Zelfmoord na deelname reality-tv: “imago homokluns niet kwijtgeraakt”

Chris Aerts (34), deelnemer aan Mijn Restaurant, pleegde dit weekend zelfmoord. Dat heropent het debat over de impact van reality-tv. Dieter Hilse (29) nam met zijn vriend Filip deel aan The Block in 2006. “Op straat lachte iedereen me uit: ‘Kijk, die homo uit ‘The Block’. Ik viel in een diep zwart gat en was volledig gekraakt.”

“Ook aan zelfmoord gedacht na deelname.”, Karen Sleurs, Het Laatste Nieuws, 21.09.2010.

Dieter Hilse (29) begrijpt maar al te goed hoe slecht Chris zich gevoeld moet hebben. Ook hij heeft immers maandenlang met zelfmoordgedachten rondgelopen na zijn deelname aan het VT4-programma ‘The Block’ in 2006 samen met zijn vriend Filip.

“Het heeft mijn leven verwoest. Meer dan een jaar durfde ik niet buiten te komen

uit schaamte over de beelden waarin ik als verwijfde homo onsterfelijk belachelijk werd gemaakt. Op straat lachte iedereen me uit: ‘Kijk, die homo uit ‘The Block’. Ik viel in een diep zwart gat en was volledig gekraakt.”

Klunsimago

Dieter, een stoere bouwvakker, vond nergens nog werk. “Kanakna – hetzelfde productiehuis als ‘Mijn Restaurant!’ -had ons afgeschilderd als complete idioten met twee linkerhanden. Ze pikten er alle beelden uit waarop we het even moeilijk hadden en bliezen dat op. Zo leek het alsof we niets snapten van verbouwen.Geen enkel bouwbedrijf wilde me dus nog aannemen. Bij al mijn sollicitaties lachten ze me gewoon in mijn gezicht uit. Op den duur ging ik geloven dat ik écht zo’n sukkel was.”

Op de beloofde psychologische begeleiding van de makers kon Dieter niet rekenen. “Na de uitzending hoorde ik niets meer van de programmapsycholoog. Voor hem was dit afgehandeld. Gelukkig hielp Filip me uit het dal. Zonder hem had ik mezelf zeker iets aangedaan. Hij liet me net op tijd inzien dat zo’n dom programma het echt niet waard is om alles voor op te geven.” Toch ondervindt Dieter na vier jaar nog altijd nadelen. “Ik word er nog elke week op aangesproken en raak niet meer van dat klunsimago af. Nog elke dag wens ik dat ik nooit meegedaan had.”

Dit bericht werd geplaatst in Holebi, Media, Televisie en getagged met , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Zelfmoord na deelname reality-tv: “imago homokluns niet kwijtgeraakt”

  1. Kristin zegt:

    De psycholoog had het veel te druk met grietjes versieren van Temptation Island, wat wil je… ?

Geef een reactie

