Karolien Debecker (MNM) krijgt nog regelmatrig mailtjes over lesbisch-zijn

Karolien Debecker (31) presenteerde op JIM, op Ketnet, op FM Brussel en nu op MNM. Met Tom De Cock vormt ze vaak een zeer sterk duo. En ze doet nog vaak haar coming-out.

‘Ik heb mezelf lang wijsgemaakt dat ik tòch hetero was’, Inge Bosschaerts, Het Nieuwsblad, 20.11.2010

MNM-presentatrice Karolien Debecker (31) mocht het Holebi Filmfestival in Leuven samen met enkele andere bekende holebi’s openen. ‘Het is belangrijk dat bekende koppen voor hun geaardheid uitkomen.’
Leuven

Zou Titanic ook zo’n succes geweest zijn als Leonardo DiCaprio niet met Kate Winslet, maar met Brad Pitt op de boeg van het schip zou staan? Misschien niet, maar het zou wel een statement geweest zijn dat kon tellen. Want in Hollywoodfilms draait het zo goed als altijd om de liefde tussen een man en een vrouw. Flink vervelend, vond het Holebihuis Vlaams-Brabant. En dus organiseren ze nu al voor de tiende keer het Holebi Filmfestival. MNM-presentatrice Karolien Debecker uit Leuven mocht het festival als ‘bekende lesbo’ openen, samen met andere bekende holebi’s als Will Ferdy, Lieven Debrauwer, Truus Druyts en Timo Descamps.

Hoe belangrijk is het dat bekende mensen durven zeggen: ja, ik ben homo of lesbisch?

Karolien Debecker: ‘Heel belangrijk. Vroeger gonsde het bijvoorbeeld van de geruchten over Bart Kaëll. Iedereen wist dat hij homo was, maar hij durfde er niet voor uitkomen. Op die manier creëer je een heel apart sfeertje. Ik dacht: ‘O jee, het is blijkbaar echt niet OK om homo te zijn.’ Zo hou je het taboe in stand, natuurlijk. Ik kende als tiener ook helemaal geen bekende lesbiennes. En als er op televisie dan toch eens over gesproken werd, werd je met clichés om de oren geslagen. Je zag alleen maar de manwijven en de verwijfde mannen. Dat zet je aan het denken: ‘Ik zie er helemaal niet mannelijk uit, ben ik dan wel lesbisch?’ Yasmine was de uitzondering. Zij was lesbisch, maar ook erg vrouwelijk. En ze kwam er dan nog eens voor uit ook.’

Toch is dat taboe de wereld nog niet uit. Er zijn nog altijd tieners die zelfmoord plegen omdat ze worstelen met hun geaardheid.

‘Ik ken veel holebi’s die thuis niet meer binnen mogen omdat ze er voor uitkomen. Pijnlijk hé? Terwijl het zonder dat taboe al moeilijk genoeg is. Als puber ben je sowieso onzeker. Je doet alles om er bij te horen. Merken dat je anders bent is niet makkelijk, en als je dan ook nog eens knal die geaardheid in je gezicht krijgt is dat best even slikken. Daarom zijn al die organisaties zo belangrijk. Er is nu een vangnet. Bovendien kent vandaag de dag iedereen wel iemand die homo of lesbisch is. Zo uitzonderlijk is dat niet meer.’

Hoe ging dat bij jezelf?

‘Moeilijk. Ik zat mijn hele jeugd in een cocon, in een poging mezelf ervan te overtuigen dat ik tòch hetero was. Toen ik veertien was, werd ik voor het eerst verliefd op een meisje. Perfect normaal dacht ik, want ik had in de Joepie gelezen dat elk meisje die fase doormaakt. Maar toen ik zestien was, was het opnieuw van dat. Maar goed, misschien was dat nog altijd ‘die fase’. Op mijn negentiende heb ik het toch nog eens met een jongen geprobeerd, maar toen was het duidelijk: ik val wel degelijk op meisjes. Toch heeft het dan nog twee jaar geduurd voor ik het thuis vertelde. Belachelijk, eigenlijk. Dat is het enige waar ik spijt van heb: dat ik zo lang gewacht heb om het thuis te zeggen. Want er is niks mis mee. Sterker zelfs: als ik morgen opnieuw geboren zou worden, wil ik terug lesbisch zijn!’ (lacht)

Om naar het Holebi Filmfestival te kunnen gaan, bijvoorbeeld. Pik jij al die films mee?

‘Nee, al kies ik elk jaar hier en daar wel een film uit die ik echt wil zien. Want voor alle duidelijkheid: wij gaan niet naar dat festival omdat het nu eenmaal een Holebi Filmfestival is. We gaan voor de films. De kwaliteit van de films ligt best hoog. Je krijgt er geen flauwekul te zien, maar echt goede films.’

Kwatongen gaan natuurlijk zeggen: ‘Hebben die holebi’s nu echt een apart filmfestival nodig? Zo hou je het mysterie errond en dus ook het taboe net in stand.’

‘Ja zeg, tegen iemand die graag tennis speelt zeg je toch ook niet: ‘Ah, jij wil in een tennisclub spelen? Doe eens normaal en speel in een gewone sportclub!’ Het is net heel belangrijk dat er iets als het Holebi Filmfestival bestaat. Hier vind je niet alleen films op maat van holebi’s, maar ook veel infostands waar holebi’s die met vragen zitten terecht kunnen.’

Jij presenteert zelf op radiozender MNM. Krijg jij veel vragen van luisteraars over je geaardheid?

‘Ik krijg af en toe een mailtje, ja. ‘Hoe heb jij het thuis verteld’, willen ze dan weten. Of: ‘Heb jij een vriendin?’ (lacht) Vroeger kreeg ik dat soort vragen vaker, omdat ik toen op Jim tv Shout presenteerde, het eerste programma voor jonge holebi’s op de Vlaamse televisie.’

Daarna werd je ook presentatrice op Ketnet, maar nu doe je uitsluitend radiowerk. Op MNM.

‘Klopt. De start van MNM was heel intensief, waardoor de combinatie met Ketnet moeilijk werd. En trouwens, ik ben intussen 31, je kan niet eeuwig op Ketnet blijven presenteren. Al wil dat nu ook weer niet zeggen dat ik definitief voor de radio kies. Ik blijf die twee liefst van al combineren.’

Genoteerd. Tot slot willen we nog snel een misverstand uit de wereld helpen: die beruchte gaydar, bestaat die echt of is dat een mythe?

‘Die bestaat absoluut! Dat is een soort zesde zintuig dat je ontwikkelt waardoor je meteen weet of iemand lesbisch is of niet. Handig, want het is erg pijnlijk om verliefd te worden op een hetero-meisje. Hoe die gaydar dan precies werkt? Goh, als je vaak in holebi-kringen vertoeft kan je al snel aan iemands gedrag, kledij of manier van praten afleiden of hij of zij hetero is of niet. Al moet ik toegeven: die gaydar durft er af en toe ook wel eens naast zitten.’

Holebi Filmfestival, nog tot 26november in Leuven, Aarschot, Landen, Overijse en Halle http://www.holebifilmfestival.be

Dit bericht werd geplaatst in Film, Holebi, Media, Radio, Televisie en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Karolien Debecker (MNM) krijgt nog regelmatrig mailtjes over lesbisch-zijn

  1. Pingback: Timo Descamps en Karolien Debecker winnen Holebipersoonlijkheid 2011 | Lacquemant

Geef een reactie

