Rik Verheye, homokapper in Ella: “Neen, ik ben geen homo”

De übernichtkapper in Ella is volbloed hetero. “Ik ga niet op een bankje in het park of aan het station zitten om mensen te bekijken.”

‘Neen, ik ben geen homo’, Jan Claeys, Het Nieuwsblad, 04.10.2010

[…]

Wie al een flard van Ella heeft gezien, onthoudt vooral Anthony, de übernicht die meehelpt in het kapsalon van Cindy. ‘Het mag er een beetje over zijn’, zei de regisseur tegen acteur Rik Verheye (23). Opzet meer dan geslaagd.

Zoals jij die kapper neerzet! Je lijkt wel een homokenner.

Rik Verheye: ‘Ik ben het dus niet. Laat dat duidelijk zijn. En het is ook niet zo dat ik die mensen bestudeer. Ik ga niet op een bankje in het park of aan het station zitten om mensen te bekijken. Ik ben gewoon op zoek gegaan naar mijn eigen vrouwelijke kant en ik heb gekeken naar de vrouwen die het dichtst bij mij staan. Omdat Anthony erover mag zijn heb ik mijn personage aangedikt met wat tics en met een West-Vlaams accent. Want in telenovelles spelen archetypes: na tien seconden moet het duidelijk zijn welk vlees je in de kuip hebt. Ik hoop dat dat met Anthony het geval is.’

[…]

Hebben acteurs specialiteiten? En is dat bij jou homo spelen?

‘Helemaal niet. Ik ben momenteel ook te zien in de film Adem, waar ik driftkikker Jimmy speel. Intussen ben ik op tournee door Vlaanderen en Nederland met mijn eigen theatergezelschap FC Bergman en stap ik binnenkort in een NTGent-theaterproject met Marijke Pinoy. Ik heb ook net Witse en Code37 gedraaid en ga in november nog in de Vlaamse film Groenten uit Balen spelen. Zie me als een diamant. De mensen hebben nu één laagje gezien, maar draai me een beetje en je ziet totaal iets anders.’

Neem je Anthony ’s avonds mee naar huis?

‘Als ik van de set stap, ben ik weer gewoon Rik. Acteren is mijn beroep en het is voor mij ook wel van levensbelang. Maar je moet kunnen loslaten. Dat is zeker het geval bij een personage dat zo extreem contrasteert met je eigen persoonlijkheid. Ik bereid me natuurlijk wel voor op een opnamedag. In de auto op weg naar de studio in Boortmeerbeek luister ik naar de cd’s van Mika. Dat is mijn bufferzone. Dan ben ik Rik en denk ik: wat zou ik vandaag eens met Anthony kunnen doen?’

[…]

Wat doe je als een kapsalon je vraagt om als Anthony de vernieuwde zaak te openen?

‘Dan doe ik dat niet.’

En als ze je 2.000 euro toestoppen?’Dan nog niet. Ik heb geen zin om mijn ziel te verkopen. En ik heb gewoon geen zin om buiten de opnametijd als Anthony rond te lopen. Maar ik ben een fervente Club Brugge-supporter. Ik zou het geweldig vinden om de aftrap te geven tegen Anderlecht. En om dan door al hun supporters uitgescholden te worden voor jeanet. Dus daar mogen ze me voor bellen. Voor de duidelijkheid: dan geef ik de aftrap als Rik, niet als Anthony.’

Dit bericht werd geplaatst in Holebi, Media, Televisie en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

