Rudy Borremans weer priester: “ik blijf voor altijd homopriester en Léonard heeft positief verrast”

Ruddy Borremans, de ‘mediagenieke’ en mediageile (?) homopriester, start op 1 januari terug als priester.

‘Aartsbisschop Léonard heeft me positief verrast’, Inge Bosschaerts, Het Nieuwsblad, 18.12.2010

Rudy Borremans verbreekt op 1 januari de stilte en gaat dan aan de slag als priester in het decanaat Diest. ‘Al vrees ik dat ik voor veel mensen altijd de homopriester zal blijven’, zegt hij. Inge Bosschaerts

Rudy Borremans heeft er al een bewogen priestercarrière op zitten. Toen hij zich eind de

jaren negentig outte als homo en het nieuws uitlekte dat hij samenwoonde met zijn vriend, mocht hij opstappen als onderpastoor in Tienen. Ook als medeoprichter van de organisatie Rent a Priest – die priesters ‘verhuurde’ aan mensen die zich niet thuis voelen in de katholieke Kerk – lag hij onder vuur. En in 2008 nam Borremans ontslag als priester in Kortenberg na een conflict met de federatiepastoor. Hij hield zich even op de achtergrond, maar na een lange periode van stilte gaat Borremans op 1 januari weer aan de slag als priester. Hij krijgt één of meerdere parochies in het decanaat Diest.

Bent u een tevreden man?

Rudy Borremans: ‘Zeker en vast. Na de heisa in Kortenberg heb ik me bewust een hele tijd op de achtergrond gehouden. Maar wat blijft er dan over? Alleen de titel. Dan ben je weliswaar gewijd tot priester, maar als er geen beroep gedaan wordt op jou dan betekent dat niets. Ik heb dan maar mijn stoute schoenen aangetrokken en aan de aartsbisschop laten weten: Hé, ik ben er ook nog!’

Aartsbisschop Léonard staat nochtans niet bekend als een man die de homogemeenschap een warm hart toedraagt. Hij vergeleek homoseksualiteit zelfs met anorexia. Zat u dan niet met een geweldig ei toen u bij hem op gesprek moest?

‘Om eerlijk te zijn: toch wel ja. Ik wist zeker dat hij mijn voorgeschiedenis kende, dus ik was wel een beetje bang voor zijn reactie. Ik kende Léonard ook niet. Kardinaal Danneels heeft altijd veel begrip gehad voor mijn situatie. Ik wist niet of aartsbisschop Léonard ook zo begripvol zou zijn. Zeker niet na alle berichten die over hem verschenen zijn. Maar ik moet zeggen: hij heeft me positief verrast. Hij was warm, integer en begripvol. Eigenlijk kon ik de bisschop met wie ik een gesprek had niet rijmen met de bisschop die al die controversiële uitspraken deed.’

Hoe heeft u die heisa rond zijn persoon eigenlijk gevolgd?

‘Goh, van op een afstand. Ik ben zelf ook een hele tijd opgevoerd in de media, tijdens een periode waarin ik het zowel privé als op professioneel vlak heel moeilijk had. En hoe correct het ook wordt voorgesteld, de mensen vormen zich toch altijd een eigen beeld. Ik ben toen letterlijk bespuwd op straat. Dus ik ben heel voorzichtig met het beoordelen van mensen op basis van wat ik in de media zie. Ik heb aartsbisschop Léonard dan ook altijd het nodige krediet gegeven. Wat niet wegneemt dat zijn uitspraken kwetsend blijven voor bepaalde groepen. Al ben ik ervan overtuigd dat het zo niet bedoeld was.’

U zei het net zelf: uw privé-situatie is destijds ook breed uitgesmeerd in de media. Bent u bang dat u voor altijd ‘de homopriester’ zal blijven?

(denkt na) ‘Ik denk wel dat ik dat mijn leven lang zal meedragen, ja. Maar dat heeft zowel voor- als nadelen. Als ik op 1 januari een of meerdere parochies toegewezen krijg in Diest, zal die stempel misschien een hypotheek leggen op mijn contact met conservatieve parochianen. Maar aan de andere kant kan het ook een voordeel zijn. Parochianen die plots geconfronteerd worden met een kleinzoon of kleindochter die worstelt met zijn of haar geaardheid, zullen misschien makkelijker bij mij om raad komen vragen.’

Overal waar u priester was, was u immens populair. Hoopt u dat u ook in Diest de kerken weer kan laten vollopen?

‘Immens populair. Amai, ik ben blij met die uitdrukking. Goh, ik hoop het natuurlijk hé. Al is dat niet evident, zeker niet in een periode waarin veel mensen worstelen met hun geloofsovertuiging. Ik ga in eerste instantie proberen om de mensen te leren kennen. Ongeacht of ze nu kerkelijk zijn of niet, en zonder dat ik ze elke zondag in de kerk verwacht. Al moet ik daar nu ook niet flauw over doen: het is natuurlijk leuker om de eucharistie te vieren met veel mensen dan met slechts een handvol mensen.’

Nochtans bleek uit een studie van de KU Leuven dat – als het aan dit tempo verder gaat – er in 2016 niemand meer in de kerk zou zitten.

‘Dat is al wel heel snel. Dat zou willen zeggen dat Léonard op het einde van zijn ambtstermijn geen kerkgangers meer zou overhouden. Weet je, volgens mij gaat de katholieke gedachte altijd blijven bestaan. Alleen niet in de vorm zoals we die nu kennen: naar de kerk gaan. Ik pleit er dan ook voor om de kerken open te stellen, zodat mensen daar op elk moment van de dag terecht kunnen. Om even te bezinnen, om een kaarsje te branden of tot rust te komen. Zonder dat daar dan per sé een priester vooraan moet staan.’

Wordt een priester dan niet overbodig?

‘Nee, ik ben ervan overtuigd dat wij altijd werk zullen hebben. Ook als de mensen niet meer naar de kerk komen. Trouwens: wie zegt dat die studie klopt? Het kan ook zijn dat we binnen vijf jaar weer nieuwe kerken moeten bouwen hé.’

Maar u kan toch niet ontkennen dat het aantal kerkgangers de jongste jaren niet bepaald gestegen is.

‘Nee, natuurlijk niet. Het bouwt af. En de recente schandalen doen daar geen goed aan.’

Wordt u daar vaak over aangesproken?

‘Toch wel. Vooral door mensen die altijd overtuigd geweest zijn van hun geloof. Ook zij stellen dat nu in vraag. Wat ik dan zeg? Niets, ik luister alleen maar. Wat kan ik daar op zeggen? Ik vind wel dat je een onderscheid moet maken tussen de Kerk van Christus en de Kerk van de mensen. Volgens mij is de Kerk van Christus een goede Kerk, een die we trouw moeten blijven. En die andere, tja. Waar mensen zijn, loopt wel eens iets mis. Dat is niet alleen binnen de Kerk zo, dat is binnen elke gemeenschap zo.’

Wat was eigenlijk uw eerste reactie toen het pedofilieschandaal aan het licht kwam?

‘Ik ben enorm geschrokken. En ik was natuurlijk ook heel kwaad. De schandalen hebben de Kerk enorm getroffen. Weet je wat daar het beste bewijs van is? Het interview met kardinaal Danneels in het programma God en Klein Pierke. Akkoord: het was allemaal mooi in beeld gebracht, met de juiste muziek eronder en in het juiste decor. Maar toch. Ik heb Danneels inhoudelijk al veel sterker gezien. Maar dit heeft hem laten zien als mèns, en dat overtreft voor mij alles wat hij ooit als kardinaal gedaan heeft. Hij heeft zich getoond als een gelovig man die worstelt met alles wat te maken heeft met ‘mens zijn’, zonder de liefde voor de Kerk te verliezen. Ik denk dat het de Kerk goed heeft gedaan. En hem ook.’

Zullen we op een luchtiger manier afsluiten? Wat verwacht u van uw start als priester in Diest?

‘Ik probeer er niet te veel van te verwachten, want dan is de kans groot dat je teleurgesteld wordt. En niemand is gebaat met een gefrustreerde priester. Al hoop ik dat ik de mensen opnieuw kan laten geloven dat er een God is die ons liefheeft.’

Dit bericht werd geplaatst in Godsdienst, Holebi, Media en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Rudy Borremans weer priester: “ik blijf voor altijd homopriester en Léonard heeft positief verrast”

  1. Pingback: Aartsbisschop Léonard: “Als [homopriester] Borremans oprecht is, verdient hij een kans | Lacquemant

  2. Guerric Aerden zegt:

    Geweldig dat Rudy Borremans weer aan de slag gaat als priester in de regio Diest. De mensen daar zijn meestal heel tolerant en vriendelijk. Het is een mooi, oud cultuurland, ook kerkelijk met een Sint-Jan Berchmans, de kartuizers van Zelem, enz… Volgens mij is Rudy de geknipte priester, omdat hij tenminste goed naar zijn affectieve geaardheid heeft gekeken. Dat is een plus. Bij zo iemand mag je je veilig voelen. En hij houdt van de Kerk. En wie van het Lichaam van Christus houdt, houdt ook van Christus. Alle succes, Rudy!

    br. Guerric Aerden ocso (Abdij Westmalle)

  3. Gabriel Papanikitas zegt:

    Een is een zeer goede priester. Hij motiveert jonge mensen om terug naar de kerk te gaan.
    En wat is er fout om van iemand te houden van hetzelfde geslacht?! Men zou mss beter het ‘celibaat wat versoepelen. Zodat we een toenemend tekort aan goede priesters kunnen halveren. Priesters zijn ook mensen met gevoelens.

    Gabriel Papanikitas

    • Jelmer Prins zegt:

      Het celibaat versoepelen, daar volg ik je volledig in. God heeft voor Adam Eva gemaakt omdat hij zich niet meer alleen zou voelen. Maar op vlak van homofilie is de bijbel heel duidelijk, kijk maar naar Sodom en gomora. Begrijp me niet verkeerd, ik heb niets tegen mensen die homo zijn, maar wel iets tegen homofilie zelf.

  4. dirk zegt:

    Homo of niet, Borremans heeft ons in Kortenberg veel doen hopen en ons dan laten stikken. Een lelijke kant van zijn karakter: hij is net zoals de andere priesters, voelt zich verheven boven het gemene lekenvolk en voelt zich te goed om tot een echte dialoog te komen met mensen die niet van de pers zijn. Hoe lang voor hij het in Diest daar ook verkorven heeft? Mede dank zij hem kan ik nu zeggen tegen onze Moeder de Heilige Kerk: pffff… ik heb mijn best gedaan, maar beneden in mijn keuken staat het sop en de kool. Dat is belangrijker.

  5. fondu johan zegt:

    ik ken rudi al lang en vind hem een heel goede priester , hij is naar mijn ervaren nog een priester met de echte overuiging zoals het een priester beaamt ! Soms vind ik het spijtig dat ik hem niet meer zie , ik ben van Leuven waar hij vroeger woondde . Wat ik wel spijtig vind is dat je niet zomaar in kontakt met hem kan komen , heb al een paar keer geprobeerd via de deken maar krijg nooit geen antwoord , mss kan iemand me via hier helpen ,

Geef een reactie

