Topmanager Rob Heyvaert & vriend verwachten tweeling: homo-zijn geen issue in Wall Street

Hij wilt er liever niet over communiceren, maar het nieuw lekte uit. Rob Heyvaert, bekend van De topmanager op VT4 en zijn vriend Bart Heynen verwachten kind bij een Amerikaanse draagmoeder.

‘Ik ga te weinig over lijken’, Wouter Van Driessche, Bert Broen, De Tijd, 23.10.2010.

[…]

U bent homo en u hebt daar nooit geheimzinnig over gedaan. Nooit problemen mee gehad, in het homofobe Amerika en het testosteronrijke Wall Street?

Heyvaert: ‘Dat is nog nooit een issue geweest, neen. En dat heb ik er ook nooit van willen maken. Het komt nu toevallig ter sprake, en daar heb ik geen enkel probleem mee. Maar doorgaans praat ik er niet over, omdat ik het volstrekt irrelevant vind. Dat zou het ook moeten zijn, anno 2010.’

Zou moeten, een belangrijke nuance.

Heyvaert: ‘Er worden nog altijd veel homo’s gepest en uitgesloten. Dat is onmiskenbaar zo. Ook in een modern land als de VS, waar buiten de grote steden nog altijd het principe van ‘don’t ask, don’t tell’ geheiligd wordt. Ook om die reden heb ik mijn geaardheid nooit willen verbergen. Het gaat dramatischer klinken dan ik het bedoel, maar ik geloof dat ik als publieke figuur een voorbeeld kan en moet stellen. Niet door op de cover van een holebibrochure te gaan staan – zo hard wil ik het er niet op aansturen – maar door te zijn wie ik ben. Gewoon. Ongecomplexeerd. Dat werkt ook, merk ik. Ik hoor wel eens van homo’s dat ik hen geholpen heb om hun geaardheid bespreekbaar te maken. Onbewust en onbedoeld. Dat gebeurt niet elke dag, maar toch regelmatig. Dat is toch fantastisch, als je dat kunt betekenen voor mensen? Zeker in België zijn we op de goede weg. Er wordt veel slechts verteld over dit land, maar dat mag toch ook eens gezegd worden. We waren een van de eerste landen ter wereld die het homohuwelijk aanvaardden. En waarom niet eigenlijk?’

U en uw partner worden binnenkort vader, waarvoor felicitaties. Een Amerikaanse draagmoeder draagt een tweeling van u beiden.

Heyvaert: ‘We krijgen twee zonen, ja. We wilden het heel graag privé houden, maar dat is helaas niet gelukt. Op de een of andere manier stond het toch plots in de krant. ’t Is een ongelooflijk project. Het mooiste en het meest fascinerende waar ik ooit aan begonnen ben. Iets wat al de rest minder belangrijk maakt. We’re on cloud nine, zoals ze in de VS zeggen. Zo blij, dat het met geen woorden te beschrijven valt. We praten er al jaren over. Heel atypisch. Ik ben het ‘doe niet morgen wat je vandaag kunt doen’-type. Maar hier was mijn reflex heel lang: ‘Laten we nog een heel klein beetje wachten.’ Het is een gigantische verantwoordelijkheid, natuurlijk, vader worden. Geweldig angstaanjagend, ook. ‘Zal ik wel een goede vader zijn?’ – de vraag waar alle aankomende vaders mee worstelen. Maar hoor me nu bezig. Dit was off topic, had ik me voorgenomen. Ik wil hier helemaal niet publiek over communiceren.’

Omdat homoadoptie nog steeds controversieel is, en er hier in België nog niet het begin van een wetgeving voor bestaat?

Heyvaert: ‘Neen. Dat zou juist een reden zijn om er wél mee naar buiten te komen. Ik vind het helemaal niet erg om als publiek figuur een rolmodel te zijn. Integendeel – ik zei het al. Maar in dit geval zou dat ook betekenen: actief aan de kar trekken. Heel veel tijd investeren. En die heb ik gewoonweg niet. Daar moet ik realistisch in zijn. ’t Is vechten tegen mezelf, hoor. Een deel van mij zou niet liever willen dan die uitdaging aangaan. Toen het nieuws lekte, kregen we ontzettend veel reacties. Allemaal uiterst enthousiaste – heel opvallend. We kregen zelfs tientallen mails van onbekenden die ons gegoogled hadden. Al die mails hebben we persoonlijk beantwoord. Dat voelde juist aan. Meewerken aan een documentaire, zoals ons is voorgesteld, doet dat dan weer niet. Dus zeggen we liever zo weinig mogelijk.’

[…]

Dit bericht werd geplaatst in Holebi, Lifestyle, Media, Politiek en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

