningin

Op het internet valt niet aan Lady Gaga te ontsnappen. Statistisch bekeken heeft één wereldbewoner op de zes al een videoclip van Lady Gaga aangeklikt op YouTube. Als eerste popster overschreed ze op YouTube de kaap van 1miljard hits. Ze heeft ook als enige meer dan 10miljoen fans op Facebook, waarmee ze beter doet dan de Amerikaanse president Barack Obama, èn op Twitter. Wie op haar naam zoekt in google.be krijgt ‘ongeveer 143 miljoen’ resultaten.

2. Vleesjurk

Tijdens haar optredens pakt Lady Gaga uit met de meest extravagante verkleedpartijen. De ene keer draagt ze doorzichtige nonnenkleedjes waarbij haar tepels met zwarte kruisjes worden afgeplakt, de andere keer zijn het behaatjes waar vuurwerk komt uitgespat. Of ze komt het podium opgestapt in een pak dat volledig uit spiegelglas is opgebouwd. Maar het meeste ophef veroorzaakte ze tot dusver met haar verschijning op de prijsuitreiking van de MTV Video Awards. Daar droeg ze een jurk van… lappen rauw vlees. De vleesjurk belandde dit jaar op de eerste plaats in de verlanglijstjes voor Halloween.

3. Dubbele liefde

In september van dit jaar stapte Lady Gaga mee op in een protestbijeenkomst in Portland, in de staat Oregon, tegen de discriminatie van homo’s in het Amerikaanse leger. Ze plaatste een video op het internet waarin ze aandrong op gelijke rechten voor homo’s. Over zichzelf zegt Lady Gaga dat ze biseksueel is.

De 24-jarige popzangeres had een relatie met de langharige 32-jarige rocker Luc Carl, maar het koppel ging uit elkaar kort voor Gaga wereldwijd doorbrak. Onlangs werd ze met een vriendin gesignaleerd op hotel in Parijs. Door met haar seksualiteit te spelen, zaait ze bewust verwarring en choqueert ze haar fans een beetje, naar het voorbeeld van haar idool David Bowie.

Dit bericht werd geplaatst in Holebi, Media, Muziek en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Lady Gaga = product van het jaar 2010

  1. Pingback: Lady Gaga noemt holebi’s expliciet in haar song Born This Way | Lacquemant

  2. Pingback: “Lady Gaga heeft geen macht, maar overtuigingskracht” | Lacquemant

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s