Coming-out bezorgt Bart Kaëll ereplaats in Top 100 Belgen van het Jaar

Door zijn coming-out is Bart Kaëll zowaar “hip” geworden. Het Laatste Nieuws plaatst hem 93ste in de jaarlijkse Top 100.

“Knuffelgehalte explosief gestegen sinds die outing”, Jelle Brans, Het Laatste Nieuws, 14.12.2010.

Prijs voor de bekentenis van het jaar, het decennium en misschien zelfs de eeuw gaat naar Bart Kaëll. Een maand voor zijn 50ste verjaardag onthulde de zanger (eindelijk) dat hij op mannen valt, en wel op één man in het bijzonder: Luc Appermont. “Sinds die outing is mijn knuffelgehalte pijlsnel de hoogte ingegaan. Na een optreden wil iedereen me omhelzen.”

Het is dezer dagen niet evident om Bart Kaëll te strikken voor een interview. De zanger en zijn lief trekken tijdens de donkere maanden graag naar warme, exotische oorden. Oorden waar deftige gsm-ontvangst ondergeschikt is aan lekker eten en prachtige natuur. Maar voor onze top 100 wil een mens al eens wat moeite doen, en zo komt het dus dat Bart Kaëll – na enig technisch geknoei – via webcam op mijn computerscherm verschijnt. “Sorry, hoor”, klinkt het ontwapenend. “Ik ben dit niet gewoon.” Het wonderjaar van Bart Kaëll blijft maar duren. “Mijn 50ste verjaardag, ‘Masterchef’, die outing… Sinds het begin van mijn carrière in 1983 lijken alle jaren een beetje op elkaar, maar 2010 was… exceptioneel. En onvergetelijk.”

Je outing veroorzaakte een mini-tsunami in Vlaanderen. Was je verbaasd?

“De dag dat het in grote letters in jullie krant stond, heb ik toch even moeten slikken. ‘Wat overkomt mij hier?’, dacht ik. ‘Wat gaan de mensen denken?’ Maar de reacties waren eigenlijk hartverwarmend. Iedereen heeft ons omarmd: vrouwen en mannen, jong en oud, hetero’s én homo’s. Tot mijn eigen verbazing stond ik vorige maand op 1 in de Homo Top 100. Hopelijk ook omdat ze m’n muziek goed vinden.”

Heeft het je leven veranderd?

“Nee. Ik merk wel dat mensen mij anders bekijken, nu ze weten met wie ik leef. Als ik op een podium stap, voel ik soms nog een beetje spanning in de zaal. Maar dan maak ik een grapje en dan rolt de ontlading zó door de zaal. En mijn knuffelgehalte is pijlsnel de hoogte ingegaan. Na een optreden wil iedereen me omhelzen.”

De aflevering van ‘De Jaren Stillekes’ met Luc was memorabel. Jij speelde onder één hoedje met de makers. Thuis geen last mee gehad?

“Maar nee gij. We hebben er allebei van genoten. We kennen elkaar al zo lang, Luc en ik. Hij weet dat ik nooit iets zal doen om hem te kwetsen. Ik vond het belangrijk dat het publiek ook eens een ander kantje van ons te zien kreeg. Wij zijn geen wereldvreemde stijve harken. Wij zijn ook maar gewoon mensen.”

Nooit gedacht: ‘Misschien had ik dit allemaal beter 20 jaar eerder gedaan’?

“Nee. Ik heb nooit last ondervonden van niet out te zijn. Luc en ik gingen er trouwens van uit dat onze relatie een publiek geheim was. Je wil niet weten hoeveel berichtjes ik de voorbije maanden heb gekregen: ‘Proficiat, maar dat wisten we al lang hoor.’ (lacht) Maar ik blijf erbij: ik heb nooit hypocriet geleefd. Wij gingen samen op restaurant en op reis. In hetzelfde

vliegtuig, náást elkaar. Alleen hebben we daar nooit over gecommuniceerd. En we gaan dat in de toekomst ook niet doen. Als ik getrouwd was en kinderen had, zou ik precies hetzelfde gedaan hebben.”

Waarom zijn jullie eigenlijk niet getrouwd?

“Goh… ’t Is er nooit van gekomen. Ik weet het niet. Ik ben een heel romantische ziel. We wonen nu al zo lang samen. Misschien is trouwen de volgende stap.”

Het bleef niet bij die ene onthulling: in één adem door vertelde je ook dat je al allerlei verdovende middelen had geprobeerd.

“Wie heeft er nog nooit een beetje wiet gesmoord, of een lijntje coke gesnoven? Ik was nog zo jong. Niks voor mij. Ik werd er alleen maar actief van. Nog actiever dan anders!”

’t Is nu wel gedaan met je ‘ideale schoonzoon’-imago.

“Dat hebben andere mensen ervan gemaakt. Zolang het kind maar een naam heeft zeker? Ik ben nooit een doetje geweest, hoor: ik doe aan parapente en zo.”

Wat deed 50 worden met je?

“Op zich niet veel, al zit dat getal me wel dwars. Ik weet nog hoe ik als kind dacht over iemand van 50: dat waren stokoude mensen. Maar het mooie aan ouder worden is dat je een overzicht krijgt van wat al gepasseerd is. Jonge mensen zijn vaak ambitieus en egoïstisch. Pas op latere leeftijd leer je relativeren en jezelf bijsturen. Ik lees daar veel boeken over. Ik vind het belangrijk om als een goed mens ouder te worden. Ik geloof in die theorieën, in de wetmatigheid van het leven. Yin en yang.”

Zowel jij als Luc hebben altijd goed geboerd. Kan jij al op pensioen gaan?

“Goh, ik heb met de jaren al wel wat gespaard. En ik heb geen kinderen, dus dat scheelt. Ik kan wel overleven. Maar ik sta veel te graag op een podium. Zolang ik een goed evenwicht kan vinden tussen mijn werk en mijn privéleven, zie ik geen enkele reden om er mee te stoppen.”

Dit bericht werd geplaatst in Holebi, Media, Muziek en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Coming-out bezorgt Bart Kaëll ereplaats in Top 100 Belgen van het Jaar

  1. Pingback: Bart Kaëll en Luc Appermont nu pas samen op de foto | Lacquemant

  2. Pingback: Klopt Lady Gaga Vlaamse kitsch op Homo Top 100 2011? | Lacquemant

Geef een reactie

