Recensie: Coupe Maison 5 (Koninklijk Ballet van Vlaanderen)

Coupe Maison is als het ‘schoolfeest’ van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen. Enkele dansers en danseres ontwikkelen een choreografie en hun vrienden/collega’s dansen de producties van de choreografen. Oefenen doen ze in hun vrije tijd en voor de eer, want hiervoor worden ze niet betaald.

Train of Thoughts
Van: Ricardo Amarante.
Met: Joëlle Auspert, Ludmila Campos, Virginia Hendricksen, Ana Carolina Quaresma, Joseph Hernandez.

50 pour sans
Van: Eric Bortolin.
Met: Aidan Gibson, Céline Le Grelle, Courtney Wright, Garett Anderson, Wei Chen, Jonas Vlerick.

Ominous Parallels
Van: Ashley Wright.
Met: Eva Dewaele, Claudia Philips, Ashley Wright, Craig Davidson.

Io non ho paura
Van: Craig Davidson.
Met: Courtney Richardson, Tessa Verheusden, Courtney Wright, Jan Casier, Christopher Hill, Sébastien Tassin.

Inner Moment
Van en met: Jonas Vlerick.

Lullabye (and the other thing)
Van: Garett Anderson, Eva Dewaele.
Met: Courtney Wright, Eric Bortolin, Eva Dewaele, Melissa Ligurgo, Wei Chen.

Time’s Fool
Van: Jim De Block.
Met: Craig Davidson, Pedro Lozano, Melissa Ligurgo, Claudia Philips.

Cadancy
Van: Virginia Hendricksen.
Met: Katy Harvey.

Angels & Strangers
Van: Pedro Lozano.
Met: Eva Dewaele, Melissa Ligurgo, Eva Lombardo, Joëlle Auspert.

For you
Van: David Jonathan.
Met: Aidan Gibson, Liisa Hämäläinen, Jessica Teague, Gary Lecoutre.

Antidotum
Van: Eugéniy Kolesnik
Met: Courtney Richardson, Eugéniy Kolesnik, Sam Asaert.

Tien korte stukjes voor elk wat wils. Zo bleef Train of Thoughts bij voor zijn complexiteit, 50 pour sans om zijn zottenhuisthema. Ominous Parallels was dan weer ingetogen. Io non ha paura stelde het talent van Craig Davidson tentoon, Inner Moment was een modern rustpunt in de avond. Lullabye (and the other thing) blonk uit in de complexe productie met video en tekst en Times’s Fool zat vol energie.

Cadancy illustreerde dat het KBvB met succes ook klassiek ballet brengt. Angels & Strangers was een geslaagd vrouwenonderonsje, For You was sexy burlesque en Antidotum sloot de avond af met een komische noot.

We said it before and we say it again: het KBvB barst uit van het talent. Wat meer binnenlandse erkenning is dan ook erg welkom. Bovendien viel het op dat ook bij CM 5 Australië een krachtig blok binnen het Ballet vormt. Zou dat komen omdat artistiek leidster Kathryn Bennets een Australische is?

Benjamin

Dit bericht werd geplaatst in Antwerpen, Ballet en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Recensie: Coupe Maison 5 (Koninklijk Ballet van Vlaanderen)

  1. jimdeblock zegt:

    Blij dat je ervan genoten hebt! Leuk om recensies terug te vinden van onze show, al vond ik je recensie van vorig jaar wel gedetailleerder.

    met vriendelijke groeten,
    Jim

    • Benjamin zegt:

      Hoi Jim

      Bedankt voor je reactie. Inderdaad, deze was minder gedetailleerder. Mogelijk omdat er meer tijd tussen zat, waardoor de juiste woordenschat me tijdens het schrijven ontglipt.

      Ik kan moeilijk notities gaan beginnen nemen tijdens de voorstelling. Ik wil vooral toch eerst genieten…

      Ik kijk alvast uit naar onze volgende première: Artifact in november…

      B.

  2. Pingback: Recensie: Ballet Menu (Forsythe, Dawson, Mrozewski, Stewart) – Koninklijk Ballet van Vlaanderen, Vlaamse Opera, Antwerpen | Lacquemant

  3. Pingback: Recensie: Coupe Maison 6 (Koninklijk Ballet Vlaanderen) | Lacquemant

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s