Is seksuele opvoeding passé? Vlaamse scholieren willen holebi’s in de wiskundeles

Waarom zijn er geen vraagstukken over twee mannen, stelt Chloë Vancronenburg van de Vlaamse Scholierenkoepel (VSK). In de nota Is seksuele opvoeding passé vraagt VSK om meer diversiteit in de les: holebi’s, kinderen met hiv, …

VSK-advies over relationele en seksuele vorming (RSV) op school
Is seksuele opvoeding passé?

Als Vlaamse Scholierenkoepel (VSK) en spreekbuis van leerlingen in Vlaanderen vangen we heel wat vragen op als het gaat over een duidelijk beleid rond relationele en seksuele vorming op school. De verschillen tussen de scholen zijn groot. Nogal wat scholen zien ertegenop werk te maken van RSV. Andere scholen blijven steken in de klassieke seksuele opvoeding.

Dat jongeren belang hechten aan een bredere invulling van RSV, blijkt uit verschillende overleg- en discussiemomenten die VSK de afgelopen vijf jaar hield met leerlingen en andere betrokkenen. Met steun van Sensoa kwam VSK tot enkele criteria waaraan een beleid rond relationele en seksuele vorming op school volgens jongeren moet beantwoorden.

Waarom mag ik wel een vriendin een kus geven, maar niet mijn lief? Slapen jongens en meisjes op dezelfde kamer of gang tijdens de jaarlijkse reis naar Praag? “Scholieren geven zelf aan dat er grenzen en regels moeten bestaan rond relationele en lichamelijke omgang op school”, zegt de 16-jarige VSK-voorzitter Timur Michelashvili. “Zeker in verband met buitenschoolse activiteiten zijn er regels nodig, maar ook bijvoorbeeld bij het gebruik van nieuwe media. Want is het nu wel of niet toegelaten om met je leerkracht vriend te zijn op Facebook? Op veel van zulke vragen kennen wij het antwoord niet.”

Op school gaat het vaak alleen over informatie rond de technische en biologische aspecten van relationele en seksuele vorming. “Elk jaar opnieuw horen hoe je een condoom moet gebruiken, word je beu”, hoorden we bij scholieren. Relaties en gevoelens komen bij RSV amper aan bod, en dat is jammer. Voor de school is het bovendien een uitdaging om met haar RSV-beleid in te spelen op de noden van de verschillende doelgroepen. “Een leerlingengroep kan erg divers zijn qua leeftijd, studiekeuze of sociaal-culturele achtergrond. Elk van die groepen heeft een verschillende aanpak nodig”, zegt Michelashvili. “RSV moet ook worden gezien als een opdracht voor het schoolteam, en dus niet alleen voor de leerkracht zedenleer of biologie”.

Holebi-jongeren vormen een kwetsbare groep in de klas en op de speelplaats. Leerlingen en leerkrachten moeten een duidelijk signaal krijgen dat homofoob gedrag niet getolereerd wordt.

Uit onze onderzoeken en gesprekken met scholieren blijkt duidelijk dat ze nood hebben aan een ruime relationele en seksuele vorming op school. VSK roept scholen dan ook op om werk te maken van een volwaardig en duidelijk RSV-beleid.

Dit bericht werd geplaatst in Holebi, Politiek en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s