Ann Wauters + Lot Wielfaert beiden zwanger: “gelukkig zijn het geen tweelingen”

Echtgenotes Ann Wauters en Lot Wielfaert verwachten allebei een kind. Gelukkig zijn het geen tweelingen.

‘Gelukkig verwacht geen van ons een tweeling’, Ann-Sofie Dekeyser, Het Nieuwsblad, 20.11.2010

Ze won titels in Frankrijk, Zuid-Korea en Rusland, was de eerste Belgische basketbalster in de WNBA en is liefst vijf keer verkozen tot Europese speelster van het jaar. Maar geen Vlaamse haan die ernaar kraaide. De titel Sportvrouw van het Jaar was haar niet gegund. Pas nu ze, net als haar vrouw, zwanger is, kijken we met z’n allen om en op naar de blondine van 1,95 meter.

Het enige vreemde dat ik voel, is dat ik niets vreemds voel. Oké, we liggen doorgaans wel, als omaatjes, om tien uur in ons bed

Of we in Kortrijk kunnen afspreken. In de lobby van het Parkhotel. ‘Thuis kan moeilijk, we zijn nog volop aan het bouwen.’ Het buitenland, bouwen en baby’s. De drie b’s zijn mijlpalen en potentiële struikelblokken binnen een relatie, wordt wel eens geopperd.

Ann Wauters en haar vrouw, Lot Wielfaert, hebben net zes jaar lang de wereld afgereisd. Ze woonden in Amerika, Zuid-Korea en Rusland. Nu zijn ze allebei tegelijk zwanger, en tussendoor zijn ze ook nog eens een huis aan het neerpoten. Lijdt het lesbische stel aan ADHD of zijn ze masochistisch?

‘Onze relatie kan dat wel aan’, vertelt Wauters. ‘Lot werkt niet, om mij overal te kunnen volgen. We zitten dus constant op elkaars lip. Mensen die ons goed kennen, begrijpen dat niet. Hoe houden jullie dat samen vol? In een relatie heeft elk individu toch zijn eigen vrijheid nodig? Maar de waarheid is dat wij het soms zelfs lastig hebben om ons aan te passen in België, omdat we hier wél soms dingen apart doen. Mijn beste vriendin schrok niet toen we vertelden dat we twee baby’s verwachten. Samen zwanger, ik wist het. Jullie kunnen werkelijk niets alleen.’

Het wordt een huis vol oestrogeen, de nieuwbouw van de familie Wauters-Wielfaert. Niet in het mondaine Monaco, het toevluchtsoord voor zoveel topsporters, maar in het landelijke Bellegembos bij Kortrijk, begot. ‘We voelen ons hier thuis’, vertelt Wauters. ‘Ik zou nooit kunnen aarden in Monaco. Veel te hautain. Wij zijn heel eenvoudige levensgenieters, niks extravagants.’

Met beide voeten, tot kniehoogte, op en in de West-Vlaamse klei dus. Geen gedoe. Rechttoe, rechtaan. Ook op haar website. ‘Gelukkigste moment in leven? Tante worden.’ Punt. ‘Droom? De Olympische Spelen.’ Punt. ‘Lievelingseten? Mum’s cheese-kroketten’.

‘Dat doet mij eraan denken. Rijsttaartjes! Toen we hier met de nationale ploeg waren, kregen we heerlijke rijsttaartjes. Onwaarschijnlijk. Zouden ze er nu hebben? Een rijsttaartje kan lekker zijn, maar die waren fenomenaal.’

Lap, ik zit nog geen vijf minuten samen met twee zwangere vrouwen en ze beginnen al over hun rare goestingskes. ‘Nee, dat is het niet’, lacht Wauters. ‘Ik heb nog geen zwangerschapskwaaltjes. De cruciale eerste drie maanden zijn gepasseerd zonder dat ik besefte dat ik zwanger was. Ik heb zelfs nog basketbal gespeeld. Het enige vreemde dat ik voel, is dat ik niets vreemds voel. Oké, we liggen doorgaans wel, als omaatjes, om tien uur in ons bed.’

Hebt u er bewust voor gekozen om samen zwanger te zijn?

Wielfaert: ‘Het was veeleer toeval. Maar een leuk toeval.’

Wauters: ‘Het was de bedoeling dat Lot eerst zwanger werd, maar dat lukte niet meteen. Niet dat ik mij dan maar uit ongeduld heb laten bevruchten. Nee, ik heb altijd zelf ook een kindje willen dragen. Ik voel dat het nu mentaal en fysiek het juiste moment is. Dertig is toch een scharnierleeftijd. Ook met het oog op mijn sportcarrière. Ik wil na de bevalling nog terugkeren op topniveau. Nog enkele jaren wachten zou dat haast onmogelijk maken.’

‘En ja, we wisten natuurlijk dat we het risico liepen om samen zwanger te worden. Het is gelukkig al uitgesloten dat we allebei een tweeling dragen. Dat zou er misschien wat over zijn geweest.’

Bent u niet bang voor de tol van het dubbele moederschap? Veel dokters raden lesbische stellen af om samen zwanger te zijn.

Wauters: ‘We weten dat er ons enorme veranderingen te wachten staan: fysiek, emotioneel, als stel. We hebben daarover met een psychologe gesproken. We zien wel wat er komt. We zijn heel relaxed, dat ligt in ons karakter. Bovendien zullen vrienden en familie klaarstaan om te komen helpen. Alleen de laatste maand wordt wel heel spannend. Als mijn water maar niet breekt van de stress terwijl Lot bevalt.’

Vreest u niet dat de band met het ‘eigen bloed’ hechter zal zijn? Mijn kind is braaf, maar dat van jou

Wauters: ‘We hebben het niet over jouw en mijn. Het zijn onze kinderen, ons gezin.’

Flesje geven, schone luier omdoen… Hebt u al een taakverdeling afgesproken?

Wielfaert: ‘Het staat vast dat ik thuisblijf om voor de kinderen te zorgen. We zullen met z’n allen meereizen als Ann naar het buitenland trekt.’

Is dat niet lastig, leven in de schaduw van Ann?

Wielfaert: ‘Ik zie dat niet zo. We hebben vanaf het begin afgesproken dat ik Ann zou volgen in haar carrière. Een langeafstandsrelatie Rusland-België is sowieso niets voor ons. Het is voor ons beiden een geluk. In de periode met Ann heb ik niet moeten werken, en ik kon veel reizen. Zelfopoffering? Nee, dat vind ik een negatief woord.’

Hebt u gekozen voor een donor die u kent?

Wauters: ‘Dat willen we graag voor onszelf houden. We zeggen ook niet of de baby’s van dezelfde vader zijn. Later leggen we het wel uit aan de kindjes, maar het publiek hoeft dat niet te weten.’

Wat doet drie jaar huwelijk met de liefde?

Wauters: ‘No comment. Haha.’

Wielfaert: ‘Er is eigenlijk niets veranderd. We zijn altijd samen en dat zal zo blijven.’

Waarom is homoseksualiteit zo’n enorm taboe in de topsport?

Wauters: ‘Tja, er zijn inderdaad veel lesbische basketbalspeelsters in de WNBA (de NBA voor vrouwen, nvdr.), maar ze komen er niet voor uit. Bang voor de reacties, zeker van de fans, misschien ook van de sponsors. Ik ken er maar één die er open over is, Sheryl Swoopes. Ooit bij de besten van de wereld, maar na haar coming-out hebben ze haar toch wat links laten liggen.’

‘Amerika is daar heel hypocriet in. Iedereen weet het, maar mondje dicht. Terwijl WNBA-wedstrijden een soort bijeenkomsten voor lesbiennes zijn. Maar de WNBA wil tot elke prijs af van dat imago. WNBA moet er zijn voor the family, en de gezinnen zouden wel eens kunnen wegblijven als er te veel lesbiennes in de zaal zitten.’

Hoe was het om in Rusland als paar samen te wonen?

Wauters: ‘De Russen zijn daar natuurlijk absoluut niet open over. Maar buitenlanders genieten daar een zeker privilege. Die mogen hun eigen ding doen. In de ploeg wist iedereen het, maar dat is natuurlijk een internationale omgeving. Op straat lopen we zeker niet te koop met onze geaardheid. Daar worden ook geregeld homo’s in elkaar geramd.’

‘Maar voor vrouwen is het iets eenvoudiger. Dat lesbiennes bestaan, is gewoon ondenkbaar voor hen. De schoonmaakster was er zeker van dat Lot mijn zus is. Rusland is een behoorlijk bekrompen land. Heel corrupt ook.’

Bent u zelf met corruptie in aanraking gekomen?

Wauters: ‘Absoluut. Om de zoveel meter staan er agenten op de weg. Ze laten je voortdurend stoppen voor verzonnen futiliteiten. Je rijdt een beetje te snel of je nummerplaat is te vuil. Allemaal niets van aan. Je kunt kiezen: ofwel ga je mee naar het bureau, met handboeien en al, ofwel geef je ze wat geld, dat ze dan in hun zakken steken. Als buitenlander ben je een makkelijk slachtoffer. Wij deden eraan mee, uit gemakzucht.’

Zo hou je het corrupte systeem natuurlijk in stand.

Wauters: ‘Dat is waar. Het is niet altijd juist, maar het zit daar zo ingebakken in de mentaliteit. Dat krijg je er niet op een, twee, drie uit. En er is ook de maffia. Een belangrijke man, een ex-KGB’er, die veel gedaan heeft voor het Russische vrouwenbasketbal, is deze zomer op klaarlichte dag met machinegeweren neergeknald. In het centrum van Moskou. Zijn gepantserde wagen was helemaal doorzeefd. Zijn koffer zat vol geld. Hij had zeker banden met de maffia. Hij reed ook vaak rond met speelsters in die auto. Dat was dus wel even schrikken.’

De voorzitter van je vorige club, in Samara, had ook altijd bodyguards bij zich. Toch ook louche?

Wauters: ‘Ik denk dat hij niet echt bij de maffia was. Maar dat weet ik natuurlijk niet zeker. Waarschijnlijk was die beveiliging wel nodig voor zo’n schatrijke zakenman. Er is wel eens een bom ontploft in zijn auto. En als hij naar een training kwam kijken, moesten alle deuren op slot. Dan kwamen zijn mannetjes binnen. Best confronterend, dribbelen tussen bodyguards met mitrailleurs. Ook toen hij eens bij ons op bezoek kwam, stond er zo een met een machinegeweer aan de voordeur.’

Geen ideale omstandigheden om twee kinderen in groot te brengen.

Wauters: ‘Nee, en baby’s opvoeden in min 25 graden zien we toch ook niet zitten. Hoeveel mutsjes en sjaaltjes moet je wel niet aantrekken? En als ze ziek zijn, wat dan? Ik vertrouw de gezondheidszorg daar toch niet honderd procent. Maar ik weet natuurlijk niet welke aanbiedingen ik volgend jaar krijg. Spanje of Turkije zijn misschien een optie. Dat klinkt toch aanlokkelijker.’

Zult u het basketbal missen?

Wauters: ‘Neen, echt niet. Ik was het een beetje beu. Het begon als een corvee te voelen. Misschien niet de sport op zich, maar alles wat erbij komt kijken. Hoewel er ook wat mindere momenten bij waren op het veld. Toen ik vorig jaar tijdens de wedstrijden op de bank moest zitten, bijvoorbeeld. Maar vooral die ellenlange verplaatsingen gingen zwaar wegen. Hoeveel uren heb ik al niet in een vliegtuig gezeten? En het leven in hotelkamers. Nu heb ik weer een eigen auto en kan ik gaan en staan waar ik wil. Ik hoop dat ik dat nu na dat jaar weer vergeten ben en er met volle moed weer aan kan beginnen.’

Is het eenzaam in de sport?

Wauters: ‘Voor Lot er was, was het niet altijd makkelijk. Ik was negentien toen ik voor het eerst alleen naar Amerika trok. Het internet was nog een complete nieuwigheid. Een moeilijke periode. Ik moest alles alleen doen, ook op het veld ging het er ineens keihard aan toe. Ik moest vechten voor mijn plaats. Dat had ik nog nooit meegemaakt. Mogen spelen betekende ineens een job hebben en voor sommige speelsters betekende dat je familie kunnen onderhouden. Het heeft me als speelster en als mens harder gemaakt. Ik ben misschien ook wantrouwiger geworden. Vrouwen kunnen behoorlijk venijnig zijn, hoor. Ik durf nu ook al eens een elleboogje te zetten als ze een vuile fout maken.’

‘Het mentaliteitsverschil tussen Amerikaanse, Russische en Belgische speelsters is ook enorm. In Rusland zijn de trainingen altijd stil. Onze coach wil niet dat we lachen of plezier maken, dan denkt hij dat we niet geconcentreerd zijn. Amerika is dan weer het tegenovergestelde. Als je daar stil bent, krijg je onder je voeten. Het showelement speelt. En je moet je team oppeppen. Hoe meer lawaai, hoe beter.’

En België?

Wauters: ‘We lachen wel op het veld, ja. Hier is het nog een beetje een uit de hand gelopen vrolijke hobby.’

Frustreert het gebrek aan erkenning voor het basket in België je niet?

Wauters: ‘Het is hier geen populaire sport, hé. Probeer maar eens een wedstrijd op tv te zien. Terwijl je haast voortdurend naar wielrenners kunt kijken. Maar het frustreert me helemaal niet. Het is ook een ploegsport, op m’n eentje kan ik niets winnen. Dus ook niet de titel Sportvrouw van het jaar.’

Is de Belg dan een individualist?

Wauters: ‘Dat zeg ik niet. Maar Belgen kunnen zich makkelijker identificeren met Kim Clijsters, die alleen op het veld staat, alleen wint en ook alleen verliest.’

Dit bericht werd geplaatst in Holebi, Media, Sport en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Ann Wauters + Lot Wielfaert beiden zwanger: “gelukkig zijn het geen tweelingen”

  1. Pingback: Ann Wauters wilt geen holebivoortrekkersrol spelen | Lacquemant

  2. Pingback: Basketkampioene Ann Wauters meemoeder van dochter Lou | Lacquemant

Geef een reactie

