Jonge homopriester in Oud-Katholieke Kerk en gaat trouwen met vriend

Bart Loneux is priester bij de Oud-Katholieke Kerk en gaat trouwen. Vreemd? Neen, alleen is hij homo.

“Mijn moeder is trots dat haar zoon priester én homo is”, Kristin Matthyssen, Gazet van Antwerpen, 04.11.2010

Hoe moeilijk is het om in het ‘Léonardtijdvak’ holebi én gelovig te zijn? Met drie radicale homofobe uitspraken in korte tijd vanuit verschillende hoeken lijkt het alsof de klok tien jaar is teruggedraaid.

Een homoseksuele priester die volgend jaar trouwt met zijn vriend? Het klinkt raar en toch kan het. Antwerpenaar Bart Loneux leerde een drietal jaar geleden via de geloofsgemeenschap De Goede Herder de oudkatholieke Kerk kennen. Het gaat om een kerkgemeenschap die voortkomt uit de rooms-katholieke Kerk, maar zich een dikke tien jaar geleden heeft losgemaakt van Rome.

Binnen de oudkatholieke Kerk mogen priesters huwen, mogen gescheiden mensen hertrouwen, zijn vrouwelijke priesters toegelaten en bestaat er een grote openheid naar holebi’s. In juni 2010 werd Bart er priester gewijd. Omdat het niet in een rooms-katholieke kerk mocht plaatsvinden, gebeurde het in de aula van een begrafenisondernemer.

“Ik ben zoals bijna alle Vlamingen opgegroeid in de rooms-katholieke traditie”, begint Bart zijn opmerkelijke verhaal. “Zes jaar lang volgde ik een priesteropleiding aan het seminarie. Zo rond mijn twintigste voelde ik dat ik verliefd werd op jongens en niet op meisjes. Ik heb er lang mee geworsteld en ben tot 2005 in het seminarie gebleven. Tot ik aan mezelf moest toegeven dat het celibataire priesterschap niet voor mij was weggelegd, dat ik het niet zou volhouden.”

Bart kon zijn geloof verdiepen door in een parochie te gaan helpen. “Waar ik als oud-seminarist met open armen werd ontvangen. Maar ik wou geen verstoppertje blijven spelen. Bovendien wou ik méér doen met mijn geloof dan enkel het parochiale werk.”

Bart is blij dat hij via de oudkatholieke Kerk nu toch zijn priesterroeping mag beleven. “Om de twee weken doe ik de mis, voorlopig in mijn kleine appartementje in Wilrijk. Mijn moeder is trots dat haar zoon priester is én huwt. Ik werk bij de Vlaamse Infolijn en mijn collega’s weten dat ik priester ben. Vroeger was mijn bisschop Danneels. Als ik nu naar mijn bisschop van de oudkatholieke Kerk in Dendermonde ga, vraagt hij mij hoe het met mijn vriend gaat. (lacht) Goed, en met uw vriend, vraag ik dan, want hij is ook homo. Zo’n gesprek kan ik mij met Danneels niet voorstellen.”

“De uitspraken van Léonard doen mij veel verdriet. Dat hij homoseksualiteit abnormaal vindt, daar kijk ik niet van op, want dat is het bekende standpunt van Rome (in zijn brief gisteren krabbelde Léonard terug. Hij noemde er homoseksualiteit niet “coherent met de objectieve logica van seksualiteit”, red.) Wat mij veel harder heeft gekwetst, is de uitspraak dat de aidsepidemie een vorm van immanente gerechtigheid is. Want daarmee heeft Léonard een verband gelegd tussen ziekte en zonde, iets waar Jezus altijd tégen geageerd heeft. Hij gaat daarmee regelrecht in tegen het evangelie. Die uitspraak van Berlusconi catalogiseer ik als ‘lompheid’. Ik vind zijn uitspraak even vrouw- als homo-onvriendelijk.”

Toch vindt Bart niet dat het klimaat homofober is dan tien jaar geleden. “Die uitspraken zijn scherp, maar er komt ook altijd direct een scherpe reactie.”

www.goedeherder.be

ll Aartsbisschop Léonard heeft een vijf pagina’s tellende brief geschreven waarin hij uitleg geeft over zijn uitspraken over aids, homo’s en pedofiele priesters. Léonard gelooft dat zijn uitspraken uit hun context werden gehaald of verkeerd werden uitgelegd. “Ik ben jullie over enkele zaken uitleg verschuldigd”, begint hij. Zijn aidsuitspraak komt uit een oud interview waarin hij beleefd op een vraag antwoordde. Over de pedofiele oude priesters zegt hij nu dat slachtoffers zich tot het gerecht moeten wenden.
Lees de hele brief op www.gva.be

ll De uitlatingen van Léonard kunnen jonge holebi’s aanzetten tot zelfdoding, zegt Çavaria (koepel van Vlaamse en Brusselse homo-lesbische groepen). “Er worden veel blunders gemaakt de laatste tijd”, erkent Mieke Stessens van Çavaria. “Maar ten opzichte van tien jaar geleden hebben holebi’s met de adoptie-, huwelijk- en antidiscriminatiewet veel meer rechten gekregen. Die wetten zijn er nu, de geest evolueert altijd trager.”

Dit bericht werd geplaatst in Antwerpen, Godsdienst, Holebi, Media en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

11 reacties op Jonge homopriester in Oud-Katholieke Kerk en gaat trouwen met vriend

  1. Pingback: In het nieuws « Oud-Katholieke Kerken

  2. Pingback: Tweets that mention Jonge homopriester in Oud-Katholieke Kerk en gaat trouwen met vriend | Lacquemant -- Topsy.com

  3. Jan Van Handenhoven zegt:

    Beste

    Al wat je aan uitleg geeft kan ik volmondig beamen. Daar ligt mijn probleem niet. Ik heb alleen een probleem met het feit dat je de naam ‘oud-katholiek’ zomaar gebruikt. Ik weet wel waar het schoentje nijpt. Ook de gemeenschap van de Goede Herder in Dendermonde noemt zich zonder uitleg: ‘oud-katholiek’ en dat zaait verwarring. Eigenlijk is er maar één oud-kathlieke kerk en dat is die van de Unie van Utrecht. De afscheuringen van die kerk (gesticht in 1721) gebruiken die naam ten onrechte. Een bisschop of priester die zich afscheurt van de rooms-katholieke kerk mag zich ook geen rooms-katholiek gaan noemen!!! En heel veel van jullie bischoppen zijn wat we noemen ‘vagante’ bisschoppen. Ik heb het volste respect voor ieders keuze, maar zoeken jullie dan een gepaste eigen benaming aub. Dan spelen jullie het spel volgens correcte regels. Maar ik herhaal: alles wat je vertelt draagt mijn goedkeuring.

    Met vriendelijke groeten

    Jan Van Handenhoven (priester in de oud-katholieke kerk… en niet vagant)

    • Elke zegt:

      Ik wil wel eens weten waar we in Vlaanderen dan terecht kunnen om ons bij de “echte” oud-katholieke kerk aan te sluiten…want buiten de goede herder is hier volgens mij niets van terug te vinden. Wel lastig dan…

    • Van Handenhoven zegt:

      Geachte

      Als je geïnteresseerd bent in de oud-katholieke kerk van de Unie van Utrecht, dan kan je me steeds mailen: jan.vanhandenhoven@gmail.com. Ik ben pastoor in deze kerk. Maar let wel: ik stel andere mensen hun recht niet in twijfel om ook zelf een andere kerkgemeenschap op te richten. Alleen zouden ook de mensen van de Goede Herder geen verwarring mogen zaaien door zich oud-katholiek te willen noemen: zij zijn dat niet zoals ik geen rooms-katholiek ben. Hopelijk vinden zo ook in Dendermonde eens een eigen benaming. Jan Van Handenhoven

  4. Als Eerste Van harte Proficiat,

    ik ben het helemaal mee eens met mijn bovenganger Pastoor Van Handenhoven,
    de Oud Katholieke kerk is ontstaan in een meningsverschil met Rome, maar dat maakt verder niet uit, ik ben in 2007 met mijn vriend getrouwd in de Amersfoortse (Ned) Oud katholieke parochie, Door de Eerste Nederlandse Vrouwelijke Priester binnen de Okkn en 5e binnen de Unie Van Utrecht.
    als eerste homo stel binnen die parochie na ons volgden er nog 2, wilde altijd al Priester worden heb in het RK seminarie van Den Bosch een tijdje verbleven maar voelde me er niet helemaal thuis, volg nu de Lectorenopleiding en dat is misschien wel een opstapje voor mij om in de OKKN Priester teworden.

  5. Diederik F.R. de Graaf zegt:

    Dat geharrewar wie de echte oud katholiek praat liever over samenwerking dat katten over naamsgebruik verder ook op de hoogte hoe het werkt binnen unie van Utrecht.
    Zelf ook homo en in relatie maar tot nu toe niet verder als lekenpastor. Vriend is minder geintresseerd en zit soms zelfs dwars, maar toekomst zal leren hoe het zich verder ontwikkelt. Ik heb het niet zozeer over mijn relatie, maar over vrijzinnig geloven zonder stempel te drukken vanwege mijn syndroom van asperger. Ben inmiddels gevormd lid, maar toch nog zoekende naar plek waar ik onvoorwaardelijk thuis ben.
    Vrede en alle goeds,

    Diederik Franciscus Roger de Graaf

    • jan zegt:

      Beste mr de Graaf,

      Er is geen sprake van geharrewar. Je moet mijn woorden goed lezen aub. Ik heb de mensen van de Goede Herder niet afgebroken, ik heb juist geschreven dat ik hun ‘inhoud’ best kan delen!!! En wat hun naam betreft: zij geven een link naar de oud-katholieke unie van Utrecht, maar Utrecht heeft geen link naar hun toe. Ik zeg ook niet dat ‘een naam’ het einde van de wereld betekent hé (what’s in a name?), maar om mensen niet op het verkeerde spoor te zetten houdt ook een kerk zich best aan haar naam. Voor de rest sluit dit samenwerking en respect absoluut niet uit.

  6. Mistery zegt:

    Geweldig!

  7. Jeffrey van Mierlo zegt:

    Ik vind het heel leuk om te horen dat er iemand die om het zo maar even te zeggen een opleiding heeft gevolgd tot priester gaat trouwen met een man. Ik ben zelf ook homoseksueel en ben niet gedoopt maar geloof in zekere zin wel maar ik ga nooit naar de kerk om te bidden omdat ik me in een kerk niet echt welkom voel. Ik zou me ook graag willen laten dopen maar weet niet of dat wel verstandig is, omdat de kerk vaak uitspraken doet dat ze vinden dat homo’s niet thuis horen op deze wereld. Ik hoop dat er ooit verandering in het denken van de kerk komt en dat mensen zoals mij zich wel thuis voelen in de Kerk.
    Groetjes en geluk J. van Mierlo

Geef een reactie

